Firma Solaris zaprezentowała w Kortrijk pojazdy nowej generacji – bezemisyjne Urbino 12 electric oraz niskowejściowe Urbino 12 LE, stworzone z myślą o podmiejskich trasach.
Światowa premiera nowych niskopodłogowych Solarisów Urbino w wersjach 12- i 18-metrowej miała miejsce rok temu na targach IAA Nutzfahrzeuge w Hanowerze.
Nowy Solaris Urbino 12 electric
Bezemisyjne Urbino 12 electric w nowym designie stanowi najbardziej nowatorską pozycję w ofercie polskiego producenta. Szkielet autobusu wykonany jest ze stali nierdzewnej. Jego niska waga wraz z wysoką trwałością stanowią doskonałą bazę dla niezawodnego i zużywającego niewiele energii autobusu elektrycznego. W celu dopasowania konstrukcji do wymagań, jakie stoją przed tak zaawansowanym technicznie pojazdem, z tyłu autobusu zainstalowano dodatkowo profil stalowy, chroniący baterie przed skutkami ewentualnej kolizji czy uderzenia.
Prezentowana na targach jednostka została wyposażona w baterie Solaris high energy o pojemności 240 kWh, które spełniają najnowsze, niezwykle rygorystyczne normy bezpieczeństwa. Podzielone są one na 6 pakietów, z których każdy wynosi 40 kWh. Baterie o pojemności 160 kWh umieszczono z tyłu pojazdu, a pozostałych 80 kWh zainstalowano na dachu, nad pierwszą osią. Taki rozkład baterii gwarantuje odpowiednie rozłożenie nacisków na obie osie i dodatkowo umożliwia zwiększenie przestrzeni pasażerskiej.
W 12-metrowym elektrycznym Solarisie została zamontowana innowacyjna oś elektryczna, w którą wbudowane są dwa niezależne silniki elektryczne o maksymalnej mocy 2 x 125 kW. Rozwiązanie to pozwala na lepsze wykorzystanie wnętrza pojazdu, a także obniża jego masę. Najwyższej klasy osprzęt elektryczny oraz oś elektryczna zapewniają cichą, płynną i pozbawioną drgań jazdę, przez co autobus doskonale sprawdza się w warunkach miejskich, również przy dużej liczbie stojących pasażerów.
Nowe Urbino 12 electric wyposażono w innowacyjny system ładowania pantografowego oraz standardowe złącze plug-in. Pierwsze z rozwiązań o mocy do 450 kW gwarantuje szybkie doładowanie baterii na trasie, natomiast popularna „wtyczka” służy do uzupełnienia baterii w zajezdni w czasie nocnej przerwy. Solaris oferuje więcej konfiguracji w tym zakresie. W autobusach elektrycznych polskiego producenta można zainstalować także indukcyjny system ładowania. Ponadto te wersje autobusów elektrycznych, które są ładowane poprzez system plug-in, można dodatkowo doposażyć w ładowarkę montowaną na dachu, która zwiększa operacyjność pojazdu.
Nowy Solaris Urbino 12 LE
Niskowejściowe Urbino 12 w nowej odsłonie jest tegoroczną propozycją Solarisa w ofercie autobusów podmiejskich. Dzięki swojej konstrukcji pojazd jest zdecydowanie lżejszy od swojego poprzednika, oferuje przy tym większą przestrzeń oraz pojemność pasażerską.
Przy budowie nowego Urbino 12 LE, tak jak przy jego niskopodłogowym odpowiedniku, wykorzystano technologię budowy „skin on skin”. Rozwiązanie to pozwala zwiększyć efektywność procesów produkcyjnych, zapewnia wysoką estetykę wykończenia oraz sprawia, że autobus jest łatwiejszy w serwisowaniu.
Podczas projektowania autobusu udoskonalono rozłożenie nacisków na osie, poprzez odciążenie osi napędowej. Lepsze parametry w tym zakresie zapewniło przeniesienie wszystkich zbiorników ze sprężonym powietrzem do przedniej części pojazdu oraz umieszczenie zbiorników z paliwem na nadkolach. Niebagatelne znaczenie ma tu również fakt, iż nowe Urbino 12 LE przygotowane zostało do montażu napędów z normą emisji spalin Euro 6 o zróżnicowanych pojemnościach. Prezentowany model jest wyposażony w silnik Cummins ISB6.7, który współgra z jego nową, lekką konstrukcją. Klienci mogą również wybrać większą i mocniejszą jednostkę – silnik DAF/Paccar MX 11.
Pasażerowie z pewnością docenią zwiększoną przestrzeń pojazdu oraz szersze i wyższe drzwi, których druga para przesunięta jest do tyłu. Na uwagę zasługuje łatwy dostęp do tylnej, bardzo przestronnej części autobusu, gdzie znajduje się sześć rzędów komfortowych siedzeń, przystosowanych szczególnie do dłuższych tras. Konstruktorzy Solarisa zadbali o to, aby przejście od niskopodłogowej części Urbino do jego tyłu było płynne i niekłopotliwe.
Design nowego Urbino, a także duża część przestrzeni pasażerskiej, zostały ujednolicone w wersjach LE i LF. Zabieg ten, oprócz niewątpliwych walorów estetycznych, ma również wymiar praktyczny, gdyż pozwoli przewoźnikom posiadającym w swojej flocie różne rodzaje autobusów Solarisa na zastosowanie wielu tych samych elementów wyposażenia oraz części zamiennych.
Koncepcyjny autobus klasy MIDI
Na targach Busworld Kortrijk Solaris prezentuje również pojazd, który jest rozwiązaniem koncepcyjnym w segmencie klasy MIDI. Jest to odpowiedź polskiego producenta na zróżnicowane potrzeby rynku.
Concept Bus zbudowano na bazie ciężarówkowego podwozia DAF LF. Rozwiązanie to gwarantuje trwałość konstrukcji oraz dostęp do serwisu na całym świecie. Pojazd został wyposażony w czterocylindrowy silnik PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 l oraz zautomatyzowaną skrzynię AS-Tronic. Co istotne, źródło napędu spełnia restrykcyjne normy emisji spalin Euro 6, dzięki czemu midibus jest przyjazny dla środowiska i gwarantuje niskie zużycie paliwa. Dodatkowo produkt odznacza się wysoką jakością wykonania, jasnym, klimatyzowanym i dobrze wyciszonym wnętrzem. Ergonomiczne półki na bagaże podręczne oraz wygodne fotele są dostosowane do odbywania nawet dłuższych tras.
Nową propozycję utrzymano w stylistyce zapoczątkowanej przez nowe Urbino. Midibus o długości 8,2 metra, układzie siedzeń 31+1 i dopuszczalnej masie całkowitej 10 ton z pewnością odnajdzie wiele zastosowań. Producent podkreśla możliwość modyfikowania jego parametrów, m.in. poprzez zwiększenie liczby siedzeń do 39+1 oraz dopuszczalnej masy całkowitej do 12 ton.
Kolejne premiery nowej generacji
Niebawem Solaris przedstawi kolejne modele niskopodłogowych środków transportu, wyposażonych w alternatywne, ekologiczne napędy. Będą to nowe Urbino 12 napędzane CNG oraz trolejbus – nowe Trollino 12. Według planu polskiego producenta większość pojazdów najnowszej generacji będzie dostępna przed końcem 2016 roku.
Komentarze