Scania testuje w ruchu miejskim szybkie ładowanie bezprzewodowe

Pierwsza linia autobusowa z bezprzewodowym (indukcyjnym) ładowaniem na przystanku jest testowana w Szwecji. Nowy autobus Scania z elektrycznym napędem hybrydowym będzie obsługiwał komunikację w Södertälje w ramach rozwoju nowych, bardziej zrównoważonych środowiskowo rozwiązań dla miejskiego transportu publicznego.

Tego typu technologia jest testowana w Skandynawii po raz pierwszy. Uruchomienie autobusu i przystanku ze stacją ładowania to elementy projektu badawczego, w ramach którego inżynierowie Scania pracują nad cichym i bardziej przyjaznym dla otoczenia transportem publicznym. Partnerami przedsięwzięcia są Storstockholms Lokaltrafik (SL) – stołeczny organizator transportu publicznego, koncern energetyczny Vattenfall, samorząd Södertälje oraz Królewski Instytut Technologiczny (KTH). Projekt jest w części finansowany przez Szwedzką Agencję Energii (SEA).
bezprzewodowe_ladowanie_scania_2
Jak to działa?
Ten sposób uzupełnienia energii w trudnych warunkach klimatycznych nie był do tej pory poddawany testom. Dedykowana infrastruktura powinna im sprostać, jeśli ma być stosowana w północnych rejonach globu. Aby doładować bezprzewodowo akumulatory, autobus musi zatrzymać się w oznaczonym miejscu nad ładowarką umieszczoną w jezdni. Ładowanie rozpoczyna się automatycznie. Urządzenie do ładowania indukcyjnego jest wkomponowane w istniejącą infrastrukturę i praktycznie niewidoczne. Wystarczy 7 minut, aby autobus pozyskał energię niezbędną do pokonania całej, 10-kilometrowej linii przewidzianej dla niego w Södertälje.

– Elektryczny autobus hybrydowy uczestniczący w projekcie jest naszym wkładem w działania zmierzające do uczynienia transportu bardziej przyjaznym dla otoczenia. Ładowanie indukcyjne jest ciche i niewidoczne. Wyniki testów praktycznych w Södertälje mają duże znaczenie, zwłaszcza w kontekście wyzwań stojących przed społeczeństwem i producentami samochodów. Konieczne jest wyeliminowanie emisji spalin oraz redukcja hałasu we wrażliwym środowisku miejskim – komentuje Hedvig Paradis, która jako menedżer projektu jest odpowiedzialna za udział Scania w badaniach.

Wkład Scania w bardziej zrównoważony transport
Autobus, który Scania testuje na linii w Södertälje jest hybrydą, a zatem wykorzystuje energię hamowania do ładowania akumulatorów. Może być również ładowany przy użyciu własnego silnika o wewnętrznym spalaniu, napędzanego paliwami odnawialnymi.

Elektryfikacja sektora transportowego wymaga zróżnicowanych rozwiązań – także w kwestii tego kiedy i gdzie pojazdy będą ładowane. Uzupełnianie energii może odbywać się podczas postoju w bazie, na przystanku lub w czasie jazdy. W tym drugim przypadku można stosować doładowywanie przy pomocy pantografu, ładowanie bezprzewodowe albo kombinację obydwu.

Wybór metody zależy od zadań, jakie wykonuje transport. Ponadto, na częstotliwość ładowania pojazdu podczas pracy wpływają rozmiar i masa akumulatorów.

Scania Citywide Electric Hybrid with inductive charger Södertälje, Sweden Photo: Dan Boman 2016

Scania Citywide Electric Hybrid with inductive charger
Södertälje, Sweden
Photo: Dan Boman 2016


– To jeden z kilku projektów, które prowadzi Scania w celu opracowania bardziej zrównoważonych środowiskowo rozwiązań dedykowanych do transportu miejskiego. Pragniemy zidentyfikowa potrzeby miast i rozwijać przyjazne dla środowiska systemy transportowe, które są przy tym sprawne, bezpieczne i korzystne z perspektywy kosztowej, bazując na lokalnie dostępnych paliwach alternatywnych oraz elektryfikacji – wyjaśnia Anders Grundströmer, dyrektor powołanej niedawno wyspecjalizowanej jednostki organizacyjnej Scania Sustainable City Solutions.

Koszt projektu bezprzewodowego ładownia przystankowego to około 38 milionów SEK, z czego Scania zapewnia 22 mln SEK. Szwedzka Agencja Energii przeznaczyła na badania grant w wysokości blisko 10 mln SEK. Fundusz ten został rozdzielony pomiędzy Królewski Instytut Technologiczny, Storstockholms Lokaltrafik oraz firmę Scania.

Komentarze

Komentarze moderowane są przez redakcję. Przed dodaniem komentarza zapoznaj się z regulaminem.

Jeszcze nikt nie skomentował ten artykuł. Bądź pierwszy!