1300 sprzedanych pojazdów, 14 rok z rzędu na pozycji lidera polskiego rynku autobusów miejskich i tytuł „Autobusu roku” dla elektrycznego Urbino. To główne osiągnięcia firmy Solaris w 2016 roku.
Sprzedaż
Firma sprzedała w minionym roku łącznie 1300 pojazdów, które trafiły do polskich i zagranicznych odbiorców. To poprawa wyniku z wcześniejszego roku, kiedy było to 1279 sztuk. Spółka zanotowała w 2016 roku przychody wysokości 1,72 mld zł.
Z ogólnej liczby 1300 sprzedanych pojazdów aż 471 trafiło do krajowych odbiorców. Taki wynik w segmencie niskopodłogowych autobusów miejskich dał firmie 66-procentowy udział w rynku. Najbliższy konkurent zdobył 18% rynku.
Największymi krajowymi odbiorcami Solarisów w roku 2016 było MPK Kraków (77 sztuk, w tym 5 elektrycznych i 12 hybrydowych), Mobilis Warszawa (54 Urbino 8,9 LE) oraz Arriva Warszawa (54 Urbino 12, w tym cztery hybrydowe).
Eksport
W sumie firma wyeksportowała w 2016 roku 829 pojazdów, z których najwięcej trafiło do przewoźników w Niemczech (276 sztuk). Kolejnymi krajami pod względem liczby dostarczonych autobusów były Izrael i Włoch. W Italii producent rozpoczął realizację dostaw w ramach zamówienia na 300 autobusów międzymiastowych Solaris InterUrbino dla firmy Cotral.
Solaris i e-mobilność
We wrześniu, podczas branżowych targów IAA w Hanowerze, odbyło się oficjalne wręczenie statuetki „Bus of The Year” dla nowego Urbino 12 electric. To pierwsza taka nagroda dla polskiej firmy.
W październiku Solaris wygrał dwa duże zamówienia na dostawę autobusów elektrycznych na rynku polskim. Pierwszym z nich był kontrakt na dostawę 22 autobusów bateryjnych dla PKM w Jaworznie, drugi kontrakt dotyczy dostawy 20 sztuk elektrycznych Urbino do MPK w Krakowie. Ponadto, firma realizuje też zamówienia na autobusy elektryczne w Finlandii oraz w Norwegii.
Liczba dostarczonych oraz produkowanych autobusów elektrycznych Solarisa wynosi już ponad 100 sztuk. Elektryczne Urbino jeżdżą lub niebawem będą jeździć w: Austrii, Czechach, Finlandii, Hiszpanii, Niemczech, Polsce i w Szwecji.
– E-mobilność jest istotnym elementem strategii firmy Solaris już od wielu lat. Od 2001 roku jesteśmy producentem trolejbusów, w roku 2006 jako pierwszy europejski producent zaprezentowaliśmy seryjnie produkowany autobus z napędem hybrydowym, a od roku 2011 mamy w ofercie autobusy bateryjne. Dzisiaj możemy śmiało stwierdzić, że jesteśmy w tym obszarze liderem nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie, czego potwierdzeniem jest tytuł Autobusu Roku 2017 oraz liczba zrealizowanych i realizowanych dostaw autobusów elektrycznych. Myślę, że najbliższe 2-3 lata będą w tym obszarze kluczowe dla naszej firmy, a pojazdy elektryczne staną się jednym z filarów naszej produkcji – mówi Zbigniew Palenica, Wiceprezes Zarządu firmy Solaris odpowiedzialny za sprzedaż, marketing i aftersales.
Solaris, wraz z grupą dziewięciu innych podmiotów, utworzył klaster o nazwie „Polski Autobus Elektryczny – łańcuch dostaw dla elektromobilności”. W jego skład wchodzą takie podmioty, jak: Akademia Górniczo-Hutnicza w Krakowie, EC Grupa, Ekoenergetyka Polska, Impact Clean Power Technologies, Komel, Medcom, Politechnika Poznańska, Politechnika Warszawska oraz SKB Drive Tech. Liderem przedsięwzięcia jest firma Solaris.
– Klaster skupia najlepsze polskie firmy w obszarze elektromobilności. Wkrótce dołączy do niego jeszcze kilka podmiotów. Razem opracowujemy rozwiązania, które wprowadzą pojazdy bateryjne na jeszcze wyższy poziom zaawansowania technologicznego i pozwolą na skomercjalizowanie tych rozwiązań nie tylko na rynku polskim, ale także na rynkach światowych – zapowiada dr inż. Dariusz Michalak, Wiceprezes firmy Solaris odpowiedzialny za obszar badań i rozwoju.
Nowości
Solaris w roku 2015 rozpoczął seryjną produkcję autobusów nowej generacji. Sukcesywnie nowy model zastępuje dotychczasową konstrukcję. W minionym roku do portfolio pojazdów najnowszej generacji dołączyły trzy typy: nowy Solaris Urbino 12 CNG (sprężony gaz ziemny), nowy Solaris Urbino 12 Hybrid z napędem spalinowo-elektrycznym oraz autobus MIDI nowy Solaris Urbino 10,5.
Na ten rok firma planuje premierę przegubowego Solarisa Urbino 18 w wersji elektrycznej oraz premierę nowego Solarisa Trollino. Gama produktów firmy zostanie też poszerzona o trolejbus z baterią oraz wodorowym ogniwem paliwowym. Dziesięć tego typu pojazdów zamówił łotewski przewoźnik.
Tramwaje
W roku 2016 doszło do istotnych zmian w tramwajowej dywizji Solarisa. W grudniu ogłoszono, że z dniem 1 stycznia 2017 roku firmy Solaris oraz Stadler powołały spółkę joint venture pod nazwą Solaris Tram Sp. z o.o., która poprowadzi w Środzie Wielkopolskiej wspólny zakład, gdzie będą produkowane tramwaje. Solaris Tram i Stadler Polska będą razem uczestniczyć w przetargach na polskim i europejskim rynku jako konsorcjum, którego liderem będzie Stadler.
Podsumowanie 2016 i plany na rok 2017
– Ten rok rozpoczął się dla nas bardzo pozytywnie od zdobycia kilku dużych kontraktów, z zamówieniem na 208 autobusów hybrydowych w Belgii na czele. Plany produkcyjne wyglądają więc bardzo optymistycznie. – powiedziała Solange Olszewska, Prezes Zarządu i Właścicielka firmy Solaris Bus & Coach S.A. – Oczywiście nie możemy spoczywać na laurach, ponieważ sytuacja na europejskim rynku autobusowym jest niezwykle dynamiczna. Nieustannie więc pracujemy nad poprawą naszej efektywności i rentowności z korzyścią nie tylko dla sytuacji naszej firmy i pracowników, ale także polskiej gospodarki. To w Polsce tworzymy w sposób bezpośredni i pośredni blisko 8000 miejsc pracy, a nasza działalność generuje dla systemu gospodarczego naszego kraju wartość dodaną w wysokości ponad miliarda złotych rocznie. – dodała.
Komentarze