Polak zwycięzcą Volvo Trucks Driver Challange 2018 – wywiad

, 18 września 2018, 12:45

Zwycięzcą światowego finału konkursu Volvo Trucks Driver Challenge w Goteborgu został Piotr Krahel. Polak pokonał 32 najlepszych profesjonalnych kierowców wyłonionych w eliminacjach krajowych na całym świecie.

Volvo Trucks Driver Challenge 2018 to już szósta edycja konkursu, który co roku przyciąga tysiące uczestników z całego świata. W rywalizacji wzięło udział 12 tysięcy kierowców, a 33 najlepszych zakwalifikowało się do światowego finału, który odbył się w dniach 13-14 września w rodzinnym mieście Volvo – Goteborgu. Jury oceniło zawodników biorąc pod uwagę trzy podstawowe parametry świadczące o klasie i umiejętnościach jazdy kierowcy zawodowego: wydajność, bezpieczeństwo i oszczędność paliwa.

– Konkurs Volvo Trucks Driver Challenge pozwala najlepszym kierowcom z całego świata wykazać się umiejętnościami, które decydują nie tylko o jakości ich codziennej pracy, ale wpływają także na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu drogowego. Rozgrywka finałowa była w tym roku wyjątkowo emocjonująca, mogliśmy podziwiać styl jazdy naprawdę wysokiej klasy – podkreśla Wilhelm Rożewski, dyrektor marketingu Volvo Trucks w Polsce.

Tegoroczna rywalizacja finałowa składała się z dwóch konkurencji. Pierwsza polegała na przejechaniu określonego odcinka 40-tonowym zestawem z ciągnikiem Volvo FH. Uczestnicy musieli zmieścić się w wyznaczonym limicie czasowym, osiągając jednocześnie jak najniższe zużycie paliwa. Drugie zadanie polegało na przejechaniu trasy terenowej Volvo FMX z zabudową samowyładowczą w jak najkrótszym czasie, zaliczając po drodze punkty kontrolne poprzez dotknięcie pachołka zderzakiem samochodu. Dodatkowym utrudnieniem było tekturowe pudełko o masie 1,5 kg postawione na specjalnym podeście przed kabiną, które po każdym upadku należało umieścić ponownie na platformie, co oznaczało utratę cennego czasu.

Rywalizacja w tym roku była niezwykle wyrównana. Rożnica w ilości zużytego paliwa pomiędzy zwycięzcą – Polakiem, Piotrem Krahelem, a zdobywcą drugiego miejsca – Szwedem, Bertem Johanssonem wynosiła zaledwie osiem setnych litra.

– Opanowanie, świetna technika prowadzenia pojazdu oraz zdolność natychmiastowego reagowania na różne sytuacje na drodze pozwoliły Piotrowi Krahelowi wyprzedzić wszystkich startujących w finale kierowców. Jego przejazd był w 100 procentach bezbłędny. Na tak krótkim odcinku konkursowym, który wynosi zaledwie około 7 km, nawet najmniejszy błąd byłby niemożliwy do odrobienia. Kierowcy musieli zmieścić się w czasie 12 minut 30 sekund. Za każdą sekundę opóźnienia sędziowie naliczali dodatkowe karne zużycie paliwa. Dlatego precyzja i opanowanie miały tu kluczowe znaczenie – tłumaczy Łukasz Kurcbard, menedżer do spraw telematyki i szkolenia kierowców rynku Baltic Sea, główny sędzia polskiej części konkursu.

Zdaniem sędziów szwedzkiego finału wszyscy uczestnicy wykazali się niezwykle wysokim poziomem umiejętności. Udowodnili, że można sprawnie wykonywać swoją pracę, dostarczać na czas ładunki, jednocześnie jeżdżąc niezwykle wydajnie, bezpiecznie i zgodnie z zasadami ruchu drogowego. Jak podkreśla Lene Larsen, menedżer Volvo Trucks Driver Challenge celem konkursu jest wyłonienie najlepszych kierowców, ale też promowanie samego zawodu kierowcy.

– Chcemy zwrócić uwagę na to, jak ważną pracę wykonują profesjonalni kierowcy. Pragniemy również zainteresować tym zawodem młodych ludzi, pokazać im jakie daje możliwości rozwoju. To ważne zwłaszcza w czasach, w których branża TSL tak bardzo potrzebuje wykwalifikowanych pracowników – mówi Lene Larsen.

Wywiad z Piotrem Krahelem, zwycięzcą światowego finału konkursu Volvo Trucks Driver Challenge 2018

Jaki poziom prezentowali tegoroczni uczestnicy światowego finału w Goteborgu?

Poziom merytorycznego przygotowania większości konkurentów oceniam bardzo wysoko. Część zawodników reprezentowała kraje, w których – moim zdaniem – przywiązuje się wagę do trochę innych rzeczy. Reprezentanci Chile, Australii czy krajów arabskich na co dzień mierzą się z zupełnie innymi przeciwnościami niż kierowcy jeżdżący po europejskich drogach. Ponieważ finał odbywał się w Szwecji, widać było zdecydowaną przewagę uczestników ze Starego Kontynentu. Osobiście najbardziej obawiałem się konkurentów z Europy Środkowo-Wschodniej. Okazało się jednak, że dużo silniejsi byli koledzy ze Skandynawii i Europy Zachodniej.

Co sprawiło Panu największą trudność?

Wydaje mi się, że przejazd Volvo FMX. Nigdy wcześniej nie jeździłem ciężkim sprzętem po drogach off-roadowych, w dodatku z paczką, którą trzeba było dowieźć na chyboczącej się platformie na czas. Wymagało to niezwykłej precyzji, dynamicznej jazdy i sprawności fizycznej (w sytuacji, kiedy paczka upadała trzeba było auto zatrzymać, rozpiąć pasy bezpieczeństwa, znaleźć paczkę, postawić ją na platformie przed autem, wskoczyć do kabiny, zapiąć ponownie pasy oraz ruszyć na tyle dynamicznie i delikatnie jednocześnie, żeby nie upuścić jej ponownie). W tej konkurencji zająłem wysokie drugie miejsce, więc do kolejnego etapu przystąpiłem już spokojniejszy. Dodatkowo, jazda ekonomiczna to zdecydowanie mój konik.

Jakie elementy jazdy spowodowały, że wygrał Pan światowy finał?

To ciężkie pytanie. W profesjonalnej jeździe wszystko ma ogromne znaczenie. Tym bardziej, że jedzie się „na wynik”. Na tym etapie mogę śmiało powiedzieć, że umiejętne przewidywanie, wykorzystanie energii kinetycznej pojazdu i strategiczne przeanalizowanie każdego elementu trasy miało największe znaczenie. Oprócz tego miałem przy sobie niezwykle cenny talizman – moją żonę. Ilekroć jest ze mną, jestem spokojny o wynik.

Ranking światowego finału konkursu Volvo Trucks Driver Challenge 2018:

Piotr Krahel – Polska
Bert Johansson – Szwecja
Simo Laukkanen – Finalndia
Pavel Petukhov – Kazachstan
Brecht Vanruymbeke – Belgia
Andris Plavenieks – Łotwa
Henrik Vang Christensen – Dania
Richard Lillemo – Norwegia
Goce Stoimenov – Macedonia
Gerhard Regelink – Holandia
Domenico Lucchino – Włochy
Marek Pilv – Estonia
Aleksandar Malusic – Serbia
Vygintas Vitkauskas – Litwa
Michael Dubuis – Szwajcaria
Ivaylo Denev – Bułgaria
Partik Strecha – Czechy
Domingos Filipe Teixeira – Portugalia
Emir Salihovic – Bośnia
Viktor Kukulnyk – Ukraina
Aleksander Stelmashchuk – Rosja
Tinghao Zeng – Tajwan
Eui Hwan Choi – Korea Południowa
Rivaldi – Indonezja
Bo Su – Chiny
Haree Murughan A/L Muniandy – Malezja
Jose Gonzalez – Chile
Phillip Crowe – Australia
Mhammedi Senhaji Abdelkarim – Maroko
Younes Khan – Zjednoczone Emiraty Arabskie
Hendrick Strydom – Południowa Afryka
Houcine Garouachi – Tunezja
Salamah Al Johani – Arabia Saudyjska

Komentarze

Brak komentarzy