Cyfrowe kluczyki w technologii Bosch

24 sierpnia 2018, 9:12

Kluczyki do samochodu przyszłości są wykonane w technologii cyfrowej i mają przewagę nad analogowymi poprzednikami – nie trzeba ich szukać, nie można ich zgubić, nie mogą także zostać skradzione. Kluczyki te są dobrze zabezpieczone i udostępniane w spersonalizowanej aplikacji na smartfony.

– W zestawieniu z naszą aplikacją „Perfectly keyless” tradycyjne kluczyki do samochodu wyglądają jak zabytek. Bosch oferuje kluczyk do samochodu w wersji cyfrowej, dzięki czemu jest on zawsze dostępny – mówi Harald Kröger, prezes działu branżowego Bosch Automotive Electronics. – Dzięki aplikacji „Perfectly keyless” smartfon może zastąpić analogowy kluczyk do samochodu. Nawet w przypadku samochodów prywatnych oznacza to ułatwienie, ale dopiero w przypadku pojazdów flotowych, użytkowanych przez wiele osób, wyraźnie widać atuty tego rozwiązania. Jego światowa premiera będzie miała miejsce podczas targów pojazdów użytkowych IAA w Hanowerze.

Sercem nowego systemu zarządzania kluczykami do samochodów jest aplikacja, którą mają zainstalowaną na swoich smartfonach zarówno dyspozytorzy, jak i kierowcy samochodów ciężarowych. Za pośrednictwem aplikacji można przy pomocy paru kliknięć nadać uprawnienia dostępu do pojazdu. Dzięki rozwiązaniu Boscha, cyfrowy system zarządzania kluczykami można będzie w przyszłości zintegrować w całości w systemie dyspozytorskim oraz systemie planowania. Gdy dyspozytor przydzieli do danej trasy kierowcę i samochód ciężarowy, system automatycznie wygeneruje kluczyk i prześle go na smartfon kierowcy. W przypadku zmiany planowanej trasy, oprogramowanie dopasowuje także kluczyki.

– Dzięki cyfrowemu systemowi zarządzania kluczykami, opracowanemu przez Boscha, zwiększa się bezpieczeństwo i elastyczność planowania w firmach spedycyjnych. Zapewni to efektywne funkcjonowanie logistyki w przyszłości – mówi Kröger.

Cyfrowy system zarządzania kluczykami umożliwia za pośrednictwem chmury połączenie aplikacji w smartfonie z samochodem ciężarowym. Za pomocą aplikacji dyspozytor lub manager floty przydziela kierowcy samochód na daną trasę. Następnie aplikacja Bosch „Perfectly keyless” generuje spersonalizowany i zabezpieczony kluczyk cyfrowy i wysyła go za pośrednictwem chmury do samochodu ciężarowego oraz na smartfon kierowcy. Gdy kierowca podejdzie ze smartfonem do samochodu to zostanie przez niego rozpoznany dzięki czujnikom zamontowanym w samochodzie. Drzwi samochodu zostaną otwarte tylko wtedy, gdy kluczyk w telefonie będzie pasował do cyfrowego zamka w samochodzie ciężarowym. Czujniki wykryją także obecność kierowcy w samochodzie. Aby uruchomić silnik, kierowca naciśnie przycisk start-stop. Po zakończeniu jazdy, gdy kierowca wysiądzie z samochodu, czujniki automatycznie zamkną drzwi.

Co jednak zrobić w sytuacji, gdy telefon się rozładuje lub kierowca go zgubi? W przyszłości cyfrowy kluczyk w smartfonie będzie działał także przy pustej baterii wykorzystując tzw. komunikację bliskiego pola (Near Field Communication; NFC) pomiędzy smartfonem a samochodem ciężarowym. NFC jest radiowym standardem komunikacji do wymiany danych na krótkich odległościach. Stanowi to dodatkową możliwość dostępu do pojazdu w rozwiązaniu opracowanym przez Boscha. W przypadku zgubienia lub kradzieży smartfona z aplikacją, cyfrowy kluczyk można zdezaktywować przez internet. Uniemożliwi to dostęp do samochodu osobom niepowołanym. Dopiero gdy manager floty przydzieli uprawnienia innemu kierowcy lub za pomocą aplikacji połączy nowy telefon z samochodem ciężarowym, samochód będzie można otworzyć i uruchomić.

Bosch na Międzynarodowych Targach Pojazdów Użytkowych IAA 2018

  • Konferencja prasowa: środa, 19 września 2018, godz. 13:20-13:40
    z udziałem dr. Rolfa Bulandera, prezesa sektora biznesowego Mobility Solutions, i dr. Markusa Heyna, członka zarządu spółki Robert Bosch GmbH, na stoisku targowym Bosch A01 w hali 16.
  • Panele z udziałem ekspertów Bosch w New Mobility World Forum, pawilon 11, sekcja D:
  • środa, 26 września; godz. 10:00-11:00: referat „The Enhancement of Automated Driving (and AI)” – Johannes-Jörg Rüger, prezes działu Commercial Vehicle & Off-Road w spółce Robert Bosch GmbH
  • czwartek, 27 września; godz. 11:15-12:15: dyskusja panelowa „Aftermarket – More than just repair and maintenance”
  • czwartek, 27 września; godz. 14:30-15:30: referat i dyskusja „Masters of Digitalization: Digitizing Businesses & Mobility Ecosystems” – dr Rainer Kallenbach, prezes działu branżowego Connected Mobility Solutions w spółce Robert Bosch GmbH

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!