Projekt ElectroMobility rusza pełną parą

21 lutego 2017, 23:50

Pod koniec zeszłego roku rząd zapowiedział utworzenie spółki odpowiedzialnej za rozwój transportu elektrycznego. Wzmożona aktywność podmiotu może wskazywać, że projekt nabiera rozpędu, a rządzący traktują go naprawdę poważnie.

ElectroMobility Poland to spółka utworzona pod koniec zeszłego roku. Jej celem statutowym jest rozwój elektrycznego transportu w Polsce i koordynowanie działań, które będą sprzyjać elektrycznym samochodom. Spółka została założona przez największe firmy z branży energetycznej PGE, Tauron, Eneę oraz Energę. Każda z firm objęła w niej po 25 proc. kapitału akcyjnego, który wynosi 10 mln zł. Spółka przy wsparciu polskiego rządu chciałaby stworzyć podstawy dla powstania nowego rynku w Polsce i stać się częścią globalnego przemysłu pojazdów elektrycznych.

Niedawno zostały wyłonione najważniejsze osoby zarządzające spółką: prezesem został Maciej Kość, który odpowiada za kwestie korporacyjne, a dyrektorem zarządzającym Krzysztof Kowalczyk.

ElectroMobility Poland ma ogłosić niebawem konkurs na miejski samochód elektryczny, którego rozstrzygnięcie zaowocuje powstaniem jeżdżących prototypów – poinformowała w poniedziałek spółka. W piątek szef Resortu Energii Krzysztof Tchórzewski zapowiedział, że 3 marca zostanie ogłoszony konkurs na projekt karoserii małego, miejskiego samochodu elektrycznego. – Na wyprodukowanie małego miejskiego samochodu będzie wsparcie dla przedsiębiorców, którzy wygrają taki konkurs – mówił. Podał, że państwo miałoby mieć do 49 proc. udziałów w takim przedsięwzięciu, ale nie będzie uczestniczyło w zarządzaniu nim. Po kilku latach – choć nie jest to przesądzone – możliwy byłby wykup tych udziałów.

Równolegle do tych działań Polski Fundusz Rozwoju podpisał list intencyjny m.in. z Resortem Rozwoju i Energii, a także samorządami reprezentującymi 41 polskich miast i gmin w sprawie rozwoju elektromobilności. Samorządy, które zawarły porozumienie, reprezentują niemal 45 proc. taboru autobusowego w Polsce.

Rozwój tego sektora jest jednym z celów zapisanych w Strategii na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, uchwalonej niedawno przez Radę Ministrów. Ustawa o Funduszu Niskoemisyjnego Transportu zdaje się dopełniać ustawy o elektromobilności, która ma eliminować bariery i stworzyć ramy dla nowego rynku, wskazał wiceminister.

– Kończymy też prace nad projektem ustawy o elektromobilności. Niedługo ruszą jej konsultacje – powiedział wiceminister energii Michał Kurtyka podczas uroczystości podpisania porozumienia.

Cel słuszny, ale odległy
W momencie, gdy coraz więcej mówi się o szkodliwym wpływie smogu na zdrowie ludzkie trzeba docenić starania rządzących. Elektryczna motoryzacja zdaje się mieć świetlaną przyszłość. Pomimo, że kapitał zakładowy na poziomie 10 mln złotych może wydawać się kroplą w motoryzacyjnym morzu, należy pamiętać, że firma nie będzie bezpośrednio odpowiedzialna za produkcję samochodów. Jak wspominano wcześniej, przy okazji innych wystąpień, będzie jedynie koordynować działania, którą mają na celu ukierunkowanie rynku w stronę odpowiedniej zmiany.

Być może doczekamy czasów, że polscy kierowcy i firmy transportowe będą mogły liczyć na dopłaty do samochodów elektrycznych, podobnych do tych, które są w innych krajach Europy Zachodniej, jak chociażby Niemczech. Elektryczne pojazdy mogą stać również u podstaw innowacyjnej gospodarki, bowiem oczywistym jest, że elektryczny transport będzie zyskiwać na znaczeniu.

Polska już obecnie ma zdobycze na tym polu. W zeszłym roku na targach IAA to właśnie Solaris Urbino 12 Electric został wybrany najlepszym autobusem roku wg jury.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

konstruktor, 28 lutego 2017, 17:27 0 0

Bez jaj! Powstała spółka która ma robić dobrą minę za państwowe pieniądze? To już w PRLu było więcej sensu w pracy firm państwowych niż to coś!

Odpowiedz