Kabina L debiutuje w Scanii

11 grudnia 2017, 15:52

Kabina L, debiutująca w gamie pojazdów Scania nowej generacji, jest przeznaczona do miast i terenów o gęstej zabudowie. Sprawdza się na miejskich ulicach, niezależnie od tego czy pracuje w dystrybucji, przy zbieraniu odpadów, czy w budownictwie.

– Kabina L posiada wszystkie cechy wymagane w dystrybucji oraz przy wykonywaniu zadań w środowisku silnie zurbanizowanym z intensywnym ruchem drogowym, którego liczni uczestnicy muszą dzielić się przestrzenią – komentuje Henrik Eng, dyrektor produktu w segmencie miejskim Scania Trucks.

Pomysłowe rozwiązania

– Popularność niskowejściowych kabin rośnie. Tradycyjnie były one wykorzystywane przede wszystkim w śmieciarkach. Tymczasem obecnie znajdują wiele nowych zastosowań. Kilka lat temu wiele osób byłoby zaskoczonych widokiem niskowejściowej kabiny w wywrotce, jednak w niektórych dużych miastach będzie to wkrótce codzienność. Ustępstwa na rzecz wielkości prześwitu i kąta natarcia tracą znaczenie wobec zalet tych rozwiązań, przydatnych w mieście, dzięki którym kierowcy znajdują się bliżej otaczających ich obiektów – mówi Henrik Eng.

Eng wyjaśnia, że wzrost zainteresowania kabinami niskowejściowymi, może wynikać z rosnącej popularności zrównoważonych rozwiązań transportowych, charakterystycznej dla głównych organów samorządowych i rządowych, działających w dużych aglomeracjach.

Kabina L z funkcją przyklęku
Kabiny L mają 2 m długości i są dostępne z trzema wariantami dachu: niskim, standardowym i wysokim. W pojeździe z przyklękiem (uruchamianym automatycznie po zaciągnięciu hamulca ręcznego), aby dostać się do kabiny z poziomu jezdni wystarczy jeden stopień. Podłoga znajduje się około 80 cm nad powierzchnią jezdni (do pewnego stopnia zależy to od rozmiaru ogumienia). Nisko umieszczony stopień wejściowy ma 79 cm szerokości. W pojazdach zamówionych bez funkcji przyklęku stosowane są dwa stopnie, a podłoga znajduje się na wysokości zaledwie 93 cm.

Kabina L może być wyposażona w funkcję przyklęku. Wówczas stopień znajduje się zaledwie 44 cm nad nawierzchnią. Szeroki stopień znajduje się nisko, przez co jest bardzo pomocny przy częstym wsiadaniu i wysiadaniu z kabiny np. przy zbiórce odpadów. Stopnie znajdują się na jednakowej wysokości po obu stronach kabiny. Z łatwością można również przechodzić w poprzek kabiny, pokonując przejście przed tunelem silnika, np. aby bezpiecznie wysiąść od strony chodnika.

Pojazdy z kabiną L są napędzane 9-litrowym silnikiem Scania, który w wersji zasilanej olejem napędowym jest dostępny w trzech wariantach mocy. Ponadto w ciągu 2018 roku kabiny L będą mogły być wyposażone w silnik OC09 w dwóch wersjach mocy przystosowanych do zasilania gazem, zarówno CNG, jak i LNG. Wszystkie silniki mogą być łączone ze zautomatyzowanymi skrzyniami biegów Scania Opticruise lub automatycznymi Allison.

Wiele pojazdów budowlanych często pracuje w zatłoczonych aglomeracjach miejskich, gdzie oczekuje się przede wszystkim cichej pracy oraz pełnej kontroli nad pojazdem i dobrej widoczności.

Kolejną zaletą kabin L jest fakt, że ze standardowym wyposażeniem w zwykłym trybie jazdy posiadają prześwit z przodu o wysokości około 24 cm. Zadowolone będą również firmy zabudowujące: nadwozie może zaczynać się zaledwie 42 cm za przednią osią.

Dodatkowe okno w drzwiach
Ważnym udoskonaleniem w obszarze bezpieczeństwa, dostępnym w ofercie Scania jest opcjonalne, dolne okno w drzwiach Scania City Safe Window. Może ono być montowane w drzwiach pasażera w kabinach P i L. Scania City Safe Window jest umieszczone nisko i ułatwia kierowcy dostrzeżenie niechronionych użytkowników drogi: rowerzystów i pieszych znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie pojazdu.

– Dla kierowców, którzy często poruszają się po terenie zabudowanym, dodatkowe okno w drzwiach pozwala na zachowanie wyższych warunków bezpieczeństwa,
co znacząco redukuje poziom stresu podczas pracy. Kamery i czujniki nie zastąpią bezpośredniego kontaktu wzrokowego z innymi uczestnikami ruchu. Wszystko,
co wpływa na zwiększenie pola widzenia kierowcy ma olbrzymią wagę dla bezpieczeństwa jazdy w gęstym ruchu miejskim – komentuje Henrik Eng.

Okno Scania City Safe Window może znaleźć się na wyposażeniu kabin P i L, które najczęściej są używane w pracach miejskich, takich jak dystrybucja, zbiórka odpadów czy prace porządkowe. Jego montaż wiąże się z pewnym ograniczeniem możliwości opuszczania szyby w drzwiach. Nie jest to jednak duża niedogodność, ponieważ kierowca najczęściej używa okna po swojej stronie, gdy chce np. przekazać dokumenty, przepustkę, itp.

– Biorąc pod uwagę zasady zrównoważonego rozwoju, nie istnieje nic ważniejszego ponad minimalizację wpływu pojazdu na otoczenie. Okno Scania City Safe Window jest przykładem, jak konkretne rozwiązania zmieniają warunki pracy tu i teraz – mówi Henrik Eng.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!