Mercedes-Benz Unimog pokazuje swoje możliwości na targach InnoTrans

3 października 2022, 13:24

Unimog w wersji szynowo-drogowej jest pojazdem wielozadaniowym i ekonomicznym w eksploatacji. Swoich zalet dowodził w Berlinie na międzynarodowych targach InnoTrans, poświęconych technice transportowej. W dniach od 20 do 23 września w sektorze plenerowym O/270 Mercedes-Benz Special Trucks zaprezentował tutaj przekrój oferty Unimogów. Za podwozie bazowe służy Unimog U 423 z 4-cylindrowym silnikiem Euro VI o mocy 170 kW (231 KM).

Unimog – do niemal wszystkich prac w miejskiej sieci szynowej

Klienci mają wybór. Gama oferowanych modeli Unimoga oraz opcji wyposażenia i zabudów jest bardzo szeroka, przez co łatwo można skonfigurować pojazd albo wąsko wyspecjalizowany do określonych zadań, albo też uniwersalny. Jedno i drugie jest możliwe bez rezygnowania z osiągów. Przykładem opcji uniwersalnej jest wielofunkcyjny pojazd roboczy z kilkoma wymiennymi zabudowami przeznaczony dla zakładów komunikacji miejskiej. Może on służyć jako nośnik narzędzi lub jako ciągnik szynowy – przydaje się wtedy sprzęgło hydrokinetyczne i hydrostatyczny napęd jezdny EasyDrive, będące na wyposażeniu Unimoga U 423. Takim pojazdem można np. odholować uszkodzony tramwaj.

Stosownie do pory roku i zapotrzebowania, Unimoga szynowo-drogowego można uzbrajać różnymi zabudowami, by wykonywać nim dodatkowe zadania. Konfiguracja zaprezentowana na targowej ekspozycji obejmuje żurawia i skrzynię ładunkową firmy Palfinger, podnośnik koszowy firmy ZWEIWEG, opryskiwarkę do torowisk firmy DAMMANN, pług śnieżny firmy Kahlbacher, wysięgnik czołowy MULAG z głowicą koszącą lub wycinarką skrajni, a także szynowo-drogową przyczepę firmy ZWEIWEG. Do napędzania osprzętu służą: mechaniczny przedni wałek przekaźnikowy, przystawka odbioru mocy od silnika, a także instalowana fabrycznie dwuobwodowa hydraulika robocza. Nośnikiem narzędzi zatem można wykonywać rozliczne prace, związane z konserwacją infrastruktury, pielęgnacją torowisk i pasów zieleni czy zimowym utrzymaniem dróg. Dzięki szynowemu mechanizmowi prowadzącemu z obrotnicą firmy ZAGRO, specjalizującej się w pojazdach szynowo-drogowych i technice manewrowej, opisywany pojazd jest w stanie pokonywać łuki torowe o promieniu krzywizny nawet 17 metrów. Z tak bogatym wyposażeniem Unimog może się podjąć niemal każdego zadania.

Oczyszczanie szyn mocą czterech obwodów hydraulicznych

U 423 ze stałym napędem na wszystkie koła, używany do przyjaznego dla środowiska i ekonomicznego czyszczenia miejskich sieci szynowych – to z kolei przykład specjalizacji. Wykorzystuje się wtedy oba obwody hydrauliki roboczej Unimoga oraz obwody III i IV fabrycznej hydrauliki siłowej VarioPower. Kombinacja wszystkich tych czterech obwodów jest niezbędna, gdyż jednocześnie pracować musi kilka urządzeń roboczych pobierających dużą moc. Do odbiorników tych należą: wysokociśnieniowa pompa wodna, która wytwarzając ciśnienie do 500 barów pozwala skutecznie usuwać z szyn rowkowych nawet mocno przywarte osady; system filtrujący, który w ekologiczny sposób uzdatnia zassaną brudną wodę; oraz szczotki do czyszczenia główki szyny. Niską roboczą prędkość jazdy, dostosowaną do stopnia zanieczyszczenia szyny, 13,8-tonowy pojazd uzyskuje przy pomocy biegów roboczych w pełni zsychronizowanej przekładni nawrotnej.

Kolejna zaleta, przemawiająca za Unimogiem w takim zastosowaniu, to jego zdolność do szybkiego przechodzenia między szosą a torami, dzięki której pojazd w krótkim czasie dociera z zajezdni na miejsce robót – albo na składowisko odpadów, by opróżnić zbiornik z nieczystościami. Czynnikiem podnoszącym wydajność roboczą pojazdu jest też recykling brudnej wody, odbywający się w zabudowie francuskiej firmy CMAR, wyspecjalizowanej w Unimogu i pojazdach szynowo-drogowych. Dzięki tej technologii pojazd nie tylko staje się bardziej ekologiczny, ale także zyskuje większy zasięg kilometrowy, a więc i lepszą wydajność roboczą.

Prace na wysięgniku koszowym możliwe nawet bez podpór

Również szynowo-drogowy Unimog z szynowym mechanizmem prowadzącym i podnośnikiem koszowym dostarczanym przez firmę ZAGRO jest bardzo użyteczny. Taka konfiguracja dedykowana jest do prac montażowych, konserwacyjnych i naprawczych przy napowietrznych sieciach trakcyjnych. Zabudowa jest tak skonstruowana, że umożliwia wykonywanie prac i nawet jazdę szynową z wysuniętym koszem z prędkością roboczą do 5 km/h przy zachowaniu pełnego zasięgu bocznego i bez podpór. Dzięki temu czasy przezbrajania między etapami pracy skracają się, co dodatkowo podnosi ekonomiczne walory pojazdu. Zastosowana tu zabudowa posiada maksymalną wysokość roboczą 8,5 m, zasięg boczny 6,3 m oraz zakres wychylania 180 stopni.

Przy takiej konstrukcji pojazdu uwidaczniają się zalety bezstopniowego hydrostatycznego napędu jezdnego EasyDrive. Korzystając ze zdalnego sterowania hydrostatycznym napędem jezdnym, operator może z podnośnika koszowego pozycjonować Unimoga z dokładnością centymetrową. Dzięki temu wygodniej przeprowadza się inspekcję napowietrznych linii trakcyjnych. Szynowy mechanizm prowadzący z rolkami przegubowymi umożliwia jazdę na łukach o promieniu nawet 40 metrów. Z myślą o pracach w tunelu pojazd ten wyposażono także w przeciwpożarową instalację alarmowo-gaśniczą w komorze silnika.

Pojazd manewrowy Unimog – opłacalna alternatywa

Szynowo-drogowy pojazd manewrowy U 423 jest wręcz nieodzowny we flotach zakładów przemysłowych, które korzystają z bocznicy kolejowej. Model ten cechuje się krótkim rozstawem osi wynoszącym 3000 milimetrów – w zestawieniu z pojazdami wyłącznie szynowymi jest w pracach manewrowych ekonomiczny, zużywając stosunkowo niewiele paliwa. Unimog może przy tym operować masą ciągnioną do 1000 ton. Niezbędną siłę ciągu daje sprzęgło hydrokinetyczne, dzięki któremu ruszanie z miejsca odbywa się bez początkowych szarpnięć – przy czym sprzęgło nie zużywa się. Wykorzystując całkowicie zsynchronizowaną przekładnię nawrotną Unimog może jechać na szynach do przodu i do tyłu z prędkością do 50 km/h. Adaptacja podwozia Unimoga do manewrów w podwójnej eksploatacji szynowo-drogowej jest dziełem inżynierów z firmy ZWIEHOFF. W zakresie techniki kolejowej wyposażenie Unimoga zawiera szynowy mechanizm prowadzący, wagonowy układ hamulcowy firmy KNORR-BREMSE, podnoszony drąg manewrowy oraz zdalne sterowanie radiowe. Z takim wyposażeniem prace manewrowe odbywają się bardzo sprawnie.

Unimog, rocznik modelowy 2022

Ponadto w najnowszym roczniku modelowym wszystkie typoszeregi Unimoga posiadają szereg technicznych innowacji służących głównie komfortowi jazdy i bezpieczeństwu. Pracę ciężkim osprzętem montowanym z przodu znacząco ułatwia elektrohydrauliczny komfortowy układ kierowniczy. Działa on z intensywnością uzależnioną jest od prędkości jazdy, a służy zmniejszeniu siły niezbędnej do obracania kierownicą przy małej prędkości oraz w pojeździe zatrzymanym. To duży plus z punktu widzenia kierowcy. Dobremu samopoczuciu kierowcy służy także nowy „fotel klimatyzowany”, który zwłaszcza podczas upału, dzięki przemyślanemu systemowi wentylacji, zmniejsza fizyczną uciążliwość pracy i tym samym sprzyja koncentracji. Dla zapewnienia jeszcze lepszej ochrony osobom znajdującym się w pojeździe, kabinę Unimoga wyposażono w dodatkowe wzmocnienia podpodłogowe oraz w nowe konsole rurowe na słupku A.

Nowe pakiety wyposażeniowe

Aktualny rocznik modelowy wyróżnia się zaletami ekonomicznymi. Do Unimoga oferowana jest szeroka gama wyposażenia. Klienci biznesowi oraz reprezentujący sektor publiczny mają już teraz do wyboru trzy pakiety, w których zebrano podstawowe opcje wyposażeniowe – atrakcyjniejsze cenowo niż przy zamawianiu oddzielnym. Pakiet oświetlenia, zawierający reflektory biksenonowe oraz diodowe światła do jazdy dziennej, światła drogowe i reflektory robocze, stwarza znakomite warunki oświetleniowe zarówno podczas jazdy szosowej, jak i w trakcie pracy osprzętem. Gdy eksploatacja odbywa się w warunkach słabej widoczności, przydają się elementy wyposażenia wchodzące w skład pakietu bezpieczeństwa. Należy do nich m.in. system wizyjny z kamerą przednią i tylną, sygnalizator cofania oraz duża zintegrowana tablica wskaźników z ekranem o przekątnej 12,7 centymetra, z monitorem i funkcją wideo. Natomiast pakiet zimowy obejmuje m.in. wodny układ ogrzewania, podgrzewaną szybę przednią i podgrzewane fotele.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!