Strategia IVECO dotycząca samochodów ciężarowych napędzanych LNG

30 maja 2018, 9:17

Strategia IVECO dotycząca samochodów ciężarowych napędzanych LNG znalazła wsparcie w postaci propozycji Komisji Europejskiej dotyczącej ograniczania emisji CO2 z ciężkich pojazdów, promującej stosowanie LNG jako alternatywy dla oleju napędowego.

Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich wskazuje skroplony gaz ziemny jako dostępną alternatywę dla oleju napędowego. Gaz ziemny pozwala zdecydowanie obniżyć emisję cząstek stałych i tlenków azotu (NOx) w porównaniu z limitami określonymi w normie Euro VI i otwiera drzwi dla biometanu jako całkowicie odnawialnego paliwa, którego stosowanie może przyczynić się do obniżenia emisji CO2 i stanowić pomost w przechodzeniu do gospodarki o obiegu zamkniętym, opartej na wytwarzaniu energii z odpadów.

IVECO jest jedynym producentem posiadającym w ofercie pełną gamę modeli napędzanych gazem ziemnym, od lekkich samochodów dostawczych po duże samochody ciężarowe o dopuszczalnej masie całkowitej do 50 ton, oraz autobusy i autokary.

„Projekt rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie ustanowienia norm emisji CO2 dla nowych pojazdów ciężkich” Komisji Europejskiej, przedłożony wczoraj Parlamentowi Europejskiemu i Radzie, odnosi się do wkładu sektora transportu drogowego w osiąganie celów w zakresie ograniczania emisji gazów cieplarnianych.

Komisja proponuje określenie niezwykle ambitnych celów oraz dwukrotne przyspieszenie tempa obniżania emisji w porównaniu z imponującymi wskaźnikami zrealizowanymi w poprzednich latach. Jeżeli limity te zostaną potwierdzone, znaczącą rolę w ich osiąganiu mogą odegrać niektóre innowacje dostępne już dziś. Jedną z nich jest stosowanie skroplonego gazu ziemnego, w czym firma IVECO od kilku lat jest pionierem. Komisja Europejska również uznaje ten fakt.

W projekcie wskazano LNG jako „dostępną alternatywę dla oleju napędowego w segmencie dużych samochodów ciężarowych. Wdrażanie obecnych i przyszłych, jeszcze bardziej innowacyjnych technologii opartych na LNG przyczyni się do spełnienia realizacji celów redukcji emisji CO2 w krótkim i średnim okresie, ponieważ stosowanie technologii LNG prowadzi do zmniejszenia emisji CO2 w porównaniu z poziomem emisji z silników Diesla (…). Ponadto obecne technologie LNG zapewniają niski poziom emisji takich zanieczyszczeń powietrza, jak NOx i cząstki stałe. Odpowiednia minimalna infrastruktura stacji paliw również już funkcjonuje oraz będzie dalej rozwijana w ramach krajowych ramowych programów budowy infrastruktury paliw alternatywnych”.

– Propozycja Komisji Europejskiej sprzyja naszej długofalowej strategii rozwijania zrównoważonego transportu, zgodnie z którą IVECO jest pionierem w stosowaniu LNG do napędu dużych pojazdów ciężarowych. Liczna flota samochodów IVECO napędzanych gazem ziemnym eksploatowana na drogach całej Europy wyraźnie dowodzi, że ten rodzaj paliwa stanowi racjonalną alternatywę dla oleju napędowego z punktu widzenia operacyjnego i ekonomicznego, charakteryzując się jednocześnie wyjątkowymi parametrami ekologicznymi, co może przyczynić się do osiągnięcia tych niezwykle ambitnych celów – powiedział Pierre Lahutte, prezes marki Iveco.

 

Możliwość ograniczenia emisji NOx i CO2 dzięki eksploatacji dużych samochodów ciężarowych IVECO zasilanych gazem ziemnym została niedawno zaprezentowana w projekcie Equilibre, czyli inicjatywie francuskich firm transportowych, której celem było zmierzenie emisji z pojazdów ciężarowych w rzeczywistych warunkach ich użytkowania. W testach, w których uczestniczyły między innymi 44‑tonowe ciężarówki Stralis NP, odnotowano obniżenie emisji NOx o 40 do 64% oraz emisji CO2 nawet o 20% w porównaniu z pojazdami wyposażonymi w silniki Diesla. W przypadku korzystania z biometanu wytwarzanego z odpadów organicznych redukcja emisji może sięgać 80%, a w przypadku odpadów z produkcji rolnej może to być nawet 95%. Świadczy to o tym, że biometan otwiera drogę do gospodarki o obiegu zamkniętym, opartej na wytwarzaniu energii z odpadów, co jest zgodne z dążeniem Europy do niezależności energetycznej i przysparza dodatkowych dochodów rolnikom.

Wczorajsza propozycja to najnowsze z serii wydarzeń stanowiących dowód uznania dla dalekowzrocznej wizji IVECO dotyczącej zrównoważonego transportu. Niedawno, na ogólnej konferencji dotyczącej finansowania zrównoważonego wzrostu, Francja wystąpiła z propozycją do Komisji Europejskiej w sprawie wymiany parków samochodów ciężarowych na pojazdy zasilane gazem. Niemcy przedłużyły okres stosowania obniżonych stawek podatkowych na gaz ziemny do 2026 roku, sygnalizując skoordynowane działania na rzecz zmiany w sektorze, zaś tamtejsze Ministerstwo Transportu i Infrastruktury Cyfrowej, w swojej „Inicjatywie na rzecz przyjaznego dla środowiska transportu drogowego”, wskazało skroplony gaz ziemny (LNG) jako jedyną alternatywę dla oleju napędowego na masowym rynku do czasu upowszechnienia się systemów wodorowych ogniw paliwowych. We włoskiej Krajowej Strategii Energetycznej rozwijanie systemów opartych na LNG uznano za filar zrównoważonego rozwoju, wdrażając środki sprzyjające upowszechnianiu się pojazdów zasilanych biometanem.

Przechodzenie na alternatywne źródła energii w sektorze transportowym jest już zaawansowanym procesem, a IVECO zajmuje miejsce w czołówce branży dzięki swojej nowatorskiej technologii Natural Power. Firma odnotowała szczególne osiągnięcia w segmencie zrównoważonego transportu długodystansowego. W Wielkiej Brytanii model Stralis NP 460 otrzymał tytuł „Samochodu ciężarowego roku o niskiej emisji związków węgla”. Pierwszy samochód ciężarowy napędzany gazem ziemnym zaprojektowany z myślą o eksploatacji na dalekich trasach łączy w sobie takie zalety, jak czysta moc (460 KM), niskie zużycie paliwa (-15% w porównaniu z samochodami z silnikami Diesla) oraz zasięg (1600 km). Cicha praca silnika (poniżej 71 dB) przyczynia się także do redukcji zanieczyszczenia hałasem. Firma jako jedyny producent oferuje pełną gamę samochodów ciężarowych zasilanych gazem ziemnym i wyposażonych w zautomatyzowaną przekładnię najnowszej generacji z funkcją przewidywania warunków jazdy. Modele z tej serii sprawdzają się w najtrudniejszych zadaniach transportowych, od przewozów długodystansowych po eksploatację na placach budowy, zapewniając ich użytkownikom przewagę konkurencyjną wynikającą z możliwości zaoferowania w pełni zrównoważonych rozwiązań logistycznych.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!