Reflektory dodatkowe – jak to działa? Zarys techniczny.

22 września 2014, 23:42

Jeżeli w środowisku kierowców mówi się o reflektorach dodatkowych, to każdy z nich kojarzy je z silnymi reflektorami dalekosiężnymi, najlepiej w chromowanych obudowach i zamocowanych na chromowanej ramie na dachu kabiny lub na zderzaku ciągnika siodłowego. Do tego wszyscy jesteśmy przyzwyczajeni – reflektory dodatkowe to silne światło po horyzont.

Światło po horyzont

Współczesny transport to nie tylko ciągniki siodłowe i miliony kilometrów w dzień i w nocy. Zakres działania firm transportowych rozszerza się, a typowy transport na wskazaną odległość to już nie jedyna, a jedna z oferowanych usług. Kierowca odpowiedzialny za transport towarowy często musi zająć się także załadunkiem, segregacją towaru czy jego rozdziałem na miejsca docelowe. Załadunek czy rozładunek często odbywa się dziś w miejscach nie zawsze do tego przystosowanych (doki centrów logistycznych), co wymaga dodatkowego wyposażenia pojazdu. Ponieważ transport działa stale, praca przy załadunku odbywa się także w nocy, a wtedy potrzebne jest dobre i pewne oświetlenie. Aby sprostać tym wymaganiom należy doposażyć pojazd w dodatkowe reflektory, ale nie oświetlające drogę w czasie jazdy, a reflektory robocze, przystosowane do oświetlania miejsca pracy. O tym jak ważne jest oświetlenie miejsca pracy od dawna wiedzą załogi pojazdów pożarniczych, pogotowia ratunkowego, pomocy drogowej, transportujących ponad gabarytowe ładunki czy wszelkich maszyn rolniczych i roboczych.

HELLA jest specjalistą w sprawach oświetlenia samochodowego, ma bardzo duże doświadczenie również w konstrukcji i produkcji reflektorów roboczych. Oferta handlowa jest tak bogata, że sprosta każdym wymaganiom i potrzebom. W technice reflektorów roboczych stosowane są, mimo że nikt tego nie reklamuje, wszystkie najnowsze technologie. Najnowsze reflektory robocze HELLA to urządzenia wyposażone w diody LED, ale to nie wszystko. Diody LED pracują długo i wydajnie kiedy w czasie świecenia ich temperatura nie przekracza 45 st. C. Realizacja tego warunku wymaga opracowania i wyposażania reflektorów w specjalne moduły sterujące. Takie moduły to standardowe wyposażenie reflektorów roboczych HELLA.

Jak działa reflektor roboczy?

Moduł sterujący reflektorem roboczym zasila diody LED sygnałem PWM (o zmiennym wypełnieniu impulsu). Jeżeli temperatura podstaw diod LED zbliża się do wartości krytycznej, którą ocenia półprzewodnikowy czujnik temperatury, logiczny układ kontrolny zmienia wartość współczynnika wypełnienia impulsu zasilania w taki sposób, aby diody pobierały mniejszy prąd, co w konsekwencji zmniejsza ich temperaturę pracy. Ciepło wynikające z pracy diod LED rozpraszane jest przez aluminiową obudowę dodatkowo użebrowaną dla zwiększenia efektu chłodzenia i zmniejszenia gabarytów reflektora. W najnowszych konstrukcjach reflektorów roboczych zastosowano obudowy z nowoopracowanych tworzyw sztucznych o dobrej przewodności cieplnej. Taka obudowa rozprasza ciepło niemal tak jak obudowa aluminiowa, dodatkowo jest całkowicie odporna na warunki atmosferyczne i środowisko pracy. Ma tylko mniejszą odporność mechaniczną niż obudowa aluminiowa.

Układ sterowania zasilaniem diod LED kontroluje jednocześnie emitowany przez diody strumień świetlny, czyli wydajność reflektora, wartość, która jest dla użytkownika najważniejsza. Zmiany zasilania diod LED wynikające z ich ochrony przed zbytnim wzrostem temperatury nie mogą powodować zauważalnego pogorszenia wydajności reflektora. Połączenie tych wymagań nie jest łatwe, ale możliwe, tak właśnie pracują sterowniki zasilające reflektory robocze HELLA.

Układ optyczny reflektorów HELLA

Kolejna zaawansowana technologia stosowana w reflektorach roboczych HELLA to ich układ optyczny. Diody LED emitują światło nie bezpośrednio na wprost, ale do układu optycznego odpowiedzialnego za jego rozkład na oświetlanej powierzchni. Reflektory przystosowane do oświetlania obszaru bliskiego mają szyby ze zintegrowanymi elementami optycznymi. Ogólnie są to pewnego typu pryzmaty, soczewki czy krótkie pręciki światłowodów odpowiednio ułożone i zatopione w szkle szyby zamykającej reflektor. Dzięki takiej optyce światło jest rozproszone i jednolite na określonej powierzchni. Jeżeli natomiast reflektory robocze mają zapewniać duży zasięg światła, wtedy diody LED reflektora ”nakrywane” są soczewkami o specjalnie obliczonych krzywiznach i każda z diod umieszczana jest w ognisku własnego, komputerowo obliczonego i ukształtowanego odbłyśnika. Ten system zapewnia daleki zasięg spójnej wiązki światła, która nie rozprasza się na szybie reflektora, a na krawędziach widoczności nie występuje rozbicie widma światła na kolory tęczy.

Stosowane w konstrukcji reflektorów roboczych technologie zapewniają ich dobrą, bezawaryjną pracę     i spełnienie najtrudniejszych wymagań. Ponieważ oferta jest bogata, wybór reflektora roboczego jako uzupełnienie wyposażenia pojazdu musi być przemyślany. Reflektor należy wybrać tak, aby zapewnił oświetlenie umożliwiające wykonywanie konkretnych usług, w konkretnych warunkach i był zamontowany w konkretnym pojeździe. Kupienie nawet najlepszego reflektora i szukanie dla niego „zajęcia” to działanie niepoprawne i zawsze kosztowne.

 

Więcej informacji o reflektorach roboczych HELLA na www.hella.com/eliver

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!