Przedstawiciele Scania i Northvolt zawarli porozumienie o wspólnym opracowaniu i wprowadzeniu na rynek akumulatorów do pojazdów użytkowych. Współpraca obejmuje inwestycję o wartości 10 mln euro w rozwój ośrodka badawczego Northvolt.
Elektryfikacja pojazdów to jeden z szybko rozwijających się trendów we współczesnym transporcie, który przyczynia się do powstania bardziej zrównoważonych systemów transportowych. Dostępność elektryfikacji dla dużych pojazdów ciężarowych i autobusów zależy jednak od kilku czynników. Są to przede wszystkim: stan rozwoju infrastruktury do ładowania oraz stworzenie odpowiednich akumulatorów, które mają długą żywotność i przystępną cenę. Dodatkowo w różnych typach transportu będą wymagane odmienne, elektryczne układy napędowe. Dlatego dla rozwoju elektryfikacji kluczowe jest opracowanie akumulatorów, w których wykorzystywane są różnego typu ogniwa, odpowiednie do określonych zadań.
– Zależy nam na tym, aby zrównoważone rozwiązania transportowe były łatwo dostępne i atrakcyjne dla naszych klientów. Elektryfikacja odgrywa kluczową rolę w uniezależnieniu transportu od paliw kopalnych. Niemniej obecnie stosowane akumulatory muszą zostać dostosowane do wymagań użytkowników dużych pojazdów ciężarowych i autobusów. Jesteśmy przekonani, że z takim partnerem, jak Nothvolt, wspólnie dokonamy przełomu w tym obszarze – komentuje Henrik Henriksson, prezes i dyrektor generalny Scania CV AB.
Nad rozwojem i wprowadzeniem na rynek akumulatorów dostosowanych do ciężkich pojazdów będzie pracował zespół specjalistów z obu firm w ośrodku badawczym Northvolt Labs w Västerås w Szwecji. Część wytworzonych akumulatorów będzie odbierać Scania.
– Korzystając z doświadczenia, jakim dzielą się z nami eksperci ze Scania oraz
z naszych nowoczesnych metod produkcji, możemy wspólnie produkować przyjazne dla środowiska i opłacalne akumulatory wysokiej jakości, przeznaczone dla ciężkich pojazdów użytkowych – komentuje Peter Carlsson, prezes i jeden z założycieli Northvolt.
W Szwecji znajduje się wiele źródeł „zielonej” energii. Choć produkcja akumulatorów wymaga jej dużych nakładów, to kraj jest znakomicie przygotowany do wytwarzania akumulatorów na dużą skalę w zrównoważony sposób. Przyjazne dla środowiska akumulatory będą powstawać w nowoczesnej fabryce Northvolt, budowanej w Skellefteå na północy Szwecji. Produkcja będzie charakteryzować się wysoką zdolnością recyklingu i pozostawiać znikomy ślad węglowy.
Współpraca z Nothvolt to jedna z kilku strategicznych inicjatyw podejmowanych przez przedstawicieli Scania, polegających na rozwoju rozwiązań dla zrównoważonych systemów transportowych.
Komentarze