Kary za przeładowanego busa w 2023 roku mogą zostać nałożone już nie tylko na kierowcę takiego pojazdu. Na dodatek zmiany w przepisach zwiększają możliwy wymiar mandatu aż sześciokrotnie i stanowią podstawę do ukarania sprawcy wykroczenia wysoką liczbą punktów karnych. Sprawdzamy kary za przeładowanego busa w 2023 r.
Spis treści:
- Co grozi za przeładowanie busa w 2023 r.?
- Nowe kary za przeładowanie busa
- Mandat za przeładowanie samochodu do 3.5 t 2023
- Punkty karne za przeładowanie busa
Jeszcze do niedawna ten temat praktycznie nie był poruszany, ponieważ maksymalny wymiar kary za przeładowanie pojazdu o DMC do 3.5 t wynosił zaledwie 500 zł. Taki sam mandat otrzymywał kierowca, który podczas kontroli nie zgodził się na ważenie pojazdu. Kwota była tak niska, że wielu “busiarzy” i przewoźników liczyło się z koniecznością jej zapłaty i notorycznie przeładowywało swoje pojazdy. Jednakże po zmianach taryfikatora mandatów ten proceder przestał być opłacalny.
Co grozi za przeładowanie busa w 2023 r.?
Kary za przeładowanego busa w 2023 r. mogą otrzymać zarówno kierowca, jak i przewoźnik. Wszystko zależy od rodzaju transportu, do którego wykorzystywany jest pojazd. W przypadku “krajówki”, konsekwencje poniesie wyłącznie kierowca, który otrzyma mandat, na podstawie art. 97 Kodeksu wykroczeń.
Jeżeli jednak pojazd dostawczy wykorzystywany jest w transporcie międzynarodowym, grzywnę na drodze postępowania administracyjnego otrzymać może również przewoźnik. Wysokość tej kary określają zapisy Pakietu Mobilności.
Nowe kary za przeładowanie busa
Zgodnie z nowelizacją przepisów, która weszła w życie we wrześniu ubiegłego roku, maksymalna wysokość kary za przeładowanego busa wzrosła aż sześciokrotnie. Kierowca może więc zostać ukarany mandatem w wysokości nawet 3000 zł. Taką karę otrzymamy również za uniemożliwienie zważenia pojazdu.
O tym, czy wspomniane zaostrzenie kar za przeładowanie busa faktycznie ograniczyło to powszechne na naszych drogach zjawisko, przekonamy się, gdy ITD opublikuje nowe statystyki dotyczące tego wykroczenia. Póki co informacje o rekordowo przeładowanych busach nadal pojawiają się w prasowych komunikatach.
Mandat za przeładowanie samochodu do 3.5 t – 2023
Warto jednak wiedzieć, że w 2023 roku wysokość mandatu za przeładowanie samochodu o DMC do 3.5 t zależy od wielkości przeważenia. Kary przedstawiają się następująco:
- przekroczenie DMC o 5% – mandat za przeładowanie w wysokości 500 zł
- przekroczenie DMC od 5% do 10% – 1000 zł za przeładowanie busa,
- przeładowanie w zakresie od 10% do 20% DMC – mandat w wysokości 1500 zł,
- powyżej 20% DMC – mandat za przeładowanie samochodu 3.5 t na kwotę 2000 zł.
Podstawą prawną do ukarania sprawy jest w tym przypadku wspomniany art. 97 k.w., który zawiera również następującą informację:
Kto wykracza przeciwko innym przepisom o bezpieczeństwie lub o porządku ruchu na drogach publicznych, podlega karze grzywny do 3 000 złotych albo karze nagany.
Dlatego w praktyce przyjmuje się, że maksymalny mandat za przeładowanie busa w 2023 r. wynosi 3000 zł dla kierowcy. Jeżeli przeważony pojazd uczestniczy w transporcie międzynarodowym, do odpowiedzialności może zostać pociągnięty także przewoźnik. W tym wysokość grzywny ustala się na drodze postępowania administracyjnego. Za przeładowanie samochodu o DMC do 3.5 t przewoźnik może zostać ukarany maksymalną grzywną w wysokości 2000 zł.
Punkty karne za przeładowanie busa
Zmiany w przepisach o ruchu drogowym budziły również wiele kontrowersji, dotyczących ilości punktów karnych, które można otrzymać za przeładowanie busa. W gruncie rzeczy kwestia ta nie jest specjalnie zawiła.
Otóż taryfikator mandatów (kwotowych i punktowych) w ogóle nie obejmuje wykroczenia związanego z przeładowaniem pojazdu. Sprawcy są więc karani na podstawie kodeksu wykroczeń, a dokładnie wspomnianego już art. 97. Jednakże artykuł ten jest podstawą prawną dla nowej pozycji w taryfikatorze mandatów o kodzie A 09, zgodnie z którą za:
Używanie pojazdu w sposób zagrażający bezpieczeństwu osoby znajdującej się w pojeździe lub poza nim
[…] popełniający wykroczenie otrzyma aż 15 punktów karnych. Jest to więc podstawa prawna do przyznania punktów karnych kierowcy przeładowanego busa, z której jednak ITD podczas kontroli drogowych wydaje się (póki co) nie korzystać.
Komentarze