Czym jest Europejska Usługa Opłaty Elektronicznej?

21 marca 2019, 12:48

Jedno konto, umowa i urządzenie do poboru opłat drogowych dla całej Europy. To, co przez lata było marzeniem międzynarodowych przewoźników, stopniowo staje się rzeczywistością za sprawą Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej. EETS (European Electronic Toll Service) to porozumienie zakładające ujednolicenie systemów poboru myta we wszystkich krajach członkowskich Unii Europejskiej.

Opłata elektroniczna jest popularną i wygodną formą płatności za autostrady i trasy szybkiego ruchu. Różnice w przepisach, technologiach czy stawkach podatkowych między poszczególnymi krajami stanowią utrudnienie w pracy międzynarodowych przewoźników. W 2004 roku Komisja Europejska postawiła przed Wspólnotą cel zapewnienia interoperacyjności systemów poboru opłat drogowych. Docelowo każdy użytkownik drogi posiadając jedno urządzenie, będzie mógł korzystać z infrastruktury elektronicznego poboru opłat na całym kontynencie.

Cel długoterminowy

Wprowadzenie Europejskiej Usługi Opłaty Elektronicznej wiąże się z szeregiem wyzwań, przed którymi stoją zarówno państwa członkowskie, jak i operatorzy oraz dostawcy usług opłat drogowych. Osiągnięcie pełnej interoperacyjności to ciągły, skomplikowany i złożony proces nie tylko pod względem technicznym, ale też politycznym oraz gospodarczym. Obecnie nie ma jeszcze na rynku urządzenia, które obejmowałoby zasięgiem wszystkie państwa UE.

– Na tym etapie wdrożenia systemu skupiamy się na zapewnieniu przewoźnikom pełnego wsparcia w zakresie doboru odpowiedniego rozwiązania. Shell we współpracy z partnerami dysponuje nowoczesnymi narzędziami do poboru opłat drogowych w całej Europie. Specjalny zespół ekspertów spośród licznych możliwości pomaga naszym klientom znaleźć rozwiązanie dopasowane do potrzeb danej floty. Sukcesywnie też zwiększamy zasięg terytorialny naszych usług. W tym celu pod koniec ubiegłego roku dołączyliśmy do grona partnerów Toll4Europe. Do końca 2019 r. planujemy objąć zasięgiem znaczną część Europy, gdzie przebiegają główne międzynarodowe szlaki transportowe – mówi Eva Tzoneva, ekspert Shell ds. elektronicznego systemu poboru opłat drogowych i interoperacyjności.

Od czasu wprowadzenia dyrektywy dotyczącej EETS toczą się prace nad dostosowywaniem do jej wytycznych funkcjonujących w Europie systemów opłat. W pierwszej kolejności zgodność uzyskały kraje takie jak Portugalia, Hiszpania, Polska (autostrada A4), Włochy, Francja, Austria i Belgia (wraz z tunelem Liefkenshoek).

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!