Ekologiczne wymogi Scanii w łańcuchu dostaw

28 listopada 2023, 11:17

Scania dąży do tego, by przewodzić zmianie w kierunku zrównoważonego systemu transportowego. W efekcie dekarbonizacja łańcucha dostaw stała się obowiązującym wymogiem zakupowym.

Dekarbonizacja wprowadzana od podstaw

– Zdecydowaliśmy się na ten krok we ścisłej współpracy z naszymi dostawcami i partnerami. Wdrożenie wymagań obejmujących ekologiczne zakupy jest zarówno kwestią urzeczywistnienia wizji transportu zgodnego z zasadami zrównoważonego rozwoju, jak i zapewnienia dostępu do niskoemisyjnych materiałów w warunkach szybko rosnącej konkurencji – podkreśla Christian Levin, dyrektor generalny Scania.

Scania wprowadziła strategię mającą na celu znaczne ograniczenie emisji w łańcuchu dostaw. Do 2030 roku na potrzeby swojej działalności w Europie firma zamierza kupować stal, akumulatory, aluminium i żeliwo wytwarzane w sposób 100-procentowo przyjazny środowisku.

Te cztery krytyczne materiały odpowiadają za około 80 procent dwutlenku węgla emitowanego przez wszystkie surowce produkcyjne wykorzystywane przez Scania. Wymagania, zgodne ze stosowaną w Scania definicją „ekologiczności”, obejmują wyeliminowanie głównych źródeł emisji poprzez wykorzystanie nowych technologii, zielonej energii elektrycznej lub materiałów pochodzących z recyklingu. W przypadku akumulatorów kluczowy jest na przykład dostęp do ekologicznych źródeł energii na etapie produkcji. Przy wytwarzaniu stali płaskiej ogromne znaczenie ma zastąpienie węgla ekologicznym wodorem. Obecnie, jako prawdopodobnie pierwsza firma w branży, Scania wdraża te zmiany w ramach swoich wewnętrznych obowiązkowych wymogów zakupowych. Wymagania dotyczące wymienionych technologii zostaną uwzględnione podczas negocjacji przyszłych kontraktów, jak również aktualizacji tych już zawartych, które dotyczą dostaw akumulatorów, stali, aluminium i żeliwa na potrzeby produkcji Scania w Europie.

Zaangażowanie dostawców ma fundamentalne znaczenie dla przygotowania i powodzenia zielonej transformacji. Poczynione w tym względzie postępy są znaczne. Wiosną tego roku Scania złożyła pierwsze zamówienie na ekologiczną stal w firmie H2 Green Steel. W połowie listopada wraz z firmą SSAB ogłosiła wspólny cel dekarbonizacji wszystkich bieżących dostaw stali do 2030 roku. Dostawy zielonej stali na potrzeby produkcji prowadzonej przez Scania w Europie mają rozpocząć się w roku 2026. Ponadto eksperci Scania i Northvolt opracowali ogniwo akumulatorowe zaprojektowane pod kątem zastosowań w transporcie ciężkim; charakteryzuje się ono najwyższej klasy wydajnością i wyjątkowo małym śladem węglowym.

– Obecnie pracujemy nad rozszerzeniem zakresu dekarbonizacji, aby ostatecznie nasza strategia objęła cały globalny łańcuch dostaw – dodaje Christian Levin.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!