NIK krytykuje ITD

, 28 marca 2012, 11:48

Najwyższa Izba Kontroli obnażyła nieprawidłowości w Inspekcji Transportu Drogowego. Brak legalizacji wag, zaniechanie przeprowadzania kontroli w godzinach nocnych, w weekendy i zimowe miesiące to główne zarzuty kierowane przez NIK pod adresem ITD. Skrytykowano też działania ministrów odpowiedzialnych za transport oraz zarządców dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych.

Nieprawidłowości w Inspekcji Transportu DrogowegoZachętą dla przewoźników przeładowujących pojazdy był przede wszystkim spadek ilości inspekcji w nocy, w weekendy i święta, a także okresie jesienno-zimowym. Kontrole przeprowadzano zwykle na drogach krajowych, gdyż zarządcy dróg niższych kategorii rzadko przygotowywali stanowiska do ważenia pojazdów.

Skuteczność działania poszczególnych jednostek ITD była bardzo różna – łódzki oddział skontrolował 1300 pojazdów, nakładając kary zaledwie na 11 z nich, zaś w Bydgoszczy ukarano ponad połowę z 420 poddanych kontroli samochodów. Według NIK inspektorzy za bardzo koncentrują się na pojazdach zagranicznych przewoźników, których dotyczy prawie połowa kontroli, podczas gdy naliczone im kary stanowią jedynie 4 proc. wszystkich mandatów.

Kontrola wykazała, że ponad połowa kompletów wag w lubelskim oddziale ITD nie miała ważnego świadectwa legalizacji, a w Białymstoku część wag nie była legalizowana przez aż 20 miesięcy. Okazało się również, że Wojewódzkie Inspektoraty Transportu Drogowego w Białymstoku i Lublinie używały wag do mierzenia nacisku na koła i osie do określania masy całkowitej pojazdów, chociaż według Głównego Urzędu Miar nie powinny być one wykorzystywane w ten sposób – ukarani przewoźnicy mogą kwestionować legalność takich pomiarów.

Wśród nieprawidłowości, które wykazała NIK można również znaleźć sposób zakupu sprzętu przez ITD. Z naruszeniem prawa o zamówieniach publicznych kupiono 30 motocykli do patrolowania dróg lokalnych. Były one jednak rzadko wykorzystywane. Z marnotrawstwem mamy do czynienia również na wyższych szczeblach – od 2006 roku nie udało się przenieść 17 stacjonarnych wag z byłych przejść granicznych na drogi krajowe. Obecnie nie nadają się już do użytku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

77.254.121.*, 3 kwietnia 2012, 10:29 0 0

Robota lekka i przyjemna w piękny słoneczny dzień ;)

Odpowiedz

31.175.5.*, 3 kwietnia 2012, 16:42 0 0

Może wreszcie te NIEROBY wezmą się za robotę!

Odpowiedz

91.146.224.*, 11 września 2012, 16:22 0 0

Doczepili sie teraz do krokodyli bo pewnie za mało mandatów pakują i za małe są od nich dochody, tylko kto na tym bedzie dostawał po dupie? my kierowcy!

Odpowiedz