Volvo Trucks świętuje dziesięciolecie i prezentuje nowe FMX

, 13 października 2020, 12:55

Niedawno Volvo Trucks rozpoczęło sprzedaż nowego Volvo FMX. To już trzecia wersja tego modelu, wyróżniająca się nową kabiną, większą ładownością i nowymi elementami systemu bezpieczeństwa. To jednocześnie edycja rocznicowa, gdyż Volvo Trucks weszło do branży budowlanej w 2010 r.

Nabywcy Volvo FMX mają do wyboru osie przednie i tylne osie zespolone o nośności odpowiednio: do 20 i do 38 ton. Nowy pojazd został opracowany z myślą o zastosowaniu w nim przyszłych elektrycznych układów napędowych oraz przystosowany do zasilania HVO – paliwem odnawialnym stanowiącym alternatywę dla kopalnego oleju napędowego.

W 2010 r. Volvo Trucks wprowadziło na rynek model Volvo FMX – samochód ciężarowy opracowany z przeznaczeniem dla branży budowlanej. Od tego czasu, pojazd zyskał reputację jednego z najwytrzymalszych budowlanych samochodów ciężarowych. Nowe Volvo FMX wyposażono w kabinę skonstruowaną z wykorzystaniem nowej platformy.

Panowanie nad przyczepnością

W nowym Volvo FMX przełączanie pomiędzy blokadą tylko międzyosiowego mechanizmu różnicowego a blokadami wszystkich mechanizmów różnicowych odbywa się za pomocą pokrętła sterowania przyczepnością. Wystarczy ustawić je w odpowiedniej pozycji, by przed włączeniem wszystkich blokad następowała automatyczna synchronizacja prędkości obrotowych kół. Ponadto, kierowca, za pośrednictwem zestawu wskaźników, ma możliwość monitorowania w czasie rzeczywistym stanu blokad mechanizmów różnicowych.

Zmiana kierunku jazdy bez zatrzymywania pojazdu

Przy prędkości poniżej 15 km/h zmiana kierunku jazdy jest możliwa bez uprzedniego zatrzymywania pojazdu. Po wyborze biegu wstecznego za pomocą dźwigni wybieraka zakresów I-Shift, kierowca może zatrzymać pojazd operując wyłącznie pedałem przyspieszenia. Tempo zmiany kierunku jazdy jest zależne od siły nacisku na pedał przyspieszenia.

Precyzyjne kierowanie bez wysiłku

Aktywny Układ Kierowniczy Volvo, wprowadzony ma rynek w 2013 r., to opatentowane rozwiązanie, umożliwiające prowadzenie pojazdu przy minimalnym wysiłku ze strony kierowcy. Łączy w sobie konwencjonalny, hydrauliczny układ wspomagania z elektronicznie sterowanym silnikiem elektrycznym, zamontowanym w przekładni kierowniczej.

Nawet 150 ton DMC zestawu drogowego

W nowym Volvo FMX dostępna jest oś zespolona o nośności 38 ton – „najcięższe” uzupełnienie oferty podwozi Volvo – umożliwiająca tworzenie zestawów drogowych o masie całkowitej do 150 ton. Zmodyfikowane zostało także zawieszenie przednie, które obecnie, w trudnych warunkach terenowych, oferuje nośność do 10 ton lub do 20 ton w przypadku podwójnej przedniej osi. W pojazdach ze skrętną osią wleczoną lub pchaną zwiększono maksymalne kąty skręty kół, zapewniając tym samym większą zwrotność i mniejsze zużycie opon.

Skrzynia biegów I-Shift dla ciężkich ładunków

„Budowlana” wersja wiodącej na rynku skrzyni biegów Volvo I-Shift umożliwia poruszanie się Volvo FMX w trudnym i górzystym terenie przy zachowaniu wydajności i komfortu kierowcy. W 2016 r. Volvo Trucks wprowadziło do oferty skrzynię biegów I-Shift z biegami pełzającymi, dzięki której możliwe jest ruszenie z miejsca zestawem drogowym o masie do 325 ton. Możliwa jest także jazda z bardzo małą prędkością: zaledwie 0,5 km/h, co ułatwia wykonywanie precyzyjnych manewrów.

Większe bezpieczeństwo

Nowa kabina Volvo FMX zawiera w sobie szereg ulepszeń zwiększających widoczność z jej wnętrza, takich jak m.in. większe szyby, obniżona linia drzwi czy nowe lusterka wsteczne. Dalszą poprawę widoczności można osiągnąć instalując kamerę narożną po stronie pasażera, pozwalającą obserwować strefę z boku pojazdu na 9-calowym wyświetlaczu bocznym. Sam wyświetlacz boczny obsługuje do ośmiu kamer, a obraz z czterech z nich może być wyświetlany jednocześnie, zapewniając kierowcy łatwo dostępny podgląd pojazdu i jego otoczenia.

W grupie dodatkowych elementów zwiększających bezpieczeństwo znajduje się m.in. tempomat „zjazdowy”, limitujący maksymalną prędkość podczas zjazdu ze wzniesienia, zapobiegający niepożądanemu rozpędzaniu pojazdu.

Elektronicznie sterowany układ hamulcowy (EBS), konieczny do działania Układu Ostrzegającego o Niebezpieczeństwie Kolizji z funkcją Hamowanie Awaryjne oraz Elektronicznego Układu Stabilizacji Toru Jazdy, stanowi wyposażenie standardowe nowego Volvo FMX. W opcji dostępny jest Aktywny Układ Kierowniczy Volvo z Asystentem Utrzymywania Pasa Ruchu i Asystentem Utrzymywania Stateczności.

Bezpieczeństwo zwiększa również nowy system rozpoznawania znaków drogowych, który wizualnie informuje kierowcę o ograniczeniach prędkości, zakazach wyprzedzenia i kategorii drogi.

W przypadku szczególnie wymagających zastosowań, jak np. transport górniczy, Volvo FMX może zostać wyposażone w stalowy wywietrznik dachowy z dźwignią wyjścia bezpieczeństwa, której użycie powoduje usunięcie z kabiny kompletnego wywietrznika.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!