Układ napędowy Volvo Trucks jest teraz sprawniejszy. Zapewnia to najnowsza generacja silników oraz inteligentna skrzynia biegów Volvo IShift. Drobne usprawnienia złożyły się na oszczędności rzędu 3 proc.
Zintegrowany układ napędowy składa się ze zmodernizowanego silnika, spełniającego normę emisji spalin Euro 6, oraz skrzyni biegów Volvo I-Shift. Nowy silnik jest przykładem tego, jak szereg drobnych modyfikacji sumuje się w spektakularny rezultat. Do najważniejszych z nich należą: zwiększony stopień sprężania w wariantach o mocy 420 i 460 KM oraz nowy typ turbosprężarki w wariantach o mocy 500 i 540 KM jednostki napędowej D13.
– Dla wielu naszych klientów ważna jest możliwość utrzymywania dużej prędkości średniej w celu zaoszczędzenia czasu – czasu, który może decydować o powodzeniu zadania transportowego. Dokładnie z tego samego powodu ważne jest ograniczanie kosztów paliwa. Istotą naszego osiągnięcia jest perfekcyjne współdziałanie silnika i skrzyni biegów w celu zapewnienia większej efektywności transportu – mówi Mats Franzén, menedżer produktu ds. silników w dziale Powertrain Components Volvo Trucks.
To, ile paliwa pozwolą zaoszczędzić te najnowsze rozwiązania, zależy od konfiguracji pojazdu i zastosowania transportowego. W przypadku Volvo FH realizującego transport długodystansowy można oczekiwać oszczędności rzędu 3%. W cięższych zdaniach, takich jak np. transport dłużycy drzewnej, oszczędności mogą być nawet większe, jeżeli tylko silnik zostanie skojarzony ze skrzynią biegów I-Shift z biegami pełzającymi oraz Podnoszoną Drugą Osią Napędową w Układzie Osi Tandem.
Innym ważnym aspektem, przyczyniającym się do zmniejszenia zużycia paliwa, są udoskonalenia w obszarze aerodynamiki kabiny. Wraz ze wzrostem prędkości jazdy, wzrasta również opór powietrza. Podwojenie prędkości skutkuje czterokrotnym wzrostem siły oporu aerodynamicznego, która tym samym staje się zasadniczym czynnikiem oddziałującym na zużycie paliwa przez samochód ciężarowy.
– Doskonaląc własności aerodynamiczne, stosujemy podejście całościowe. W celu zidentyfikowania najlepszych z punktu widzenia klientów kierunków działania, drobiazgowo przeanalizowaliśmy każdy element konstrukcji samochodu ciężarowego – mówi Anders Tenstam, inżynier specjalista ds. aerodynamiki.
Chcąc usprawnić przepływ powietrza wokół pojazdu, Volvo Trucks zmodyfikowało spoiler pod przednim zderzakiem, spoiler dachowy, błotniki, chlapacze, a także wnęki kół. Wszystkie te drobne zmiany, zastosowane jednocześnie, przyniosły znaczną korzyść.
Zmiany w silniku Euro 6
Wybrane modyfikacje, wprowadzone w silniku Euro 6 (silnik 13-litrowy z układem Common Rail):
– Układ wtryskowy Common Rail we wszystkich wariantach mocy
– Zwiększony stopień sprężania w wariantach D13 420 i 460 KM
– Nowy typ turbosprężarki w wariantach D13 500 i 540 KM
– Zmniejszone tarcie wewnętrzne, dzięki zastosowaniu nowych tłoków i pierścienia uszczelniającego wału korbowego
– Zaktualizowane oprogramowanie i jednostka sterująca silnika
– Zmniejszenie masy własnej silnika
I-Shift w trzech wersjach
Oprócz wersji standardowej I-Shift, oferowanej w wariantach dostosowanych do różnych zadań transportowych, dostępna jest wersja dwusprzęgłowa: I-Shift Dual Clutch oraz I-Shift z biegami pełzającymi. Dzięki podwójnemu sprzęgłu I-Shift Dual Clutch zapewnia niezwykle płynną zmianę biegów, zapobiegając spadkowi momentu obrotowego w chwili zmiany przełożenia. Cecha ta powoduje, że I-Shift Dual Clutch doskonale sprawdza się w zastosowaniach transportowych, które wymagają wysokich osiągów, dużej prędkości średniej i częstych zmian biegów. I-Shift z biegami pełzającymi została opracowana z myślą o transporcie ponadnormatywnym w trudnych warunkach. Umożliwia ruszanie z miejsca zestawem drogowym o masie całkowitej do 325 ton. Biegi pełzające pozwalają również na jazdę z wyjątkowo małymi prędkościami.
Komentarze