Chłodnica cieczy – ważna rzecz (Przygotowała firma Nissens)

, 28 listopada 2008, 0:00

Każdy, kto prowadzi transport ciężarowy na pewno borykał się z problemem awarii auta na trasie i zna rangę tego problemu: przestój auta, koszty holowania (zwłaszcza za granicą), koszty naprawy, opóźnienie w realizacji zlecenia, utrata zaufania zleceniodawcy. Szczególne poważne są przypadki, gdy poprzez awarię jednego elementu całe auto jest unieruchomione – tak jest w przypadku awarii chłodnicy cieczy. Rozszczelnienie chłodnicy, w której panuje zawsze wymuszone nadciśnienie, prowadzi do szybkiego ubytku płynu chłodzącego, przez co wymiana ciepła pomiędzy silnikiem a otoczeniem zostaje zredukowana i dalsza jazda samochodem może skończyć się przegrzaniem głównych jego elementów, co w konsekwencji może doprowadzić nawet do kilkudziesięciotysięcznego rachunku z tytułu remontu generalnego silnika.

Tymczasowe naprawy – nie polecane
Na ogół wycieki z chłodnicy świadczą o jej zużyciu. Tymczasowe załatanie jednego wycieku objawi się wkrótce wyciekiem w innym miejscu. Sukcesywne dolewanie płynu aby uzupełnić poziom powiększa koszty tym bardziej, im dłużej odwleka się naprawę. Oszczędzanie na płynie i dolewanie wody powoduje obniżanie temperatury wrzenia czynnika, zakamienianie chłodnicy i silnika oraz korozję a w zimie może spowodować zamarznięcie czynnika i rozsadzenie bloku silnika i chłodnicy. Masowe uszczelnienie wielu otworów od środka chłodnicy poprzez wlanie któregoś z cudownych środków uszczelniających może poskutkować na jakiś czas, jednakże należy sobie uświadomić, że środek ten może odłożyć się na wewnętrznych powierzchniach silnika powodując zmniejszoną wymianę ciepła, zapychanie się elementów pompy cieczy i mniejszych przewodów, termostatu oraz nagrzewnicy i jej zaworów regulacyjnych. Po takiej „naprawie” może dojść do rachunku oprócz nowej chłodnicy także i nagrzewnica oraz jej wymiana.

Profesjonalne rozwiązania – bez eksperymentów
W przypadku awarii chłodnicy cieczy najlepiej wybrać któryś z dwóch wariantów: [1] zastosowanie całkowicie nowej chłodnicy, [2] regeneracja istniejącej chłodnicy cieczy. Wybór wariantu zależy od stopnia uszkodzenia, konstrukcji chłodnicy, wieku auta oraz aspektu kosztowego. Regeneracja chłodnicy polega na wymianie rdzenia chłodnicy na nowy przy zachowaniu zbiorników istniejącej chłodnicy. Na ogół jedyną przeszkodą dla regeneracji jest uszkodzenie plastikowych zbiorników chłodnicy lub utrata parametrów mechanicznych materiału – przegrzanie i kruchość w wyniku długiego czasu pracy w aucie o dużym przebiegu. Regeneracja idealnie sprawdza się w przypadku chłodnic starszej konstrukcji, które posiadają mosiężne zbiorniki i miedziane rdzenie, przy czym realizowana jest równolegle z powodzeniem w przypadku najnowszych aut ciężarowych, z chłodnicami o aluminiowych rdzeniach i plastikowych zbiornikach. Tylko regeneracja przeprowadzona w profesjonalnym serwisie chłodnic certyfikowanym przez producenta rdzeni daje gwarancję i pewność co do produktu, usługi oraz niezawodności, przy czym jest tańszym rozwiązaniem niż nowy produkt. Nie da się ukryć, że najlepszym i najszybszym rozwiązaniem jest zastosowanie nowej markowej chłodnicy.

Duńska jakość i niezawodność
Nissens A/S jest wieloletnim, doświadczonym producentem elementów systemów chłodzenia i klimatyzacji na rynek aut ciężarowych, osobowych oraz rynek przemysłowy, mający siedzibę i zakłady produkcyjne w Danii. Doświadczenie zebrane przez prawie 100 lat działalności na kilku równoległych rynkach przejawia się w szerokiej ofercie produktów o bardzo wysokiej jakości, niezawodności i gwarancji. Dzięki wysokiej specjalizacji, automatyzacji produkcji oraz nowoczesnym systemom zarządzania produkcją, chłodnice firmy Nissens przy swoich wysokich walorach jakościowych charakteryzują się jednocześnie niewygórowaną, bardzo konkurencyjną ceną.

Auta ciężarowe – jedna z najszerszych ofert chłodnic
W zakresie oferty do aut ciężarowych i dostawczych Nissens posiada szeroką gamę produktów kompletnych: chłodnice cieczy, chłodnice powietrza (intercoolery), chłodnice klimatyzacji, chłodnice oleju, nagrzewnice, parowniki oraz filtry klimatyzacji (osuszacze) oraz rdzenie chłodnic, odpowiednio cieczy, powietrza i oleju. W ramach chłodnic cieczy do aut ciężarowych w ofercie Nissens znajdują się 2 opcje: [1] chłodnice kompletne z ramami, tzn. wyposażone w stalowe ramy wzmacniające i wsporniki, które stanowią pełnowartościowy, profesjonalny produkt gotowy do zainstalowania w aucie, oraz [2] chłodnice bez ram, pozbawione dodatkowych elementów, które można jeżeli istnieje taka możliwość przenieść z istniejącej chłodnicy. Chłodnice bez ram stanowią tańszą ofertę w stosunku do chłodnic z ramami, wybór produktu oczywiście należy do Klienta w zależności od rodzaju uszkodzenia chłodnicy i budżetu. W zakresie oferty na chłodnice powietrza Nissens posiada intercoolery i rdzenie intercoolerów, podobnie jak w przypadku aluminiowych chłodnic cieczy ich rdzeni, w pełni spiekane z aluminium. Oznacza to, że poszczególne „ażurowe” podzespoły chłodnicy połączone są poprzez nadtopienie aluminium na ich styku w ciągu produkcyjnym ze zaawansowanym technologicznie piecem tunelowym (technologia NOCOLOC). Jest to technologia droga ale zapewnia chłodnicom bardzo dobre przewodnictwo cieplne i w rezultacie wysoką wydajność, nieporównywalnie wyższą niż niektóre zamienniki aluminiowych chłodnic i rdzeni, które produkowane są np. w technologii klejenia aluminiowych elementów rdzenia (!), przez co wizualnie są podobne do produktów spiekanych ale mają znacznie niższą wydajność. Wszystkie zbiorniki aluminiowych chłodnic Nissens wykonane są z tworzywa wzmacnianego włóknem szklanym, posiadają wewnątrz drabinki rozpierające, usztywniające boki zbiornika, a uszczelki pod zbiornikami wykonane są nie z gumy lecz ze silikonu wysokotemperaturowego. Wymienionych wyżej kilka niewidocznych na pierwszy rzut oka szczegółów konstrukcyjnych zapewnia o wydajności, trwałości i niezawodności produktów Nissens.

Nissens – produkty na wyciągnięcie dłoni
Pełna oferta chłodnic firmy Nissens dostępna jest w sieci największych hurtowych dystrybutorów części zamiennych do aut ciężarowych w całej Polsce. Produkty regenerowane i regenerację przeprowadza natomiast Sieć Autoryzowanych Warsztatów Nissens. W ramach tej sieci można przeprowadzić także regenerację chłodnic specjalnych i przemysłowych. Więcej szczegółów o produktach i sieci dystrybucji Nissens znajduje się na polskiej stronie Nissens: www.nissens.com.pl wraz z internetowym, aktualizowanym on-line katalogiem produktów. W ramach opcji na stronie katalogu on-line można ściągnąć najnowsze broszury z nowościami w ofercie Nissens.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

83.24.246.*, 2 grudnia 2008, 0:00 0 0

kiedyś do tymczasowych napraw w drodze używało się musztardy:-) - a teraz trzeba wymieniać na nowe. Ale fakt- łatać się nie opłaca

Odpowiedz

127.255.255.*, 4 grudnia 2008, 0:00 0 0

Hej, hej, a NRF powiększa asortyment. Skraplacz Honda Accord VIII, Volvo S40, V50

Odpowiedz

83.31.142.*, 5 grudnia 2008, 0:00 0 0

A wiesz może czy NRF ma w swoim asortymencie chłodnice dla ciężarówek??

Odpowiedz