Gama pojazdów wojskowych Mercedes-Benz

1 lipca 2013, 14:10

Mercedes-Benz zaprezentował gamę swoich pojazdów przeznaczonych dla wojska podczas prezentacji na terenie Wojskowego Instytutu Techniki Pancernej i Samochodowej w Sulejówku.

Pojazdy wojskowe Mercedes-Benz

Gama pojazdów wojskowych Mercedes-Benz obejmuje samochody o ładowności od 0,5 do 18 ton. Oferta produktów opiera się na wariantach ciężarówek cywilnych i składa się z wersji wojskowych o ładowności od 0,6 do 2,95 t dla Klasy G, od 0,5 do 2 t dla samochodów dostawczych Mercedes-Benz, ponad 2 t dla Unimoga, od 3 do 5 t dla Atego, od 5 do 7 t dla Axora, od 4 do 10 t dla Zetrosa oraz od 7 do 18 t dla Actrosa, dostępnego z dwiema, trzema lub czterema osiami.

Pojazdy Mercedes-Benz z napędem na wszystkie koła zaprojektowano w celu uzyskania maksymalnych zdolności terenowych i uzbrojono w międzykołowe i międzyosiowe blokady dyferencjałów oraz silniki o wysokim momencie obrotowym, gwarantujące przejezdność nawet w trudnych sytuacjach. Technologia napędu na wszystkie koła Mercedes-Benz zapewnia duże możliwości pokonywania wzniesień – do 80 proc. lub nawet do 100 proc. w przypadku Unimoga i Klasy G.

Opancerzone pojazdy logistyczne (GLF)

Jedną z atrakcji prezentacji w Sulejówku jest rodzina opancerzonych pojazdów logistycznych Mercedes-Benz, obejmująca modele: Unimog U5000 GLF, Zetros GLF oraz Actros GLF – wszystkie dostępne w różnych wersjach podwozia i zabudowy.

Wspólną cechą pojazdów GLF jest opancerzona kabina, chroniąca kierowcę i pasażerów przed ostrzałem z broni palnej, pocisków artyleryjskich i eksplozji, łącznie z minami i IED (improwizowany ładunek wybuchowy, ang. Improvised Explosive Devices). Istotną rolę odgrywają tu nowe, specjalnie opracowane fotele z rozłączanymi mocowaniami i automatycznymi, 4-punktowymi pasami. Opancerzone kabiny są w większości projektowane jako gazoszczelne; mogą być także wyposażone w wydajną klimatyzację oraz układ wentylacji ochronnej ABC. Deska rozdzielcza została zaadaptowana z pojazdów seryjnych i tak jak one, zapewnia dopracowaną ergonomię i maksymalne bezpieczeństwo obsługi. Dodatkowe elementy, takie jak awaryjne oświetlenie, system komunikacji głosowej z ludźmi na zewnątrz kabiny, kamera cofania czy schowki dostosowane do wymogów klienta itd. zintegrowano zgodnie z wymogami wojskowymi.

Kabiny w opancerzonych pojazdach logistycznych zostały zaprojektowane i przetestowane przez Mercedes-Benz zgodnie ze standardami STANAG 4569 i AEP 55. Są one produkowane seryjnie w sposób sprawny i niedrogi przy zachowaniu wysokiej jakości, charakterystycznej dla pojazdów spod znaku trójramiennej gwiazdy, i montowane do podwozia.

Modernizacja pojazdów cywilnych z myślą o celach wojskowych odbywa się w zakładach produkcyjnych Mercedes-Benz Special Trucks. Specjalne rozwiązania wdraża się wyłącznie tam, gdzie konieczna jest taka potrzeba – na przykład w przypadku kabin opancerzonych. Takie podejście pozwala na skrócenie okresu projektowania, co oznacza, że pojazdy mogą być dostarczane niezwłocznie po złożeniu zamówienia, a dostawa części zamiennych gwarantowana jest na całym świecie i w całym okresie użytkowania określonym przez nabywcę.

Unimog U 5000 i U 5000 GLF

Dzięki swoim zdolnościom U 5000 może sprostać najtrudniejszym zadaniom wojskowych z dala od utwardzonych dróg – w organizacjach wojskowych i pomocy humanitarnej (NGO), służbach pożarniczych (przede wszystkim walka z pożarami lasów) i ratowniczych (pomoc w przypadku katastrof), jako podwozie bazowe podczas ekstremalnych wypraw, a także przy konserwacji i pracy w miejscach szczególnie trudno dostępnych. W Sulejówku zaprezentowane zostały dwa tego typu pojazdy – standardowy U 5000 w barwach wojskowych, a także U 5000 w wersji GLF, czyli opancerzony.

Unimog U 5000 w wersji opancerzonej o ładowności 2 t testowany jest przez niemieckie siły zbrojne w ramach programu “opancerzonych pojazdów transportowych” (GTF). Modułowy zestaw elementów ochronnych pozwala na spełnienie standardów STANAG 4569. Kabina ciężarówki otrzymała podłogę wykonaną ze stali pancernej oraz dodatkowe wzmocnienia i mocowania w celu instalacji płyt ochronnych, a także nowe drzwi i okna. W efekcie Unimog zapewnia ochronę przed atakami balistycznymi, minami oraz improwizowanymi ładunkami wybuchowymi. Kąt dwuścienny większy niż w przypadku konwencjonalnych kabin – rezultat specyficznej konstrukcji pojazdu – skutecznie przeciwdziała przemieszczeniom kabiny względem ramy, zwiększając znacznie komfort jazdy.

Unimogi wyposażone są w sprawdzoną technologię Mercedes-Benz BlueTec i spełniają normę emisji spalin Euro V. Na zamówienie dostępne są również wersje zgodne z normą Euro III. Silnik Mercedes-Benz OM 924 generuje moc 160 kW. Pojazd z długim rozstawem osi, równym 3850 mm, ma osie portalowe i ramę o wykrzyżowaniu diagonalnym do 600 mm, co zapewnia wysoki prześwit i nisko położony środek ciężkości oraz niezawodną przyczepność wszystkich kół. Długi skok sprężyn ułatwia bezpieczny transport – również materiałów niebezpiecznych – nawet w najtrudniejszym terenie. Dzięki dystrybucji siły hamowania w stosunku 50/50 pomiędzy przednią a tylną osią pojazd może bez wysiłku pokonywać wzniesienia lub zjazdy o nachyleniu do 70 proc. i zachować stabilność przy przechyle bocznym do 32 proc. Nadwozie nie jest przykręcone na sztywno, ale połączone z ramą za pomocą dwóch trzypunktowych łożysk.

Unimog to pojazd z kabiną nad silnikiem – za sprawą kompaktowych wymiarów jest więc zwrotny. System kontroli ciśnienia w ogumieniu pozwala indywidualnie sterować ciśnieniem w każdym kole. Głębokość brodzenia sięga 1200 mm.

Dopuszczalna masa własna Unimoga U 5000 wynosi do 12,5 t (w przypadku samochodów strażackich – do 14,1 t). Specjalna przekładnia z elektronicznym/pneumatycznym sterowaniem EPS, pneumatycznie dołączanym napędem wszystkich kół i zintegrowaną skrzynią rozdzielczą ma osiem biegów do jazdy do przodu i sześć wstecznych. Na życzenie dostępne są również dodatkowe przełożenia terenowe. W opcji oferowana jest zautomatyzowana skrzynia manualna EAS.

Zetros GLF z kabiną za silnikiem

Zetros GLF kontynuuje tradycję pojazdów Mercedes-Benz z kabiną za silnikiem, znanych na całym świecie jako wytrzymałe i niezawodne środki transportu na bezdrożach oraz w terenie. Niewielka wysokość kabiny nad silnikiem ułatwia jego transportowanie koleją lub samolotem i, co więcej, zapewnia załodze większe bezpieczeństwo w każdej sytuacji.

Zetros GLF pojawia się na prezentacji w dwóch wersjach. Dwuosiowa platforma z opancerzoną kabiną zamawiana jest przez niemiecką armię jako opancerzony pojazd transportowy (GTF) o 5-tonowej ładowności. Ładowność trzyosiowego ciągnika siodłowego – również z opancerzoną kabiną – sięga 25 t.

Zalety koncepcji kabiny za silnikiem w pojazdach wojskowych

Pod charakterystyczną maską Zetrosa pracuje układ napędowy zlokalizowany przed przednią osią. W celu konserwacji lub naprawy pokrywę można obrócić do przodu, zyskując łatwy dostęp do komory silnikowej. Oznacza to, że kabina jest gotowa do działań operacyjnych, a załoga może kontynuować realizację swoich zadań bez przerwy. Podłoga kabiny zapewnia możliwość szybkiego opuszczenia pojazdu po bezpiecznie stronie w każdej sytuacji. Żeby wysiąść z Zetrosa GLF, jego drzwi nie muszą być otwarte na całą szerokość, tak jak w przypadku konwencjonalnych modeli z kabiną nad silnikiem, co ułatwia użytkowanie na ograniczonej przestrzeni.

Z uwagi na niewielką wysokość kabiny pojazdy 4×4 i 6×6 (ze standardową kabiną) można po chwili przygotowań transportować na pokładzie statków powietrznych takich jak Hercules C 130 lub Transall C 160. Ponieważ wymiary Zetrosa zachowują międzynarodowe wymagania ładunków kolejowych, może być on transportowany również koleją.

System wymiany kabiny

Zaopatrzenie wojskowych pojazdów logistycznych w opancerzone kabiny powoduje znaczny wzrost masy i ma ogromny wpływ na koszty zamówień oraz obsługi. Dla flot pojazdów, których zastosowania obejmują zarówno zagrożenia atakami ognia czy wybuchu, jak i okresy pokojowe, Mercedes-Benz opracował system wymiany kabin dla Zetrosa GLF. Ułożyskowanie podwozia i kabiny może na życzenie zostać przygotowane do montażu opancerzonej (i cięższej) kabiny. Jej wymiany można dokonać w ciągu jednego dnia roboczego zgodnie z poziomem zagrożenia wymaganym przez aktualną misję. Z wymianą poradzą sobie sami żołnierze w normalnych warunkach warsztatowych.

W czasie operacji pokojowych pojazdy są zwolnione z obciążenia opancerzoną kabiną – zużywają wówczas mniej płynów eksploatacyjnych i mają wyższą ładowność. Elastyczne, opcjonalne zastosowanie podwozi i nadwozi z opancerzonymi oraz nieopancerzonymi kabinami pozwala na ograniczenie liczby używanych pojazdów i zwiększenie stopnia ich wykorzystania.

Zetros 1833A GLF 4×4

Zetros 1833A GLF 4×4 to pierwszy produkowany seryjnie pojazd dla niemieckiego wojska – jako jedyny z kabiną za silnikiem wyłoniony w przetargu w klasie 5-tonowej ładowności. Flota 110 egzemplarzy zamówionych w maju 2012 roku będzie do dyspozycji armii w połowie 2014.

Opancerzona kabina za przednią osią gwarantuje wymagany poziom ochrony przed ogniem, odłamkami, minami oraz improwizowanymi ładunkami wybuchowymi i zapewnia dwa lub trzy pełnowymiarowe siedzenia plus schowki na przedmioty osobiste lub urządzenia komunikacyjne. W ramach standardowej specyfikacji kabina wyposażona jest w wydajną wentylację ABC i klimatyzację.

Sercem układu napędowego jest 6-cylindrowy, rzędowy silnik Diesla OM 926 LA, zgodny z normą Euro III lub Euro VI, dostarczający moc 240 KW i 130 Nm maksymalnego momentu obrotowego w szerokim zakresie obrotów. Może on również pracować na niskiej jakości płynach. Siła napędowa płynie do dwóch permanentnie napędzanych osi za pośrednictwem automatycznej przekładni automatycznej Allison 3000 SP z sześcioma biegami do jazdy do przodu. Oznacza to, że optymalna trakcja jest dostępna zawsze i bez przerwy, przede wszystkim w terenie.

Bezpieczeństwo na najwyższym poziomie – Mercedes-Benz Actros 3841 AK 8×8 GLF

Ciężko opancerzony Mercedes-Benz Actros 3841 AK 8×8 GLF ustanawia nowe standardy wśród pojazdów logistycznych o specjalnych zastosowaniach. Actros zapewnia ochronę balistyczną na poziomie 4 i przeciwminową na poziomie 4b zgodnie ze standardem STANAG 4569. Dzięki efektywnemu opancerzeniu przed wybuchami i odłamkami, Actros ustanawia także nowe standardy w kwestii zabezpieczenia przed improwizowanymi ładunkami wybuchowymi i bombami samochodowymi.

Wyższa ochrona i lepsza ergonomia

Opancerzona kabina Actrosa, wyposażona w nowe szkło zbrojone, może być pochylona do przodu, zapewniając dostęp do komory silnikowej – również opancerzonej. Nowy system siedzeń z pięciopunktowymi pasami bezpieczeństwa zapewnia optymalną podstawę do ochrony kierowcy i pasażerów przed atakiem, także z boku. Jednocześnie fotele gwarantują komfortową swobodę ruchów oraz skuteczne podparcie ciała podczas jazdy w terenie. Wydajny układ klimatyzacji pomaga zapewnić we wnętrzu odpowiednią temperaturę nawet w skrajnych warunkach klimatycznych.

Optymalny rozkład obciążenia

Szczególnym wyzwaniem dla ciężkich pojazdów zabezpieczenia technicznego jest rozkład obciążenia osi we wszystkich sytuacjach logistycznych – od zastosowań przy obsłudze technicznej aż po jazdę bez ładunku. Podczas gdy masa opancerzonej kabiny spoczywa wyłącznie na przednich osiach, w trakcie udzielania pomocy technicznej tylne osie – niczym wielka dźwignia – muszą uporać się z masą podniesionego, holowanego pojazdu. Actros 4151 AK 8×8 Recovery został jednak zaprojektowany w sposób, który zasadniczo zapewnia jednakowy rozkład obciążenia osi.
Mercedes-Benz G300 CDI 6×6 z kabiną załogową

Gama wojskowej Klasy G została w 2012 roku poszerzona o nowy model, łączący wysoką ładowność ze zminimalizowaną sylwetką: dzięki dodaniu trzeciej osi, zdolności przewozowe G300 CDI 6×6 mogły zostać zwiększone do niemal 3 t. Sześć napędzanych kół i dołączane blokady dyferencjałów zapewniają mu doskonałą sprawność w terenie. Klasa G 6×6 z kabiną załogową dostępna jest w wersji przystosowanej do ruchu lewo- i prawostronnego. Kabina jest w standardzie wyposażona w elementy wstępnej ochrony w celu modernizacji do poziomu STANAG 1.

Klasa G

Portflolio Klasy G obejmuje także pojazdy opancerzone, od wersji Station Wagon FB6 ze specjalnymi mocowaniami elementów opancerzenia aż do zapewniających wysoką ochronę pojazdów, takich jak LAPV 5.4, używanych na co dzień przez liczne armie na całym świecie. Najmniejszy model, LAPV 5.4, korzysta z układu napędowego G 280 CDI i standardowo zapewnia poziom ochrony balistycznej 2 oraz chroni przed minami zgodnie ze standardem NATO STANAG (w opcji dostępny jest wyższy poziom ochrony przeciminowej). Jednostka napędowa pojazdu napędza wszystkie cztery koła za pośrednictwem 5-biegowej przekładni automatycznej ze zintegrowanym przełożeniem redukcyjnym i trzema 100-proc. blokadami dyferencjałów. Do wyboru są dwie wersje nadwoziowe: 5-drzwiowe kombi z w pełni opancerzoną kabiną i bagażnikiem lub model 4-drzwiowy z tylną partią nadwozia do zabudowy.

Mercedes-Benz Sprinter w wersji 4×4 oraz 6×6

Największymi możliwościami technicznymi, wyróżnia się Sprinter z napędem 6×6 firmy Oberaigner, którego dopiero zadebiutował w Polsce. Z pozoru to zwykłe podwozie Mercedesa: seryjna kabina, seryjnie produkowana rama, 5-biegowa automatyczna skrzynia biegów i trzylitrowy 190-konny silnik V6. Pojazd został jednak wyposażony w stały napęd 6×6 z możliwością blokady mechanizmu różnicowego osi tylnej i środkowej. Wysokie możliwości jazdy w terenie pojazd ten zawdzięcza momentowi podzielonemu w stosunku 33/67.

Zobacz wszystkie zdjęcia z prezentacji

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!