Do Norwegii koniecznie z siedmioma łańcuchami

10 października 2011, 13:06

Kierowcy poruszający się zimą zarówno po terytorium Austrii, jak i Norwegii, muszą liczyć się z koniecznością korzystania z dwóch zestawów łańcuchów śniegowych, w tym jednego składającego się z aż siedmiu łańcuchów. Do 31 października 2011 r. trwa specjalna oferta na zakup kompletu 7 sztuk łańcuchów „norweskich” firmy pewag.

Przepisy w Austrii

Od 2008 roku lokalne, austriackie przepisy nakazują, by każdy pojazd o ładowności powyżej 3,5 tony był – w okresie zimowym od 1 listopada do 15 kwietnia – wyposażony w łańcuchy śniegowe. Norma Ö-NORM 5119 określa, jak mają być skonstruowane te łańcuchy. Wśród wymagań austriackiej normy znaleźć można ślad zostawiany na śniegu przez siatkę jezdną łańcuchów: wskazany jest rombowy, drabinkowy nie jest dozwolony.

Siedem łańcuchów w Norwegii

Ten sam ciągnik siodłowy wraz z naczepą jadąc do Norwegii musi być wyposażony w co najmniej 7 sztuk łańcuchów śniegowych. W przypadku niektórych rejonów tego kraju (Nordland, Troms i Finnmark) obowiązek ten trwa od 15 października do 1 maja, a w przypadku pozostałych regionów – od 1 listopada do poniedziałku wielkanocnego kolejnego roku.

Kiedy wymagają tego znaki nakazu lub warunki pogodowe, łańcuchy muszą być zakładane na siedmiu kołach ciągnika siodłowego z naczepą: na wszystkich kołach napędowych (w przypadku kół bliźniaczych zarówno zewnętrznych, jak i wewnętrznych), co najmniej jeden łańcuch należy zamontować na koło skrętnej osi ciągnika, po stronie osi jezdni (nakaz ten ma na celu polepszenie sterowalności pojazdem podczas pokonywania długich, górskich zjazdów), a dwa pozostałe łańcuchy muszą być zamontowane na kołach naczepy.

Potrzebny drugi komplet

Przy nagłym zleceniu wyjazdu do Norwegii, zakup brakujących pięciu łańcuchów do dwóch standardowych może być niewystarczające. Często konieczny będzie zakup nowego kompletu 7 sztuk tzw. łańcuchów „norweskich”.

Standardowe łańcuchy użytkowane w krajach alpejskich mają inną konstrukcję niż tzw. łańcuchy „norweskie”. Po obu bokach koła – siatki boczne standardowych, pojedynczych łańcuchów schodzą się prawie do felg. Zamontowanie 4 sztuk takich standardowych łańcuchów na 4 kołach bliźniaków jest niewykonalne – pomiędzy kołami i za kołem wewnętrznym brakuje miejsca.


W przypadku osi napędowej ciągnika pozostają wówczas dwie możliwości: albo na koła bliźniacze montuje się standardowe łańcuchy, ale w wersji bliźniaczej, albo 4 sztuki specjalnych, pojedynczych łańcuchów „norweskich”.

Norweskie niedozwolone w Austrii

Łańcuchy „norweskie” charakteryzują się tym, że ich boczne elementy opasują tylko górną część profilu opony co umożliwia założenie dwóch pojedynczych łańcuchów na sąsiadujących ze sobą kołach bliźniaka. Łańcuchy zostawiają na śniegu ślad drabinkowy (niedozwolony w Austrii). Wykonane są również nie z ogniw kwadratowych, lecz z tzw. skręcanych ogniw okrągłych z dodatkowo nagrzanymi kolcami, które z jednej strony polepszają trakcję, a z drugiej wydłużają okres używalności łańcuchów.

Na sezon 2011/12 firma pewag przygotowała specjalną ofertę na zakup kompletu 7 sztuk łańcuchów „norweskich”. W tym celu należy wysłać zapytanie, podając rozmiary ogumienia na trzech osiach zestawu: przedniej i tylnej ciągnika oraz naczepy, na norweskie@pewag.pl.

Akcja trwa do 31 października 2011 r.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

109.173.134.*, 18 października 2011, 9:01 0 0

Jeżeli są łańcuchy które układają się w romb, a nie maja oznaczenia O-Norm 5119, to trzeba nabyć nowe?
To ile w końcu trzeba mieć łańcuchów o DMC 12t, z tyłu są koła bliżniecze?
Pozdrawiam

Odpowiedz

83.18.123.*, 18 października 2011, 18:22 0 0

Nie należy mylić dwóch spraw. Ślad rombowy zostawiany na śniegu przez łańcuchy to rzeczywiście jeden z wymogów austriackiej normy O-5119. To czy dane łańcuchy posiadają Certyfikat O-Norm 5119 zależy od tego czy producent łańcuchów uzyskał na nie certyfikat austriackiego instytutu certyfikującego. Producent, który taki certyfikat uzyskał ma prawo oznakowac zwój produkt normy O-Norm 5119.

Odpowiedz

83.23.252.*, 15 września 2012, 23:09 1 0

d*** tam

Odpowiedz

90.129.95.*, 19 listopada 2013, 14:15 0 -1

to na solówke do 12 t w norwegi ile potrzeba łańcóchów? 5 szt.?

Odpowiedz

Bartez, 8 listopada 2016, 10:43 0 -1

Za mojà głupote i niewiedze dostsłem 20.000 koron mandatu za brak łancichów. Tak ze polecam e okresie zimowym wozic ze soba pozdrawiam

Odpowiedz

Anonim, 6 grudnia 2016, 20:53 0 -1

Panowie a ja mam takie pytanie; czy w Polsce kupię te haki na tyle ciężarówki gdzie wiesza się łańcuchy? Ewentualnie jak to się fachowo nazywa bo nie mogę tego w necie znaleźć ani alegro

Odpowiedz