Wyjazd do Skandynawii – jak przygotować zestaw?

19 grudnia 2016, 11:19

Eksperci Inter Cars radzą, jak przygotować zestaw złożony z ciągnika siodłowego i naczepy do zimowego wyjazdu do Skandynawii.

untitled-1

Jeśli zestaw będzie poruszał się po drogach Skandynawii, a w szczególności tych, znajdujących się w Norwegii, musi być wyposażony w łańcuchy śniegowe. Właśnie w tym kraju obowiązują bowiem najbardziej rygorystyczne przepisy. Na ich podstawie w północnej części Norwegii posiadanie łańcuchów jest wymagane od 16 października do 30 kwietnia.

Prawo nakazuje wyposażenie zestawu w minimum 7 sztuk łańcuchów, przy ich następującym rozkładzie:

  • oś przednia, kierowana – minimum jeden łańcuch; montowany po prawej stronie,
  • oś napędowa – cztery łańcuchy; wszystkie koła bliźniaka napędowego w łańcuchach,
  • osie naczepy – minimum dwa łańcuchy, zamontowane po skosie, na kołach pierwszej i ostatniej osi.

By właściwie i bezpiecznie przygotować zestaw, godne polecenia jest następujące minimalne wyposażenie:

  • oś przednia – łańcuchy o układzie rombowym. Najlepiej kupić takie, które mają atest Ö-norm V5119 – będzie można ich użyć na napęd w Austrii, o ile mamy ten sam rozmiar ogumienia na „napędzie”. Przykładowe łańcuchy dla najpopularniejszego rozmiaru opon 315/70-22,5 to KWB SPUR-SLV 143.
  • oś napędowa – specjalne łańcuchy drabinkowe z kolcami – takie, które posiadają budowę umożliwiającą bezkolizyjny montaż także na wewnętrznych kołach bliźniaka. Przykładowe łańcuchy dla najpopularniejszego rozmiaru opon 315/70-22,5 to Pewag norweskie L 10 7 ST E.
  • osie naczepy – łańcuchy o układzie rombowym. Przykładowe łańcuchy dla najpopularniejszego rozmiaru opon 385/65-22,5 to KWB SPUR-SLV 312.

 

Norwegowie nie określają za pomocą normy (jak to czynią Austriacy), jak mają być zbudowane łańcuchy. To zdrowy rozsądek musi nam nakazać wybór solidnych łańcuchów, które pozwolą na pokonanie zaśnieżonych tras w Norwegii. Trzeba pamiętać, że dystanse do przejechania są tam o wiele dłuższe niż w Polsce czy Austrii, więc i łańcuchy muszą być wytrzymalsze. Zbytnia oszczędność przy zakupie może skutkować koniecznością skorzystania z pomocy „Vikinga”, a wtedy koszty holowania wielokrotnie przekroczą „oszczędność” w trakcie zakupu.

 

Pełny asortyment łańcuchów śniegowych można znaleźć w ofercie Inter Cars.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!