ContiPressureCheck – opony pod kontrolą

, 8 maja 2014, 9:12

Prowadzone badania wykazały, że wśród przyczyn awarii opon, do których wzywany jest serwis, aż 90 % spowodowane jest utratą ciśnienia w oponie, o której kierowca nie wiedział. W celu rozwiązania tego problemu Continental opracował nowy system bezpieczeństwa ContiPressureCheck.

ContiPressureCheck – budowa i działanie

System ContiPressureCheck  (CPC) umożliwia stałe nadzorowanie ciśnienia i temperatury w oponach. System  ten  wykrywa wszelkie zmiany ciśnienia i  temperatury i w  przypadku spadku ciśnienia lub  wzrostu temperatury w oponie/oponach kierowca otrzymuje natychmiast odpowiednie ostrzeżenie.

System podstawowy składa się z centralnego urządzenia sterującego (Central Control Unit – CCU) oraz czujników opon, takich jak: czujnik ciśnienia, czujnik temperatury, czujnik przyspieszenia, układu przełączającego do analizowania, nadajnika radiowego oraz baterii litowej. Czujnik we wnętrzu opony przesyła dane do centralnego odbiornika (elektronicznego modułu sterującego – ECU). Moduł ten przetwarza dane, zapisuje ostrzeżenia i przesyła je na wyświetlacz w kabinie. Przy tym uwzględnia ciśnienie, skompensowane przez wartości temperatury w oponach. System CPC natychmiast powiadamia kierowcę o złym ciśnieniu, dzięki czemu kierowca może natychmiast podjąć działania korygujące i nie dopuścić do awarii. Jeśli ciśnienie gwałtownie spadnie system w ciągu kilku sekund uruchomi alarm.

Podobnie przedstawia  się sytuacja z temperaturą. Wzrost temperatury w oponie prowadzi nie tylko do jej szybszego zużycia, ale przede wszystkim może być przyczyną jej wystrzału/rozerwania. Jeśli tylko podnosi się temperatura opony, kierowca otrzymuje ostrzeżenie i tym samym może przeciwdziałać jej zużyciu, a przede wszystkim nie dopuścić do sytuacji zagrażającej bezpieczeństwu na drodze.

Montaż

System ContiPressureCheck można łatwo i szybko zainstalować W jednym module, zamkniętym w gumowym pojemniku, zintegrowano bowiem czujniki, system komunikacji i przetwarzanie danych. Gumowy kontener jest przyklejany do wewnętrznej powierzchni opony, a nad nim montuje się nadajnik, który powinien działać przez okres 6 lat lub ok. 600 tys. km. Zaletą systemu w porównaniu z czujnikami umieszczanymi na zewnątrz opony jest eliminacja błędów spowodowanych rozgrzaniem hamulców.

System ContiPressureCheck można zastosować do różnych rodzajów i rozmiarów opon. Długość życia czujnika równa cyklowi życia opony, a nawet dłużej, gdyż czujnik ze starej opony może być zamontowany w nowej i użytkowany w nowej do wyczerpania się baterii (6 lat).

Sprawne zarządzanie flotą dzięki CPC

Co ważne ContiPressureCheck nie tylko podaje dokładne wartości ciśnienia i temperatury, ale dla pozostałych operatorów flot jest również cennym wskaźnikiem efektywności zarządzania paliwem i oponami we flocie.

Wymiana informacji pomiędzy centralnym odbiornikiem a wyświetlaczem odbywa się po magistrali CAN, co otwiera szerokie możliwości, jak np. przesyłanie danych z czujników bezpośrednio do systemu zarządzania flotą pojazdów FM. Dzięki temu zarządzający flotą czy dyspozytor ma pełną informację o stanie swoich pojazdów i w razie wystąpienia awarii ogumienia może natychmiast podjąć odpowiednie kroki w celi usunięcia usterek, skierowania szybko na trasę autobusu zastępczego, itp. Dodatkowo dla rozwiązań OEM, osobno na wyświetlaczu mogą być podawane informacje o ciśnieniu i temperaturze w oponach.

Stacje serwisowe w Polsce

Powoływaniem stacji serwisowych i organizowaniem dla nich  szkoleń zajmuje się w Polsce firma DRABPOL – partner firmy Continental Opony.  W marcu 2014 r. Drabpol przystąpił do pierwszych szkoleń dla serwisów CPC. Dedykowane są dla serwisów, które prowadzą już działalność związaną z obsługą, czy serwisem opon, czyli mają doświadczenie w tej dziedzinie. Pierwszą, autoryzowaną stacją serwisową w zakresie instalacji i obsługi systemu monitoringu ciśnienia i temperatury w oponach zostało Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Ostrowcu Świętokrzyskim.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!