ZDM także może dokonać kontroli ciężarówki

2 lutego 2017, 13:39

Po zakłóceniach i bałaganie związanym z nowym organem nadzorującym Inspekcją Transportu Drogowego, ZDM postanowiło wziąć sprawy w swoje ręce. Okazuje się, że funkcjonariusze Zarządu Dróg Miejskich mają podobne uprawnienia do ITD i także mogą kontrolować ciężarówki.Na początek sprawy w swoje ręce wzięli funkcjonariusze z Warszawy, ale należy się spodziewać kontroli w innych większych miastach na terenie całej Polski.

Przeładowane, zbyt ciężkie samochody ciężarowe niszczą drogi i zanieczyszczają powietrze. Zarząd Dróg Miejskich kontroluje ciężarówki na specjalnych stanowiskach w kilku miejscach Warszawy.
dsc-7607_1484911860
Warszawski ZDM wyposażony został w specjalistyczny sprzęt do ważenia pojazdów (2 specjalne pojazdy i przenośne wagi samochodowe) i prawo do karania przewoźników, których pojazdy są przeładowane. Funkcjonariusze sprawdzają dopuszczalną masę całkowitą pojazdu oraz dopuszczalny nacisk na jedną oś. Pracownicy ZDM mogą zatrzymać pojazd, wylegitymować kierowcę, sprawdzić dokumenty pojazdu oraz ładunku, a także ważyć pojazd przy użyciu specjalistycznego sprzętu. Są to kompetencje zbliżone do tych, które ma Inspekcja Transportu Drogowego.

W kompetencjach ZDMu jest też prowadzenie postępowania administracyjnego, zmierzającego do nałożenia kary na przewoźnika i – co ważne – uniemożliwienia kontynuacji przewozu pojazdem przekraczającym normy. Każda kontrola przeprowadzana przez ZDM odbywa się w obecności funkcjonariusza policji, który ma uprawnienia do ukarania kierowcy mandatem za ewentualne wykroczenia.

Kontrole warszawskiego Zarządu Dróg Miejskich rozpoczęły się 8 grudnia 2016 roku. Funkcjonariusze wykonali 53 kontrole z czego 28 zakończyło się wszczęciem postępowań administracyjnych zmierzających do ukarania przewoźnika.

Najczęstszym wykroczeniem, jakże by inaczej, było przekroczenie dopuszczalnej masy całkowitej pojazdu. Jak podaje ZDM, podczas kontroli ujawniono łącznie 52 naruszenia obowiązujących w przepisach norm dotyczących wagi pojazdów (niektóre pojazdy przekroczyły jednocześnie kilka norm).

Wśród wykrytych naruszeń 13 dotyczyło przekroczeń zagrożonych karą 500 zł (przekroczenia do 10 proc. dopuszczalnych wartości), 10 zagrożonych karą 2000 zł, a 29 najwyższą przewidzianą karą – 15 000 zł. Te ostatnie to przeciążenia powyżej 10 ton dopuszczalnej masy całkowitej. Oznacza to, że ciężarówka była co najmniej 10 ton cięższa, niż powinna. Podczas kontroli zaobserwowano również bardzo często przekraczanie norm określających nacisk na jedną oś – zazwyczaj aż o 4-5 ton.

Łącznie nałożone kary sięgają 400 tys. zł. Wpływy z kar będą przeznaczane m. in. na remonty dróg zniszczonych przez przeciążone pojazdy.

Prawo określa dopuszczalny nacisk na pojedynczą oś napędową pojazdów, które poruszają się po drogach publicznych. Jest to maksymalnie 11,5 t, zaś na drogach wojewódzkich i powiatowych w granicach stolicy – 8 t. W przypadku naruszenia dopuszczalnych norm na przewoźnika może zostać nałożona kara pieniężna (decyzja administracyjna). Może ją nałożyć policja, ITD lub właśnie zarządca drogi, czyli ZDM. Kary wahają się od 500 zł do nawet 15 tys. zł.

Stanowiska kontrolne znajdują się na obwodnicach Warszawy, znajdziemy na ulicach: Łopuszańskiej, Przyczółkowej, K. Wóycickiego, Połczyńskiej i w al. Krakowskiej.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

lak, 7 lutego 2017, 11:54 -2 0

czy nikt nie podpisuje się pod swoimi przemyśleniami ?

Odpowiedz

ppis, 7 lutego 2017, 19:49 0 0

Niedługo bałwan wyjdzie z ogródka i będzie powielał działania innych służb. Wszystkie chwyty dozwolone, aby tylko dały kasę.

Odpowiedz

Szofer od pokoleń, 7 lutego 2017, 21:24 0 0

Kontrole prowadze pod nadzorem i przy udziale Policji! Czy nie za dużo tych kontrolujących??????????????? To po kiego i od czego jest POLICJA i ITD???????? Jak tak dalej pójdzie to za chwilę będzie więcej kontrolujących jakjeżdżących.Skasowano gminne radary dla kasy,a teraz nowy zdzierca.

Odpowiedz