Zdalne monitorowanie pojazdu z TEXA e-Truck – jak to działa?

29 marca 2018, 12:39

Podczas targów MT TSL, firma TEXA przedstawiła szczegóły dotyczące działania rozwiązania e-Truck. Służy ono do monitorowania stanu technicznego pojazdu w czasie jazdy, umożliwia też m.in. zdalne kasowanie błędów systemu.

.

Czym jest i jak działa e-Truck?

Urządzenie TEXA to niewielka „kość” wpinana w gniazdo OBD pojazdu ciężarowego. Dzięki niej, warsztat zyskuje możliwość nawiązywania łączności z samochodem, także kiedy wyjedzie on poza bramę warsztatu. Co ważne e-Truck pozwala nie tylko monitorować obecny stan techniczny pojazdu, ale także – w niektórych przypadkach – dokonać zdalnej naprawy.

W każdym współczesnym pojeździe ciężarowym zainstalowanych jest wiele systemów, korzystających z czujników. Bywa, że wystąpienie nawet drobnej usterki któregoś z nich powoduje przejście pojazdu w tryb awaryjny lub całkowite unieruchomienie pojazdu. Na przykład błąd w systemie oczyszczania spalin może zredukować moc silnika nawet o 80%. W takiej sytuacji, kierowca posiadający na pokładzie e-Truck, może nawiązać kontakt z warsztatem i poprosić o wykonanie zdalnej diagnostyki. Możliwości tego rozwiązania przewidują również zdalne wykonywanie aktywacji i regulacji. Użycie bardziej zaawansowanych funkcji, jak np. uruchomienie wymuszonej regeneracji filtra cząstek stałych, zabezpieczone jest kodem PIN, który umożliwia weryfikację tożsamości operatorów. Jedno urządzenie można przypisać maksymalnie pięciu kierowcom. Mechanik łączy się z jednostką centralną pojazdu poprzez wtyczkę e-Truck, za pośrednictwem smartfona kierowcy z zainstalowaną odpowiednią aplikacją. Może w ten sposób nie tylko sprawdzić, co jest przyczyną usterki, ale także skasować odpowiadający za nią błąd w jednostce centralnej pojazdu. Po takiej operacji samochód może kontynuować jazdę według wcześniej przyjętego planu lub bezproblemowo dojechać do warsztatu, jeśli niezbędne jest podjęcie dalszych czynności serwisowych.

W ostatnim czasie, ze względu na zmiany w systemie przeglądów samochodów ciężarowych, producenci starają się optymalizować kalendarz przeglądów, tak by zapewnić operatorom jak najkrótsze oraz najrzadsze przerwy w użytkowaniu pojazdów. TEXA e-Truck ułatwia zoptymalizowanie przeglądów planowanych oraz – dzięki zdalnemu monitorowaniu stanu technicznego – uniknięcie przeglądów poawaryjnych.

Rozwiązanie TEXA dedykowane jest pojazdom spełniającym normy Euro 5 i Euro 6. Warsztat może zakupić e-Truck tylko pod warunkiem posiadania stacjonarnego urządzenia diagnostycznego TEXA.

Zalety zastosowania e-TRUCK

Poniżej, deklarowana przez firmę TEXA lista wynikających ze stosowania e-Truck korzyści dla warsztatów oraz właścicieli pojazdów.

Dla warsztatu TEXA:

  • monitorowanie w sposób ciągły i zdalny stanu pojazdów i podejmowanie napraw na elektronicznych systemach pojazdu, jak gdyby pojazd był obecny w warsztacie,
  • zarządzanie i planowanie obsługi okresowej oraz napraw,
  • współdzielenie kalendarza obsługi w warsztacie z kierowcą i managerem floty,
  • zarządzanie bazą klientów przy pomocy jednego oprogramowania,
  • tworzenie szczegółowych profili,
  • nawiązanie trwałej relacji z klientem warsztatu.

Dla kierowcy: w trakcie użytkowania pojazdu kierowca poprzez aplikację TEXA APP otrzymuje przydatne informacje, które pozwalają mu na:

  • odczyt danych z tachografu w czasie rzeczywistym,
  • monitorowanie własnego stylu jazdy,
  • wypełnianie dziennej karty kierowcy pojazdu & raport usterek, zgodnie z przepisami obowiązującymi w poszczególnych krajach,
  • odczyt danych pojazdu w czasie rzeczywistym,
  • zdalny dostęp do diagnostyki pojazdu, co oznacza możliwość szybkiego rozwiązywania ewentualnych usterek, unikając konieczności wizyty w warsztacie,
  • korzystanie z kalendarza obsługi ustalonego z warsztatem.

Dla managera floty: poprzez portal managera floty uzyskuje się możliwość:

  • kontrolowania stanu technicznego pojazdów floty,
  • asystowania pojazdom dzięki zdalnej diagnostyce i możliwości rozpoznawania i rozwiązywania potencjalnych anomalii przez warsztat,
  • monitorowania obsługi okresowej z warsztatem,
  • oceny stylu jazdy każdego kierowcy,
  • zdalnego pobierania danych z tachografu,
  • zdalnego pobierania danych bezpośrednio z ECU, rejestratora danych trasy, umożliwiając szczegółową analizę wykorzystania pojazdu.
  • kontrola zasadnosci napraw poza bazą/krajem

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!