Opony do ciężarówek: czym różnią się od siebie poszczególne typy

8 lutego 2019, 9:00

Opona ciężarowa jest produktem o wysokim stopniu zaawansowania technologicznego. W zależności od przeznaczenia, długości i rodzaju pokonywanych tras, budowa ogumienia będzie inna. Różnice w budowie przedstawimy na przykładzie opon Goodyear.

Opony do transportu mieszanego

Opony do transportu mieszanego powinny charakteryzować się odpornością. Dlatego w wielu przypadkach zwiększona jest grubość warstwy znajdującej się pod bieżnikiem i zastosowano grubą warstwę mieszanki podstawy. Dodatkową odporność i ochronę przed uszkodzeniami gwarantują solidne żebra, a za odpowiednie odprowadzanie wody, błota oraz ochronę przed kamieniami szerokie i otwarte rowki barkowe.

– W przypadku nowych opon Goodyear – OMNITRAC S i D – zastosowano nową, opatentowaną technologię DuraShield. Jest to dodatkowe opasanie, którego zadaniem jesi podniesienie odporności karkasu, wydłużenie okresu eksploatacji i zwiększenie podatności na bieżnikowanie – powiedział Janusz Krupa, menadżer marketingu opon użytkowych Goodyear Dunlop Tires Polska.

Opony OTR

Trwałość opon jest także podstawowym wyznacznikiem w przypadku opon OTR. Ogumienie to jest wybierane do pracy w ciężkich warunkach – na placach budowy, w kamieniołomach i kopalniach.

– W konstrukcjach takich opon stosuje się stalowy korpus i opasanie. Specjalna mieszanka bieżnika chroni oponę przed nagrzewaniem się, a rowki niekierunkowe, ułożone pod dużym kątem zapewniają maksymalna trakcję – wyjaśnia Janusz Krupa – Tutaj liczą się zrównoważone proporcje pomiędzy poszczególnymi parametrami, takimi jak ochrona przed przecięciami i uderzeniami, trakcja, odporność na ścieranie i na wytwarzanie ciepła.

Transport długodystansowy

Inaczej konstruowane są opony przeznaczone do transportu długodystansowego. Konstrukcja opony zapewnia regularny rozkład ciśnienia w obszarze styku z drogą, co przekłada się na równomierne zużycie i długie przebiegi w każdych warunkach występujących podczas długodystansowych przewozów.

– Opony FUELMAX PERFORMANCE to pierwszy produkt ciężarowy Goodyear z pełną mieszanką krzemionkową. Technologia ta jest elementem obniżającym zużycie paliwa i poprawiającym przyczepność na mokrej nawierzchni. Poza tym zastosowana technologia bieżnikowa IntelliMax Groove wspomaga trakcję i samooczyszczanie opony – informuje Krupa – Warto podkreślić, że nowe rowki pojawiają się przy 60-procentowym zużyciu bieżnika by zapewnić trakcję, długie przebiegi i niskie opory toczenia przez cały okres eksploatacji.

Transport lekki

Efektywność paliwowa, długie przebiegi i przyczepność na mokrych nawierzchniach – to cechy, które najbardziej liczą się w przypadku transportu lekkiego. Odpowiednie parametry uzyskuje się dzięki wykorzystaniu krzemionki w mieszance bieżnika – zwiększa ona odporność i poprawia trakcję. Ważny jest także „wygląd” opony.

– Szeroki wzór bieżnika optymalizuje sztywność opon i sprawia, że ciśnienie w nich rozkłada się bardziej równomiernie, zapewniając tym samym lepszą styczność gumy z drogą. Ponadto gęsto ułożone lamele poprawiają trakcję na mokrej nawierzchni i zapewniają równomierne zużycie. Z kolei solidne barki umożliwiają dobrą stabilność boczną, a mocny karkas zaprojektowano w sposób ograniczający nagrzewanie – podsumowuje Janusz Krupa.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!