Flota pojazdów do odbioru odpadów zbieranych selektywnie Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej w Śremie powiększyła się o 14 nowych jednostek, w tym pięć marki Renault Trucks. Wszystkie są zasilane ekologicznym paliwem CNG/LNG, dzięki czemu udział pojazdów niskoemisyjnych w śremskiej spółce wynosi obecnie rekordowe 50%, znacznie powyżej limitu wymaganego w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych.
Inwestycja w rozbudowę floty wynikała przede wszystkim z ponad 2-krotnego wzrostu ilości odpadów zbieranych selektywnie, takich jak papier, tworzywa sztuczne, szkło kolorowe i bezbarwne, przy jednoczesnym zmniejszeniu ilości odpadów zmieszanych trafiających do instalacji komunalnej i na składowisko. Nowe pojazdy przyczynią się do utrzymania tej tendencji w kolejnych latach przy zachowaniu jakości usług na dotychczasowym wysokim poziomie, ponieważ niezawodny sprzęt gwarantuje terminowość realizacji zadań. Ważny był też jeszcze jeden powód:
– W dalszym ciągu chcemy rozwijać niskoemisyjność w Śremie i naszym przedsiębiorstwie. Z tymi samochodami już dzisiaj mamy 50-procentowy udział pojazdów ekologicznych w naszej flocie, a ich zalety są bardzo istotne zarówno dla ludzi, jak i środowiska – tłumaczył podczas prezentacji nowych pojazdów prezes PGK Śrem Paweł Wojna. – To przede wszystkim mniejsza emisja zanieczyszczeń, praktyczne wyeliminowanie cząstek stałych, brak siarki, ołowiu i benzenu w spalinach, redukcja tlenków azotu o 35%, redukcja CO2 o 15% i obniżenie poziomu hałasu o 5 dB, co oznacza mniejszy o 40% hałas dla ucha.
Trzy spośród pięciu kupionych przez PGK Śrem pojazdów Renault Trucks to modele D 26 Wide P6x2 320 CNG wyposażone w nadwozie typu śmieciarka firmy NTM. Na jednym zamontowano zabudowę jednokomorową o pojemności 22 m2, pozostałe otrzymały zabudowę dwukomorową 15,2 + 7,5 m3. Będą je wspomagać dwa pojazdy D 18 Wide P4x2 320 CNG przeznaczone do obsługi pojemników dzwonowych. W tym celu zamontowano na nich żuraw zakabinowy marki PM o maksymalnym momencie udźwigu 6,3 Tm i wysięgu poziomym 9 m oraz 12-tonowe urządzenie hakowe Skibicki. Ze względu na zwiększone obciążenie przodu pojazdu nośność tej osi w obu przypadkach wynosi 9 t (standardowo 7,5 t), natomiast opony mają rozmiar 385/65 R22,5 (standardowo 315/80 R22,5).
Wszystkie pojazdy są napędzane 6-cylindrowymi silnikami stechiometrycznymi NGT9 marki Cummins, od początku projektowanymi jako gazowe, o pojemności 8,9 dm3 i doładowaniu turbosprężarką z chłodzeniem powietrza dolotowego. Mają moc 239 kW (320 KM) przy 2100 obr./min i maksymalny moment obrotowy 1360 Nm. Co charakterystyczne dla takich jednostek jest on rozwijany w wąskim zakresie obrotów od 1300 do 1400 obr./min, dlatego w przekazywaniu napędu na tylną oś pośredniczy w pełni automatyczna skrzynia biegów Allison 3200V z przekładnią hydrokinetyczną o przełożeniu 1,93, która niemal dwukrotnie zwiększa moment obrotowy silnika. Dzięki temu nawet przy niskiej prędkości obrotowej rzędu 1050 obr./min pojazd ma odpowiednie osiągi, zużywając jednocześnie niewiele paliwa. Zastosowana przekładnia hydrokinetyczna ma funkcję Lock-up realizowaną przez sprzęgło blokujące, które łączy mechanicznie wirniki pompy i turbiny przy wyrównaniu prędkości obu elementów. Eliminuje to poślizg przekładni, co również wpływa na zwiększenie osiągów i ograniczenie spalania, a także nie dopuszcza do nadmiernego wzrostu temperatury oleju. Ze względu na te zalety oferowane przez Renault Trucks pojazdy gazowe są oferowane wyłącznie z automatyczną skrzynią biegów.
W śmieciarkach Renault Trucks dla PGK Śrem sprężony do 20 MPa gaz ziemny jest przechowywany w ośmiu butlach stalowych (po cztery z prawej i lewej strony), każda o pojemności 100 l. Łącznie mieszczą one 120 kg gazu, czyli ok. 160 m3 w stanie rozprężonym. Jeśli chodzi o hakowce zastosowano sześć zbiorników (po trzy na stronę), również o pojemności 100 l każdy, umożliwiając zmagazynowanie 90 kg gazu (120 m3). W obu przypadkach taki zapas błękitnego paliwa z nawiązką wystarcza na cały dzień pracy pojazdu, nawet przy obsłudze bardziej oddalonych rejonów i długotrwałej pracy zabudowy. Zamontowane zbiorniki wytrzymują ciśnienie 50 MPa, a więc 2,5-krotnie większe od tego, pod którym jest zgromadzony gaz. Producent zapewnia o ich trwałości użytkowej przekraczającej 20 lat. Gaz można uzupełniać przez podwójne gniazdo napełniania NGV1/NGV2.
Śmieciarki mają rozstaw osi 4100 mm (od 1. do 2. osi napędowej). Przednia oś jest zawieszona na parabolicznych resorach piórowych, które współpracują ze stabilizatorem. Tylne zawieszenie obejmuje cztery miechy powietrzne i stabilizator, ma funkcję automatycznego poziomowania zapewniając odpowiedni prześwit podwozia bez względu na obciążenie. Ostatnia oś (wleczona) jest skrętna, dzięki czemu zewnętrzny promień zawracania wynosi tylko nieco ponad 8 m. Mimo swoich rozmiarów pojazdy są bardzo zwrotne, umożliwiając swobodny przejazd wąskimi ulicami osiedlowymi czy sprawne przeciskanie się między zaparkowanymi osobówkami.
W przypadku hakowców rozstaw osi to 4300 mm, a promień zawracania wynosi niecałe 9,5 m. Z tyłu również zastosowano zawieszenie pneumatyczne, które oprócz ww. zalet zwiększa komfort jazdy z pustym kontenerem. Renault Trucks we wszystkich pojazdach dla branży komunalnej standardowo oferuje blokadę mechanizmu różnicowego przydatną np. podczas obsługi posesji z nieutwardzoną nawierzchnią w okresie zimowym.
Mocną stroną dostarczonych do PGK Śrem pojazdów komunalnych Renault Trucks jest kabina dzienna o szerokości 2,3 m wykonana ze stali ocynkowanej galwanicznie i zabezpieczonej przeciwkorozyjnie metodą kataforezy. Ma 4-punktowe zawieszenie mechaniczne, które zwiększa komfort jazdy na nierównym terenie. We wnętrzu na tunelu silnika zamontowano dodatkowy fotel z biodrowym pasem bezpieczeństwa. Dzięki temu pojazdy mogą być obsługiwane przez 3-osobową załogę, co podnosi efektywność pracy. Ciekawym i praktycznym rozwiązaniem są prawe drzwi typu Vision stosowane obowiązkowo w podwoziach do zadań komunalnych. Ich dolna część jest przeszklona, ułatwiając manewrowanie w ograniczonej przestrzeni.
Na prezentacji nowej floty była również śmieciarka Renault Trucks D 26 Wide P6x2/4 320 CNG, która pracuje w PGK Śrem od 2017 r. Jest to jednocześnie pierwszy sprzedany w Polsce pojazd francuskiej marki zasilany alternatywnym paliwem. Paweł Wojna bardzo pozytywnie wypowiada się o jego dotychczasowej eksploatacji:
– Ta śmieciarka cały czas sprawuje się bardzo dobrze i pod względem użytkowym praktycznie w niczym nie różni się od pojazdów napędzanych silnikiem diesla. Przy wcześniejszych cenach paliw zapewnia 30-procentowe oszczędności na tankowaniu. Kierowcy lubią na niej pracować, ponieważ we wnętrzu jak i na zewnątrz jest znacznie ciszej, a podczas zimy kabina szybciej się nagrzewa. Chcemy wykorzystywać tę śmieciarkę jeszcze przez 14 lat. W naszym przedsiębiorstwie pojazdy muszą bowiem pracować po 16-20 lat, dlatego inwestujemy wyłącznie w rozwiązania dobrej jakości – podsumowuje prezes PGK Śrem.
Generalnym wykonawcą zamówienia na wszystkie pojazdy była firma SLT Group. Za opiekę serwisową jest odpowiedzialny lokalny dealer Renault Trucks, spółka Nijhof-Wassink w Tarnowie Podgórnym.
Komentarze