Najważniejsze premiery targów IAA 2022 w Hanowerze

21 września 2022, 9:35

W dniach 20 – 25 września w Hanowerze odbywa się najważniejsze wydarzenie dla branży TSL, czyli targi IAA 2022. W tegorocznej edycji, pod hasłem “Ludzie i maszyny w ruchu”, udział bierze ponad 1400 wystawców z 42 krajów, a wśród nich oczywiście czołowi producenci pojazdów ciężarowych. Zobacz już teraz najważniejsze premiery targów IAA 2022.

Elektryczne ciężarówki na IAA Hanower 2022

Tematem przewodnim tegorocznych targów w Hanowerze jest neutralność klimatyczna, do osiągnięcia której dążyć ma cała branża pojazdów ciężarowych. Nie mogło więc na IAA 2022 zabraknąć elektrycznych ciężarówek. Sprawdź najciekawsze z nich.

Nikola Tre FCEV

Nikola Tre FCEV to elektryczna ciężarówka zasilana ogniwami wodorowymi o zasięgu ponad 800 km. Charakterystyczną cechą tego ciągnika siodłowego jest wydłużona bryła karoserii, w której za pełnowymiarową kabiną sypialną ukryto cały osprzęt, niezbędny do korzystania z zasilania wodorem. Przy rozstawie osi aż 3932 milimetrów pozostawiono napęd 6 x 2 i trzecią oś wleczoną. Ale dzięki zastosowaniu aerodynamicznej konstrukcji kabiny, Nikola Tre FCEV może pracować z pełnowymiarowymi naczepami.

Tankowanie tego ciągnika ma potrwać ok. 20 minut, a do dyspozycji kierowcy jest 650 KM stałej mocy oraz jeszcze więcej maksymalnej mocy chwilowej, którą generuje silnik elektryczny zintegrowany z osią napędową. Na rynek północnoamerykański Nikola Tre FCEV ma wjechać pod koniec 2023 r. Natomiast w Niemczech uruchomienie produkcji tego modelu planowane jest na pierwszą połowę 2024 roku.

Elektryczny ciągnik siodłowy MANa

Na targach IAA 2022 zobaczymy także elektryczny ciągnik od MAN Truck. Prototyp dysponuje zasięgiem porównywalnym z Nikola Tre FCEV, ale do jego zasilania służyć mają ogniwa ładowane prądem. Aby skrócić czas uzupełniania energii w olbrzymich akumulatorach, ten ciągnik siodłowy będzie korzystał z ładowania megawatowego. Produkcja tego pojazdu ma ruszyć 2024 r., a w przyszłości planowane jest zwiększenie jego zasięgu nawet do 1000 km.

Nowa, lekka ciężarówka na prąd od Fuso

Swoją premierę na targach IAA 2022 będzie ma również nowa wersja Fuso eCantera, dostępnego w wielu różnych wariantach, dzięki integracji silnika elektrycznego z tylną osią (eAxle). Nowy eCanter dostępny będzie w wersjach z DMC od 4.25 t do ponad 8.5 t. Różne będą również zestawy akumulatorów, które zapewnią zasięg od 70 km do nawet 200 km na jednym ładowaniu.

Elektryczna, 40-tonowa ciężarówka Mercedes-Benz

Dzień przed rozpoczęciem targów Mercedes-Benz Truck zaprezentował dalekobieżny, całkowicie elektryczny ciągnik siodłowy o nazwie eActros LongHaul. Wyposażony w największe wersje nadwoziowe z kabiną GigaSpace oraz napęd 4 x2, jest przystosowany do współpracy z pełnowymiarową naczepą.

Zaprezentowany model dysponuje dwoma silnikami elektrycznymi o łącznej mocy stałej blisko 550 KM i aż 800 KM mocy chwilowej. Aktualny zasięg eActros LongHaul mieści się w przedziale od 400 do 500 km, ale w połączeniu ze specjalną naczepą eTrailer z własnym napędem elektrycznym, zasięg całego zestawu ma wzrosnąć do 800 km. Rozpoczęcie seryjnej produkcji tej ciężarówki zapowiedziano na 2024 rok.

Naczepy Fliegl na targach w Hanowerze

Na targach IAA 2022 nie mogło zabraknąć propozycji od firmy Fliegl. Innowacyjna naczepa Fliegl X-traLongEfficiency oferuje powierzchnię załadunkową powiększoną o 1.48 metra, co pozwala załadować jedną europaletę więcej, niż na standardową naczepę. A dzięki wewnętrznej długości aż 15030 mm możliwy jest transport pod plandeką dłuższych ładunków. Ogółem naczepa Fliegl X-traLongEfficiency zapewnia 9% więcej pojemności i również 9% mniej emisji dwutlenku węgla.

W Hanowerze Fliegl prezentuje także jednoosiowe naczepy zaprojektowane z myślą o transporcie nadwozi wymiennych. Takie rozwiązanie zapewnia lepszą zwrotność całego zestawu i ułatwia manewrowanie w miejscach o ograniczonej powierzchni. Naczepa Fliegl SES Single przystosowana jest do przewożenia nadwozi wymiennych o długościach 7.45 m oraz 7.82 m, a także kontenerów 20’’.

W ofercie tej firmy znajdziemy również wywrotkę o pojemności 25 m3 i masie własnej poniżej 4t oraz naczepę SDS 390 X-traLong o imponującej pojemności aż 101 m3 z ruchomą podłogą o ładowności aż 27 t.

Premierowe autobusy Setra na IAA 2022

Wśród premierowych autobusów znajdziemy najnowsze propozycje firmy Setra. Z serii Comfort Class 400 zaprezentowano modele:

  • S 415 GT-HD (o długości 12.200 mm),
  • S 416 GT-HD (13.020 mm),
  • S 417 GT-HD (14.050 mm).

Już podstawowa wersja S 415 GT, dzięki zwiększeniu długości do 12.2 m, oferuje między innymi szersze przejścia w przednich drzwiach, co usprawnia przepływ pasażerów i umożliwia montaż systemów pobierania opłaty za przejazd. Powiększono również miejsce pracy kierowcy, co zwiększyło komfort i bezpieczeństwo prowadzenia autobusu.

Setra zaprezentowała również model S 411 HD o długości 10.100 mm. Bogate wyposażenie ten pojazdu spełni oczekiwania VIP-ów. Natomiast w trzyosiowa Setra S 416 HDH o długości 12.990 mm posiada 50 miejsc nawet w standardzie czterogwiazdkowym. Oglądać można również dwupokładowy model S 431 DT długości 13.890 mm prezentowany w wersji wyposażenia “Bistro”.

 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!