Strzemiona do resorów – element prosty, a zarazem skomplikowany

5 lipca 2016, 10:51

Strzemiona do resorów są jednym z podstawowych elementów zawieszenia samochodów użytkowych. Odpowiedzialne są za połączenie resoru z osią. Mimo prostej budowy oraz zastosowania generują one szereg problemów i wątpliwości. Jedną z najpowszechniejszych kwestii jest dopasowanie strzemion do konkretnego pojazdu.

Jak dopasować strzemię do swojego samochodu?

Bardzo istotne jest, aby cybanty, bo tak również nazywane są strzemiona, dopasować dokładnie do swojego auta (marki). W jaki sposób?

Podstawą jest typ/forma.
Strzemiona można podzielić na dwa podstawowe typy:
1. Strzemiona o pełnym profilu,
2. Strzemiona spłaszczane/klepane.

z1

W pierwszej grupie możemy wyróżnić 3 typy:
1. Strzemiona gięte na prosto,
2. Strzemiona z lekkim łukiem,
3. Strzemiona gięte na okrągło (pełny łuk).

z2

Analogiczny podział występuje w przypadku strzemion o zmiennym profilu. Dodatkowo występują nietypowe cybanty, takie jak do Scanii 124 tył. Jest to jarzmo spłaszczane na bokach, a nie na promieniu gięcia.

Scania 124 tył:

z4

Forma swoim kształtem powinna odpowiadać podkładce strzemienia resoru.

z5

Po odpowiednim doborze typu należy określić średnicę pręta z jakiego wykonane zostało strzemię oraz gwint. W większości przypadków sam gwint oznacza średnicę pręta. Przykładowo cybanty do osi BPW posiadające gwint M24 wykonane są z materiału o średnicy Φ24 mm. Istnieją jednak wyjątki. Przywołane wcześniej strzemię do Scanii 124 posiada gwint M24, a wykonane jest z pręta o średnicy Φ22 mm. Wynika z tego, że istotnym czynnikiem jest określenie średnicy pręta a następnie gwintu, przy czym należy pamiętać o skoku. Zakładając, że dane strzemię posiada gwint M20 istnieją trzy możliwości: M20x1,5; M20x2; M20 (czyli M20x2,5).

z6

Gdzie:
d-średnica pręta,
l- długość gwintu
M-wymiar gwintu

 

 

 

 

 

Jakie są najczęściej spotykane gwinty?

Wśród strzemion do samochodów użytkowych występują następujące rodzaje gwintów: kliknij, by pobrać listę
W nawiasach podane zostały przykładowe marki samochodów, naczep i osi.

Po określeniu formy, średnicy pręta oraz gwintu należy określić rozstaw. Bardzo często spotykanym błędem jest podawanie zewnętrznych wymiarów jarzma. Według ogólne przyjętych zasad cybanty wymiaruje się wykorzystując wewnętrzne gabaryty. Podstawowe rozstawy zaczynają się od 60 mm, a kończą powyżej 200 mm.

z7Gdzie:
a- rozstaw jarzma

 

 

 

 

 

 

Ostatnim etapem jest określenie wysokości strzemienia. Podobnie jak w przypadku rozstawu istotny jest wymiar wewnętrzny. Z podstawowych strzemion najniższe mają zaledwie około 70 mm, natomiast najwyższe zdecydowanie przekraczają 600 mm.

z8Gdzie:
L-wysokość jarzma

 

 

 

 

 

 

Przykład:
Strzemię BPW C003, 03.138.30.07.4.
Typ: Forma C- Strzemię o pełnym profilu, gięte na okrągło (pełny łuk)
Średnica pręta: Φ22
Gwint: M22x80 (Podanie samego wymiaru M22 sugeruje że jest to standardowy gwint, czyli o skoku 2,5)
Rozstaw: 70 mm
Wysokość: 280 mm

z9

 

 

 

 

 

 

 

 

Artykuł przygotowany na podstawie materiałów firmy PPHU Suckert.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!