Filtry Boscha do ciężarówek

13 maja 2019, 23:56

W pojazdach użytkowych silniki kolejnych generacji są coraz bardziej wysilone – z tej samej pojemności skokowej uzyskiwane są większe moce.

Przykładem jest DAF z silnikiem DAF Paccar MX-11. Jednostka napędowa o pojemności 10,8 l i mocy od 290 do 440 KM spełnia normę czystości spalin Euro 6. W głowicy zastosowano dwa wałki rozrządu – jest to rozwiązanie dotychczas powszechnie stosowane w samochodach osobowych. W silniku funkcjonuje układ wtryskowy Common Rail o wysokim maksymalnym ciśnieniu wtrysku sięgającym 2500 barów. Przy tak dużym wysileniu silnika i precyzyjnym układzie wtryskowym konieczne jest stosowanie filtra paliwa o wysokiej jakości. Zadanie ochrony układu wtryskowego spełnia puszkowy filtr paliwa F 026 402 038, stosowany w wielu modelach ciężarówek DAF, w tym XF i CF.

Kierowca spędza w kabinie ciężarówki wiele godzin, dlatego dla komfortu i bezpieczeństwa jego pracy warto zadbać o regularną wymianę filtra kabinowego. Dostępne są filtry standardowe oraz z węglem aktywnym, pochłaniające pyłki i szkodliwe gazy (dla DAF XF z 2013 r. odpowiednio 1 987 432 152 i 1 987 435 563). Do samochodów dostawczych, np. do modelu Citroen Berlingo, dostępne są również filtry antybakteryjne (dla Berlingo – 0 986 628 510).

Utylizacja wkładu filtra jest bardziej ekologiczna niż utylizacja puszkowego filtra z metalową obudową, dlatego producenci stosują wymienne, pojedyncze wkłady. Przykładem takiego rozwiązania jest ciężarówka Mercedes Actros MP4 z silnikiem OM936 z wkładem filtra paliwa F 026 402 180. Silnik ten posiada również dwa wałki rozrządu w głowicy oraz układ Common Rail.

W przypadku filtrów oleju również stosuje się wkłady zamiast filtrów puszkowych. Przykładowo, DAF XF z silnikiem MX-13 posiada wkład filtra oleju (F 026 407 045) oraz bocznikowy filtr odśrodkowy, zapewniający dokładną filtrację zanieczyszczeń (F 026 407 119).

Bosch opracował układ oczyszczania spalin Denoxtronic wykorzystujący AdBlue do obniżenia emisji tlenków azotu. Układy te, obecne na rynku od 2004 r., są powszechne w ciężarówkach spełniających normę czystości spalin Euro 4 i wyższe. Najpopularniejszy na polskim rynku filtr do układu Denoxtronic przeznaczony jest do ciężarówek Renault Premium, Iveco EuroCargo czy Volvo FH (nr 1 457 436 006). Filtry te są produkowane w fabryce Boscha w Aranjuez w Hiszpanii, specjalizującej się w filtracji. Oferta obejmuje również filtry do układów Denoxtronic 2.1 i 2.2 do Iveco, Renault i Volvo.

Oferta Boscha dla ciężarówek zawiera również: filtry powietrza z wkładem bezpieczeństwa, filtry oleju do układu hydraulicznego, filtry układu wspomagania, wkłady osuszacza.

Popularne filtry Boscha do ciężarówek

Nr Rodzaj Przykładowy model
0 451 403 077 Filtr oleju Volvo FH
F 026 402 028 Filtr paliwa MAN TGA
1 457 436 006 Filtr AdBlue DAF XF
1 987 432 153 Filtr kabinowy Scania R
0 986 628 253 Wkład osuszacza DAF CF

Dowiedz się więcej o filtrach Boscha

Artykuł sponsorowany Bosch / Autor: Jacek Pudło

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!