Jak automatycznie opłacać myto we Francji?

25 czerwca 2012, 10:34

W poprzednich publikacjach opisaliśmy systemy opłat drogowych działające w Austrii, Niemczech i we Włoszech. Teraz przygotowaliśmy opis rozwiązania stosowanego we Francji, czyli systemu TIS-PL. Wyjaśnimy, w jaki sposób najwygodniej rozliczać płatności za myto i na co warto zwrócić uwagę podczas rejestracji.

Francja posiada dobrze rozwiniętą sieć płatnych autostrad. Całkowita długość odcinków wynosi ok. 11 000 km. Większość dróg jest zarządzana przez koncesjonariuszy, czyli prywatnych operatorów, którym państwo francuskie przyznało koncesję na budowę i zarządzanie konkretnymi fragmentami dróg.

Mapa autostrad we FrancjiOpłaty we Francji można rozliczać na dwa sposoby: automatycznie lub manualnie. Pierwszy sposób wymaga rejestracji w systemie e-myta i jest szczególnie polecany przewoźnikom często podróżującym po Francji. Automatyczne rozliczanie opłat daje dostęp do rabatów i bezpostojowego pasa ruchu przy bramkach autostrad.

Druga metoda, czyli opłata manualna, nie wymaga rejestracji, jest jednak czasochłonna. Kierowca musi czekać w kolejce do opłat przy bramkach. Do wyboru ma trzy środki płatności: kartę paliwową (np. DKV), kredytową lub gotówkę. Należy pamiętać, że w przypadku płatności manualnej nie ma możliwości skorzystania z rabatów na przejazdy drogami, które operatorzy autostrad francuskich oferują w ramach automatycznego poboru myta.

Ponieważ większość firm korzysta dziś z automatycznej metody rozliczeń, poniżej przedstawiamy szczegóły tego rozwiązania.

Jak działa system TIS-PL?

TIS-PL to nazwa francuskiego  automatycznego system poboru myta „télépéage” (dosł. „opłata na odległość”), który od 2007 obejmuje samochody ciężarowe powyżej 3,5 tony. System działa w  oparciu o technologię mikrofali (DSRC), czyli podobnie jak w Polsce składa się z urządzania pokładowego oraz bramek ustawionych na autostradach.

Kogo obowiązują opłaty?

Zgodnie z założeniami „télépéage” TIS-PL obejmuje pojazdy klasy 3 i 4. Klasy zależne są od liczby osi, wysokości pojazdu oraz jego ciężaru:

Pojazdy z 2 osiami
Wysokość całkowita > 3 m
Ciężar całkowity > 3,5 t
Klasa 3:

Pojazdy posiadające więcej niż 2 osie
Wysokość całkowita > 3 m
Ciężar całkowity > 3,5 t
Przyczepy o wysokości całkowitej > 3,5 t
Przyczepy z ciągnikiem o dopuszczalnym ciężarze całkowitym > 3,5 t
Klasa 4:

Aktualne stawki za przejazdy autostradami można znaleźć  między innymi na stronie internetowej DKV w zakładce Zakres Usług > Opłaty drogowe.

Obsługa urządzenia OBU

Obowiązkowym elementem korzystania z automatycznego systemu TIS PL jest montaż urządzenia pokładowego (OBU). Jego instalacja nie wymaga korzystania ze specjalnego serwisu. Urządzenie naklejamy na przednią szybę. Po uruchomieniu jest gotowe do naliczania opłat na francuskich drogach. OBU jest przypisane w systemie do konkretnego pojazdu i nie możliwe jest jego użycie przez inny pojazd.

Urządzenia pokładowe systemu TIS-PL zawierają informacje umożliwiające identyfikację pojazdu w punkcie poboru opłat:
• Numer klienta
• Numer urządzenia OBU
• Informacje dotyczące umowy
• Informacje dotyczące pojazdu (numer rejestracyjny, norma Euro, dane techniczne pojazdu)

Należy pamiętać, że w przypadku jakiejkolwiek zmiany danych pojazdu (np. numer rejestracyjny, norma euro, klasa pojazdu)  należy niezwłocznie wymienić  działające w nim urządzenie OBU. Najlepiej jest zamówić zaktualizowane OBU z wyprzedzeniem – tak aby płynnie podmienić stare na nowe. Dzięki temu nie będzie ryzyka, że pojazd zostanie czasowo pozbawiony możliwości przejazdu francuskimi drogami.

Specjalne pasy do automatycznego poboru myta

Podobnie jak w przypadku innych systemów opartych na technologii DSRC, opłata za dany odcinek drogi pobierana jest w momencie przejechania pojazdu przez bramkę. Na francuskich autostradach znajdziemy specjalne pasy przejazdu dla pojazdów wyposażonych w OBU TIS-PL. Pasy te są bezpostojowe. Szlaban otworzy się, gdy tylko urządzenie pobierze opłatę za dany odcinek drogi.

Cechą odróżniającą system TIS-PL od viaTOLL jest wprowadzenie dodatkowego pasa ruchu przeznaczonego wyłącznie dla pojazdów klasy 4.

Uwaga: przejazd takim pasem skutkuje naliczeniem opłaty przypisanej dla pojazdów klasy 4 – niezależnie od klasy naszego pojazdu.

Płatności w automatycznym systemie opłat drogowych

Podobnie jak w znanych nam już systemach GO Maut, Toll Collect czy viaTOLL, zaletą korzystania z francuskiego systemu e-myta jest wygoda i bezpieczeństwo przejazdów. Kierowca nie musi stać w kolejce do bramki, dzięki czemu oszczędza czas i pieniądze, a bezgotówkowe rozliczanie opłat zwiększa kontrolę nad kosztami ponoszonymi w trasie.

Jeżeli zdecydujemy się na automatyczne rozliczanie francuskich dróg, należy zarejestrować się u jednego z czterech operatorów systemu TIS-PL. W tym celu powinniśmy zgłosić się do interesującego nas pośrednika i zawrzeć z nim umowę. Termin, warunki płatności oraz usługi dodatkowe zależne są od wybranego operatora TIS-PL.

Warto przypomnieć, że tylko automatyczny tryb rozliczeń daje dostęp do rabatów na myto. Francja oraz Hiszpania to jedyne kraje, które zdecydowały się na wprowadzenie upustów w celu zwiększenia popularności rozliczeń metodą automatyczną. Rabaty określane są odgórnie i zależą od ustaleń państwa z koncesjonariuszem. We Francji sięgają one nawet 13%.

Lista upustów dostępna jest w pliku .pdf na stronie DKV w zakładce Zakres usług > Opłaty drogowe we Francji.

Dlaczego warto korzystać z usług operatorów kart paliwowych?

Spośród czterech operatorów rozliczających opłaty w systemie TIS-PL dwaj to emitenci kart paliwowych: DKV Euro Service i Shell. Za ich pośrednictwem można zamówić urządzenie OBU, a następnie rozliczać płatności w trybie odroczonym, na podstawie faktury.

Korzystanie z pomocy emitenta kart daje dostęp do szeregu dodatkowych usług. Jedną z nich są internetowe programy do monitorowania transakcji, jak np. eReporting DKV. Pozwalają one analizować wydatki na e-myto poniesione w różnych krajach, łącznie z analizą innych kosztów pojazdu opłacanych kartą paliwową.  Dzięki temu przewoźnik, którego pojazdy podróżują np. z Polski do Francji,  może w jednej aplikacji analizować wydatki na paliwo, opłaty drogowe (w Polsce, Niemczech i Francji) oraz wszelkie zakupy dokonane przez kierowcę na trasie przejazdu.

Wygodne rozliczenia z DKV Box

Zalety korzystania z kart paliwowych w celu rozliczania opłat TIS PL łatwo pokazać na przykładzie firmy DKV. Klienci mogą tu dokonywać opłat manualnie przy użyciu karty DKV lub też automatycznie – za pomocą urządzenia OBU. Dodatkowo  firma DKV jest  operatorem kart paliwowych, który zaproponował własne urządzenie pokładowe do rozliczania opłat we Francji i Hiszpanii. Nosi ono nazwę DKV Box.

Obok rozliczania francuskiego e-myta w fakturze z odroczonym terminem płatności, DKV zapewnia korzystanie z atrakcyjnych rabatów. Przenosi na klienta wszystkie upusty, które oferują operatorzy francuskich autostrad. Oferuje  też wygodny tryb odzyskania podatku VAT za francuskie autostrady – w formie fakturowania netto (czyli podatek od razu odliczany jest od wartości faktury).

W celu zamówienia urządzenia DKV Box wystarczy pobrać formularze opłat drogowych we Francji i Hiszpanii ze strony www.dkv-euroservice.pl. Są to dwa dokumenty, które należy wypełnić i podpisać, a następnie wraz załącznikami wysłać na adres DKV. W formularzu możemy wybrać DKV Box na Francję, na Hiszpanię lub na oba te kraje jednocześnie.

Jeżeli przewoźnik nie jest zainteresowany automatycznym rozliczaniem myta może opłacać przejechane odcinki autostrad przy bramkach kartą DKV.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!