Indywidualna konstrukcja i ekonomika uszczelnień VICTOR REINZ

18 września 2018, 9:40

Konstrukcje silników pojazdów użytkowych, aktualnie stosowane jak i te wdrażane w najbliższej przyszłości, stawiają bardzo wysokie wymagania nowoczesnym systemom uszczelnień podgłowicowych.

Dodatkowo stosowane w uszczelnieniach innowacyjne rozwiązania muszą spełniać warunki indywidualnych założeń konstrukcyjnych nowoczesnych silników ale i ekonomiki produkcji samych uszczelnień.

Nowoczesne silniki do pojazdów użytkowych różnią się od swoich wcześniejszych generacji w sposób oczywisty. Obecny trend konstuowania jednostek napędowych to rzędowe, sześciocylindrowe silniki, z jednorodną głowicą pokrywającą wszystkie cylindry – można uznać, że tak wygląda dzisiejszy standard. Dodatkowo, większość z tych silników produkowanych jest w wielu wersjach mocy i momentu obrotowego, w kilku odmianach stosowanego osprzętu jednostkek napędowych. Bazując na tych faktach, dostawca części i podzespołów DANA Victor Reinz® dostosował swoje działania w zakresie konstruowania  prototypów jak i produkcji wielkoseryjnej podgłowicowych uszczelnień dla pojazdów użytkowych.

Podstawową różnicą, która odróżnia rynek samochodów osobowych od pojazdów użytkowych jest wielkość produkcji w poszczególnej serii, sama konstrukcja silnika i związane z nią wymogi. Wielkość produkcji poszczególnej serii uszczelnień, wahająca się pomiędzy 1.000 a 100.000 sztuk musi być dostosowana do różnych zastosowań, począwszy od zwykłych pojazdów drogowych, poprzez pojazdy poruszające się poza drogami, silniki marinistyczne czy morskie, pojazdy budowlane, rolnicze czy specjalizowane.

Większe pojemności skokowe, powiększony stopień sprężąnia, wyższa moc.

Z założenia, uszczelka podgłowicowa silnika pojazdu użytkowego spełnia dokładnie te same zadania co w silniku samochodu osobowego. Jednak już sam cykl jej pracy jest obliczany na około 1,5 miliona kilometrów. Nowoczesne silniki muszą spełniać, a nawet przekraczać obowiązujące normy emisji, gwarantując przy tym niskie zużycie paliwa. Wiemy już, że w niedalekiej przyszłości da się to osiągnąć jedynie stosowaniem układu recyrkulacji spalin, katalitycznego dopalania spalin, z zastosowaniem dodatków lub bez, ale i poprzez konieczność zwiększenia ciśnienia spalania aż do ciśnień rzędu 250bar – to jeden z podstawowych parametrów oddziałujących na konstrukcję uszczelki podgłowicowej. Wysoki stopień recyrkulacji spalin powoduje zaś wzmaganie korozji wewnętrznej silnika, co stanowi kolejne wyzwanie dla materiału, z jakiego wykonana jest uszczelka podgłowicowa. Znacząco zwiększane pojemności skokowe silników oraz coraz wyższe stopnie sprężania to kolejne czynniki oddziałujące na samą uszczelkę głowicy, ale także na śruby głowicy. Z pozoru te mało spektakularne czynniki to dzisiaj prawdziwe wyzwanie dla uszczelek podgłowicowych.

Elementy konstrukcji i projektu uszczelek.

Stosowanie w nowoczesnych pojazdach użytkowych 6-cio cylindrowych silników rzędowych o dużych pojemnościach, w przeciwieństwie do małych silników samochodowych, wymaga stosowania uszczelek o bardzo jednorodnej konstrukcji. Takie silniki, z głowicami w formie monobloku, ze względu na swoje rozmiary i długość, podlegają zwiększonej emisji wytwarzanego ciepła. Uszczelka podgłowicowa jest pierwszym przed głowicą elementem odpowiedzialnym za absorbcję i równomierne rozproszenie tego ciepła. Doskonałym rozwiązaniem tutaj jest uszczelka podgłowicowa stalowa, wielowarstwowa (MLS) lub pojedyncza uszczelka stalowo – elastomerowa. W niektórych przypadkach stosuje się kombinację obu typów. Uszczelki o takiej konstrukcji zawierają  stalowy element nośny, dystansowy, powleczenie ściśliwe, stopper górny, stoppery dolne i środkowe, a także opasanie otworu komory spalania. Wszystkie te elementy mają jeden cel – uszczelnienie komory spalania i równomierne rozłożenie sił dociskających śrub głowicy. Jedynie taka konstrukcja zapewnia efektywne i pewne uszczelnienie na długi okres eksploatacji.

Koncepcje produkcji

Indywidualnie zaprojektowane, wydajne, ekonomiczne. Sektor pojazdów użytkowych w dzisiejszych czasach narzuca produkcję najwyższej jakości wyrobów przy urynkowionym poziomie cen, nawet w przypadku niewielkich serii produkcyjnych. To w zasadzie główna i podstawowa koncepcja wytwarzania, która musi zostać spełniona, by nawet najlepsze produkty mogły zaistnieć i trwać na rynku części. Dzięki swoim nowoczesnym liniom produkcyjnym, unikalnym opatentowanym rozwiązaniom konstrukcyjnym DANA Victor Reinz® jest dostawcą premium zarówno na rynku pierwszego montażu fabrycznego (OE) jak i na rynku części zamiennych (IAM). Aby oferta dla rynku pojazdów użytkowych była jeszcze pełniejsza, DANA, prócz uszczelnień silnikowych, produkuje i dostarcza dziś także systemy ekranowania cieplnego I akustycznego, a także moduły pokryw układów rozrządów. Oba te pozdespoły zawierają przecież elementy uszczelnieniowe i jako całe kompletne elementy są cechowane brandem Victor Reinz®.  Więcej o firmie i jej produktach można dowiedzieć się ze strony internetowej producenta: www.victorreinz.com

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!