Karty (nie tylko) paliwowe – dodatkowe funkcje stworzone przez DKV Euro Service – wywiad

2 marca 2020, 8:00

Firma DKV Euro Service posiada długą tradycję. Jest dostawcą usług dla branży transportowej od 85 lat, na polskim rynku obecna jest natomiast od ćwierć wieku. Z Jerzym Jezuitem, kierownikiem sprzedaży DKV Euro Service Polska, rozmawiamy o tym jak przez lata zmieniała się funkcjonalność kart paliwowych oraz o planach DKV na rozszerzenie swojej działalności.

Agnieszka Wraga-Marciniak: Od kiedy DKV oferuje karty paliwowe i jaka jest historia firmy?

Jerzy Jezuit: Firma została założona w 1934 roku. Początkowo działała na zlecenie państwowych kolei w Niemczech, rozliczając dla klientów gotówką zakupy paliwa. Lata 50. przyniosły pierwsze, innowacyjne jak na tamte czasy zmiany. Skoncentrowano się na transporcie międzynarodowym, a płatność gotówką zastąpiono czekiem do tankowania. Karta do manualnego rozliczania transakcji pojawiła się w kolejnej dekadzie. Dzięki takim rozwiązaniom, w 1967 roku firma obsługiwała już 6 800 klientów, a jej działalność obejmowała 16 krajów. Wiele kluczowych zmian pojawiło się w latach 70. XX w. Wtedy powstał prototyp aktualnej karty, wypukłej z paskiem magnetycznym.

Wraz z rozszerzaniem zasięgu kart paliwowych DKV poszerzała się także paleta Waszych usług.

Kolejno utworzono serwisy: oponiarski, mycia i czyszczenia, chłodniczy, naprawczy, service 24 h, pomoc drogową, holowanie i odprawę celną. Już w 1979 r. wprowadzono możliwość rozliczania opłat za przejazd tunelami i promami. W roku 1984, na 50. urodziny, liczba klientów wynosiła już 25 000, a sieć stacji paliwowych i serwisowych obejmowała 10 000 punktów akceptacji w 30 krajach. W 1992 roku firma otworzyła swoją siedzibę w Polsce.

W ilu krajach i ilu punktach akceptowana jest Wasza karta?

Jesteśmy obecni w 42 krajach w Europie. Naszą kartę akceptuje ponad 100 000 punktów, w tym niemal 57 000 stacji, z czego blisko 5000 w Polsce.

Czy rozwiązanie, jakim jest karta paliwowa, jest korzystne przede wszystkim dla dużych firm transportowych? Czy również mniejsi przedsiębiorcy mogą czerpać z niej korzyści?

Ze względu na zasięg firmy DKV Euro Service jest jednym z największych na rynku, posiadanie karty jest korzystne również dla mniejszych firm transportowych, włączając nawet jednoosobowe działalności gospodarcze. Wypracowany przez firmę model biznesowy skierowany do transportu profesjonalnego sprawdza się także w przypadku aut osobowych. Dzięki długoletniej współpracy z koncernami paliwowymi i mniejszymi, lokalnymi stacjami, DKV ma możliwość zaoferowania bardzo konkurencyjnych cen, nawet do 40 groszy tańszych niż na słupku, niezależnie od wielkości klienta. Klienci mają do dyspozycji najszerszą w Polsce i Europie sieć stacji, dostępnych na jedną kartę paliwową, liczącą blisko 57 000 stacji w Europie.

Karta gwarantuje nie tylko możliwość płacenia za paliwo i podstawowe czynności eksploatacyjne. Ostatnio dodaliście do niej także dodatkowe usługi – jakie?

Tak, oprócz wspomnianych możliwości oferujemy dużo więcej. Dzięki naszej karcie kierowcy mogą rozliczać opłaty drogowe we wszystkich systemach drogowych w Europie, a także tradycyjne winiety i opłaty autostradowe. W grę wchodzą tutaj różne typy opłat związanych z przejazdem przez: autostrady, mosty, wiadukty i tunele. DKV oferuje zarówno własne urządzenia pokładowe – DKV Box oraz DKV Box EUROPE (dla systemu EETS), jak i organizuje klientom dostarczenie i rozliczanie opłat z boxów wymaganych w poszczególnych krajach.

Ważną funkcją jest także możliwość rozliczania zagranicznych podatków.

Tak – VATu i akcyzy. W tym przypadku nasi klienci mogą skorzystać z wygodnego trybu fakturowania netto, w którym podatek automatycznie odliczany jest od kwoty na fakturze. Klient realnie płaci stawkę pomniejszoną już o podatek. Dodatkowo zwrot akcyzy z takich krajów jak np. Włochy, Francja, Belgia, Węgry, Hiszpania czy Słowenia zapewnia oszczędności na poziomie 5-21%. To sprawia, że łączne korzyści z tytułu odzyskiwania obu danin są znaczące.

Osoby zarządzające finansami firm posiadają także dostęp do narzędzi online, które ułatwiają im obsługę księgowości i planowanie pracy poszczególnych kierowców.

Takim rozwiązaniem jest platforma DKV eReporting służącą do analizy płatności całej floty – tankowań, opłat drogowych, zakupów na stacjach, płatności za usługi. Ułatwieniem jest rozbudowany panel klienta, służący do planowania tras z uwzględnieniem najtańszych miejsc tankowania, monitorowania bieżących płatności w całej Europie, sporządzania zestawień i raportów, które mogą być integrowane z dowolnym systemem zarządzania flotą. W przypadku e-faktury można skorzystać z bezpośrednich odnośników do mapy, opcji sortowania kosztów wg pojazdu lub kraju, czy też możliwości generowania raportów flotowych na podstawie danych z faktury. Z kolei DKV Maps to serwis internetowy, który służy m.in. do kalkulacji opłat drogowych na poszczególnych odcinkach w Europie, planowania podróży z uwzględnieniem parametrów pojazdu, porównywania cen paliw na europejskich stacjach. Warto zwrócić też uwagę na aplikację DKV na smartfony, dzięki której można sprawdzić i porównać ceny paliwa na najbliższych stacjach.

Nad czym obecnie pracujecie?

Obecnie DKV wraz z T-Systems i Daimler, pracuje nad pełną komercjalizacją systemu EETS. Obecnie w EETS można rozliczyć się w Niemczech, Belgii, Austrii, Francji, Hiszpanii, Portugalii, w tunelach w Belgii oraz w Niemczech. Wkrótce oferta zostanie rozszerzona o Włochy, Norwegię, Polskę, Słowenię, Czechy oraz Węgry. DKV jest też pierwszym zachodnioeuropejskim operatorem, który zaczął rozliczać myto na rynkach wschodnich. W najbliższym czasie DKV zaprosi do rejestracji w nowym elektronicznym systemie myta w Bułgarii. Dzięki platformie A-Toll, umożliwiającej zakup winiet online na Litwę, Łotwę i Estonię, DKV ułatwia płacenie myta online. Oferuje tę opcję jako jedyny operator kart. Myto można rozliczać bez przedpłat, opłaty zostaną doliczone do zbiorczej faktury. Dążymy także do tego, by karta było uniwersalnym środkiem płatności. Chcemy, by podróżowała wraz z kierowcą i była przydatna na każdym etapie podróży. Jeżeli klient będzie chciał zapłacić na przykład za hotel czy samolot, DKV w niedługiej przyszłości mu to umożliwi.

W Waszej działalności duże znaczenie ma także elektromobilność.

W zeszłym roku podpisaliśmy międzynarodową umowę o współpracy z firmą Innogy. Innogy to jeden z wiodących europejskich koncernów energetycznych, który pracuje nad rozwojem najnowocześniejszych technologii ładowania. Już dziś kartą DKV można rozliczać ładowanie pojazdów energią elektryczną w 28 000 punktów w całej Europie. Lada moment takie możliwości będą również w Polsce.

DKV Card Climate – o co chodzi w tej inicjatywie?

Karta DKV Card Climate to rozwiązanie proponowane klientom, którzy chcieliby, za naszym pośrednictwem, zaangażować się ekologicznie. Od każdego tankowania odprowadzane jest kilka centów na organizację non – profit prowadzącą globalne programy ograniczenia emisji dwutlenku węgla do atmosfery.

Co trzeba zrobić, aby zamówić kartę paliwową DKV?

Należy wypełnić formularz kontaktowy na stronie internetowej DKV i zamówić rozmowę z naszym doradcą. Można też skontaktować się nami za pośrednictwem fanpage’a na Facebooku w wiadomości prywatnej. Dostępna jest tez infolinia.

Jakie są koszty posiadania Waszej karty – za co płacą użytkownicy i jak jest to naliczane?

Nie ma kosztów związanych z samą kartą paliwową, jej wydawaniem czy wymianą. Klienci DKV płacą niewielki procent od każdej transakcji, która odbyła się za pośrednictwem karty. Przewoźnicy oczywiście otrzymują przed podpisaniem umowy tabelę prowizji za usługi w poszczególnych krajach.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!