Charakterystyka nowej gamy dalekobieżnych Renault

17 lipca 2013, 10:48

Zaprojektowane we współpracy z pięćdziesięcioma klientami z różnych zakątków świata, typoszereg T został poddany serii najintensywniejszych i najbardziej rygorystycznych testów w całej historii firmy. Renault Trucks T to modułowy pojazd z nowej gamy dalekobieżnej, wyposażony w przestronną kabinę o doskonałych właściwościach aerodynamicznych, który łączy w sobie komfort pracy i niskie zużycie paliwa.

Nowa gama dalekobieżna Renault Trucks została zaprojektowana w ścisłej współpracy z 50 klientami z całego świata, obejmującej wszystkie fazy procesu: od tworzenia założeń projektowych po testy eksploatacyjne. Zanim nowa gama została wprowadzona na rynek, pojazdy testowe poddano najbardziej rygorystycznym i wyczerpującym testom niezawodności i trwałości w historii firmy, na łącznym dystansie ponad 10 milionów kilometrów.

Renault Trucks zaprojektowało swój nowy typoszereg dalekobieżny z myślą o zwiększeniu wydajności po stronie klienta.  Opracowano pojazd wysoce efektywny, umożliwiający użytkownikom osiąganie pożądanych poziomów rentowności. Renault Trucks postrzega pojazd ciężarowy jako źródło zysku, które nie może przynosić zawodu klientom, musi chronić interesy firmy transportowej i ma być powodem do dumy dla kierowców.

Pojazd musi przynosić zysk

Producent już na wczesnym etapie projektowania nowych ciężarówek skoncentrował się na ekonomice paliwowej. Pojazd jako całość, jego kabina i każdy podzespół układu napędowego sprzyja oszczędzaniu paliwa. Pochylenie przedniej szyby o 12° i nadanie kabinie trapezowego kształtu –  szerokość 2,30 m z przodu i 2,50 m z tyłu – spowodowało poprawę współczynnika oporu powietrza (Cx) o 12%, dzięki czemu pojazdy serii T zużywają o 5% mniej paliwa, w porównaniu z pojazdami poprzedniej generacji. Seria T obejmuje modele o dopuszczalnej masie całkowitej zestawu drogowego do 60 t, dostępne ze zbiornikami paliwa o łącznej pojemności do 1475l, co także przyczynia się do wzrostu wydajności w transporcie dalekobieżnym.

Firma zapewnia swoim klientom wsparcie w całym okresie eksploatacji pojazdu. Oferuje również efektywne rozwiązania w obszarach, takich jak finansowanie, ubezpieczenie, oszczędność paliwa, szkolenie kierowców i usługi serwisowe, ograniczające do minimum koszty przestoju. Dla pojazdów Renault Trucks T są dostępne rozwiązania takie jak m.in. program Optifuel, łączący w sobie szkolenie w zakresie ekonomicznej jazdy (Optifuel Training) i Optifuel Infomax, oprogramowanie do pomiaru i analizy zużycia paliwa. Ponadto seria T jest przystosowana do pełnej integracji z Optifleet, systemem zarządzania flotą, z którego pomocą użytkownicy mogą zredukować koszty eksploatacji nawet o 5000 euro rocznie w przeliczeniu na jeden pojazd.

Niezawodność

Typoszereg Renault Trucks T został poddany serii najintensywniejszych i najbardziej rygorystycznych testów niezawodności i trwałości, jaką kiedykolwiek zrealizowało Renault Trucks. W ciągu siedmiu lat 300 pojazdów testowych spędziło 5 milionów godzin na stanowiskach badawczych, przejechało 10 milionów kilometrów w skrajnych warunkach i zostało sprawdzonych w rzeczywistej eksploatacji przez 50 klientów w różnych częściach świata.

Wszystkie te testy potwierdziły solidność Renault Trucks T. Kabina otrzymała nowe zawieszenie, wytrzymałe i jednocześnie zapewniające komfort jazdy. Nowe jest także podwozie, z wytrzymałym hydraulicznym „długodystansowym” zawieszeniem przednim. Lekkie zawieszenie tylne jest wyposażone w dwa miechy pneumatyczne. Rama podwozia jest wykonana ze stali o zwiększonej wytrzymałości na rozciąganie i posiada częściowo nitowane poprzecznice. W celu dostosowania pojazdu do różnych zadań transportowych, producent oferuje dodatkowe profile wzmacniające podłużnice ramy.

Ułatwiono także obsługę techniczną, poprzez odseparowanie instalacji elektrycznej od pneumatycznej. Wiązki elektryczne są obecnie poprowadzone po prawej stronie podwozia, podczas gdy przewody pneumatyczne – po stronie lewej.

Wygląd

Głównym powodem do dumy dla kierowcy jest wygląd jego pojazdu. Okazała krata wlotu powietrza w kształcie symbolu „π”  i światło kierunkowskazu w kształcie bumerangu wyrażają zdecydowaną „postawę” Renault Trucks T. – Projektując te pojazdy, chcieliśmy dać ludziom powody do dumy – mówi Hervé Bertrand, dyrektor działu wzornictwa w Renault Trucks. – Dumy z kierowania nimi, dumy z ich posiadania, dymy z używania doskonałego narzędzia realizującego funkcje o decydującym znaczeniu dla społeczeństwa – dostawy towarów.

Kabina

W przypadku pojazdów dalekobieżnych jednym z priorytetów kierowców jest jakość pracy i wypoczynku w kabinie. Renault Trucks zapewnia kierowcy doskonałe warunki, oferując w typoszeregu T cztery różne warianty kabin, o szerokości 2,5 m, większe niż ich odpowiedniki dostępne w Premium Route. Wysoka kabina sypialna serii T, High Sleeper Cab, posiada całkowicie płaską podłogę, zaś w pozostałych kabinach tunel silnika ma wysokość zaledwie 200 mm. Wiele uwagi poświęcono fotelom, posiadającym pełny zakres regulacji. Zaprojektowane dla Renault Trucks przez Recaro, oferują komfort podczas długich podróży.

Kierowca może zapisywać w postać tzw. stron ulubionych wyświetlacza preferowane przez siebie wskazania tachografu, układu ogrzewania i klimatyzacji, zegara, wskaźników jazdy ekonomicznej i nastaw tempomatu. Raz zapisane, wszystkie te ustawienia są dostępne po włożeniu karty danego kierowcy do tachografu.

W gamie Renault Trucks T są dostępne cztery typy kabin:

  • Day Cab – Kabina krótka, dach standardowy, tunel silnika 200 mm, bez leżanki, trzy stopnie wejściowe (tylko silnik DTI 11)
  • Night & Day Cab – Kabina długa, dach standardowy, tunel silnika 200 mm, leżanka dolna, trzy stopnie wejściowe (silniki DTI 11 i DTI 13)
  • Sleeper Cab –  Kabina długa, dach wysoki, tunel silnika 200 mm, leżanka dolna + leżanka górna w opcji, trzy stopnie wejściowe (silniki DTI 11 i DTI 13)
  • High Sleeper Cab – Kabina długa, dach wysoki, płaska podłoga, dwie leżanki, cztery stopnie wejściowe (tylko silnik  DTI 13)

– „Elementy w dolnej części kabiny są pokryte ciemnymi materiałami, odpornymi poplamienie i zużycie” – mówi Hervé Bertrand, dyrektor działu wzornictwa w Renault Trucks – „Przechodząc do coraz to wyższych jej partii, kolorystyka staje się coraz jaśniejsza, potęgując wrażenie przestronności i jasności wnętrza. Jaśniejsze kolory są również mniej męczące dla wzroku” – tłumaczy. Odpowiedni nastrój do odpoczynku kreuje miękkie światło punktowe, zaś jazdę w nocy ułatwia czerwone podświetlenie. – „To jedyna barwa, które nie dekoncentruje kierowcy w nocy” – wyjaśnia Hervé Bertrand – „Tę samą barwę światła stosuje się na okrętach podwodnych.” – dodaje.

Po wygodnym ułożeniu się na leżance, kierowca Renault Trucks T może za pomocą pilota zdalnego sterowania kontrolować oświetlenie wnętrza, funkcje telefonu i radia, ogrzewanie i klimatyzację, zamki drzwi, szyby boczne i wywietrznik dachowy. Nie przepuszczające światła zasłony ułatwiają zaśnięcie nawet w dzień, a ponieważ także odbijają promienie słoneczne, zapobiegają nadmiernemu nagrzewaniu się wnętrza, nawet w pojeździe zaparkowanym w nasłonecznionym miejscu.

Renault Trucks wyposażyło pojazdy serii T w systemy wspomagające pracę kierowcy. Na przykład, kierowca słyszy ostrzeżenie, jeżeli pojazd przypadkowo zboczy z toru jazdy lub aktualna sytuacja grozi zderzeniem z przeszkodą. Renault Trucks T wyposażono także w aktywny tempomat, automatycznie utrzymujący bezpieczną odległość od pojazdu poprzedzającego. Pojazdy serii T posiadają też w pełni elektronicznie sterowany hamulec postojowy, który aktywuje się automatycznie w chwili zatrzymania się pojazdu.

Układ napędowy

Nowe silniki Euro 6: DTI 11 i DTI 13, Renault Trucks opracowało na bazie swoich, znanych z wysokiej sprawności i niskiego zużycia paliwa, jednostek Euro 5, optymalizując technologię oczyszczania spalin SCR. Modernizacji poddano ponad 50% elementów bazowego silnika. Udoskonalono układ SCR, zwiększając jego wydajność. Dzięki zastosowaniu nowych materiałów wzrosła skuteczność katalitycznej redukcji tlenków azotu (NOx). Układ oczyszczania spalin wzbogacono również o filtr cząstek stałych.

Oferta jednostek napędowych Renault Trucks o dużej mocy obejmuje dwa silniki: 11-litrowy Euro 6 i 13-litrowy Euro 6.

DTI 11

Sześć cylindrów w układzie rzędowym. Trzy dostępne poziomy mocy:

  • 380 KM / 1800 Nm
  • 430 KM / 2050 Nm
  • 460 KM / 2200 Nm

Układ wtryskowy

Elektronicznie sterowany układ wtryskowy Common Rail, który zapewnia niezwykle precyzyjny wtrysk paliwa, co pozwala optymalnie kształtować przebieg procesu spalania we wszystkich stanach pracy silnika.

Charakterystyki silników

DTI 13

Sześć cylindrów w układzie rzędowym. Trzy dostępne poziomy mocy:

  • 440 KM / 2200 Nm
  • 480 KM / 2400 Nm
  • 520 KM / 2550 Nm

Układ wtryskowy

Wtrysk paliwa odbywa się, jak dotychczas, za pomocą elektronicznie sterowanych pompowtryskiwaczy. Ta wypróbowana i niezawodna technologia dobrze sprawdza się w zastosowaniach, z myślą o których zaprojektowano te jednostki napędowe.

Charakterystyki silników

Skrzynie biegów

Zautomatyzowana skrzynia biegów Optidriver stanowi standardowe wyposażenie wszystkich modeli z gamy Renault Trucks T. Jest wyposażona w nowy, elektronicznie sterowany układ zmiany biegów oraz nowy mechanizm przełączania z funkcją monitorowania temperatury, umożliwiającą skuteczniejsze jego chłodzenie. Skrzynia może być wyposażona także w nowy tryb działania Fuel Eco, dostępny w połączeniu z tempomatem Eco Cruise Control. Tryb ten modyfikuje strategię zmiany biegów pod kątem zapewnienia jak najniższego zużycia paliwa.

Klienci mają również do wyboru manualną skrzynię biegów – typ B14 opracowany przez grupę Volvo – o wytrzymałej konstrukcji, wyposażoną w układ Driving Monitoring System, podpowiadający kierowcy, który bieg należy wybrać.

Hamulce dodatkowe

W pojazdach z silnikami Euro 6 są dostępne trzy rodzaje hamulców dodatkowych:

  • Hamulec wydechowy, zapewniający moc hamowania 203 kW w silniku DTI 11 oraz 227 kW w silniku DTI 13.
  • Hamulec silnikowy Optibrake w silniku DTI 11, o maksymalnej mocy hamowania 303 kW, oraz Optibrake+ w silniku DTI 13, o maksymalnej mocy hamowania 414 kW. Hamulce stanowią wyposażenie wszystkich pojazdów ze zautomatyzowaną skrzynią biegów.
  • Zwalniacz hydrodynamiczny Voith, montowany na skrzyni biegów, rozwijający moc hamowania 450 kW, zarówno w pojeździe z silnikiem DTI 11, jak i DTI 13. Dźwignia sterująca zwalniacza Voith znajduje się obecnie po prawej stronie kierownicy.

Osie napędowe

W nowej gamie dalekobieżnej Renault Trucks oferuje przełożenia osi napędowych dostosowane do pełnego zakresu zastosowań pojazdów:

  • Oś P13170 z pojedynczą przekładnią główną (jednostopniowa), przełożenie od 2,64 do 3,70
  • Oś P1361 ze zwolnicami w piastach kół (dwustopniowa), przełożenie od 3,46 do 5,41

Podzespoły i akcesoria oszczędzające paliwo

Aby uniknąć marnotrawstwa energii i niepotrzebnego zużywania paliwa, Renault Trucks T wyposażono w wiele podzespołów, które mogą być odłączane, jeżeli akurat nie są lub nie muszą być wykorzystywane – rezultatem jest mniejsze ogólne zużycie energii. Należą do nich:

  • sprężarka powietrza,
  • pompa wspomagania układu kierowniczego o zmiennym wydatku,
  • układ klimatyzacji,
  • tempomat Eco Cruise Control – do dyspozycji są trzy tryby działania tempomatu, które można scharakteryzować następująco: priorytet oszczędzania paliwa, optymalny stosunek zużycia paliwa do prędkości jazdy, precyzyjne utrzymywanie prędkości zadanej. Tempomat współpracuje również z funkcją Optiroll – tzw. funkcją wolnego koła – aktywowaną, gdy tylko warunki jazdy na to pozwalają. Ponadto, istnieje możliwość aktywacji tzw. ogranicznika przyspieszenia w celu skrócenia czasu pracy silnika poza ekonomicznym („zielonym”) zakresem prędkości obrotowych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!