Zmiana taryfy opłat drogowych w Niemczech

25 stycznia 2019, 13:05

Na terenie Niemiec od stycznia obowiązują nowe taryfy opłat drogowych od samochodów ciężarowych. Przy tym kategoria wagowa jest między innymi parametrem służącym do obliczenia wysokości opłaty drogowej.

Kierowcy samochodów ciężarowych muszą koniecznie zwrócić uwagę na prawidłowe ustawienie kategorii wagowej. Od stycznia 2019 roku szczególna uwaga jest skierowana na pojazdy o zarejestrowanej dopuszczalnej masie całkowitej 18 ton. Pojazdy, w przypadku których zarejestrowana dopuszczalna masa całkowita wynosi 18 ton, dokładnie tę wartość mają zapisaną w urządzeniu pokładowym. Jeśli samochód ciężarowy jedzie z przyczepą, należy dostosować ustawienie masy w urządzeniu pokładowym. Na wyświetlaczu widać „>18 t“. Następnie należy podać liczbę osi w urządzeniu pokładowym; wybrać można „do 3“ lub „4 i więcej“ osi.

Podstawą do dokonania ustawień w urządzeniu pokładowym jest zawsze podana w dokumentach pojazdu dopuszczalna masa całkowita. Do ustalenia dopuszczalnej masy całkowitej zestawu pojazdów sumuje się, inaczej niż mówi ustawa o dopuszczeniu osób i pojazdów do ruchu drogowego, dopuszczalne masy całkowite poszczególnych pojazdów. Nie uwzględnia się przy tym obciążenia podpór i nacisku naczepy.

Kierowcy i przedsiębiorcy powinni uważać na prawidłowe zadeklarowanie kategorii wagowej. Ponieważ kto umyślnie lub nieumyślnie nie uiszcza opłaty drogowej, popełnia wykroczenie, które podlega dotkliwej karze grzywny (§ 10 ust. 1 pkt 1 niemieckiej ustawy o pobieraniu opłat za korzystanie z dróg federalnych).

Stawka opłaty za kilometr składa się z trzech stawek częściowych: kosztów infrastruktury odpowiednio do kategorii wagowej pojazdu lub zestawu pojazdów podlegających opłatom drogowym, kosztów związanych ze spowodowanym zanieczyszczeniem powietrza zależnie od klasy emisji spalin oraz kosztów związanych z natężeniem hałasu w wysokości 0,002 euro za kilometr.

Masę pojazdu należy przyporządkować do jednej z następujących kategorii wagowych: dopuszczalna masa całkowita (dmc) od 7,5 tony do 11,99 tony, od 12 ton do 18 ton lub powyżej 18 ton. W przypadku dopuszczalnej masy całkowitej powyżej 18 ton dodatkowo należy podać liczbę osi.

Podstawą do wprowadzenia nowych taryf oraz deklaracji według kategorii wagowej i liczby osi jest 5. zmiana ustawy o poborze opłat za korzystanie z dróg federalnych z dnia 4 grudnia 2018 roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!