Pojazdy ciężarowe DAF XB destynowane do dystrybucji miejskiej, oferowane są w przedziale od 7,5 do 19 ton DMC. W ramach modelu dostępne są pojazdy wyposażone w silniki spalinowe oraz szersza gama pojazdów z silnikiem elektrycznym zasilanym z akumulatorów. Czy lokalne dostawy “ostatniej mili” zostaną zdominowane przez samochody elektryczne?
Dzięki kompletnej gamie zupełnie nowych pojazdów ciężarowych, którą tworzą modele XD, XF, XG i XG+ do transportu długodystansowego oraz zastosowań dystrybucyjnych i specjalistycznych, firma DAF wyznaczyła w ciągu ostatnich 18 miesięcy nowe standardy w zakresie wydajności, emisji spalin, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy. Pojazdy XB nowej generacji — w tym model XBC do zastosowań budowlanych — uzupełniają gamę produktów DAF.
Zeroemisyjna dystrybucja miejska
DAF był pierwszym europejskim producentem pojazdów ciężarowych, który wprowadził na rynek kompletną gamę elektrycznych pojazdów ciężarowych z zasilaniem akumulatorowym. Z kolei dzięki modelom XD Electric i XF Electric nowej generacji, holenderska marka jeszcze bardziej umocniła swoją wiodącą pozycję w dziedzinie ochrony środowiska.
W 2023 roku DAF rozszerza swoją ofertę produktów o zerowej emisji spalin o nowy model DAF XB Electric — idealne rozwiązanie do zrównoważonej dystrybucji miejskiej i regionalnej. Obok wersji 16- i 19-tonowych dostępna jest wersja o DMC 12 t z 17,5-calowymi kołami i pojedynczym stopniem wejściowym. Rozstawy osi rozpoczynają się od 4,2 metra.
Silnik elektryczny modelu XB Electric, w zależności od specyfikacji, zapewnia moc znamionową 120 lub 190 kW oraz nominalny moment obrotowy odpowiednio 950 i 1850 Nm (w tym maksymalny do 2600 i 3500 Nm). W celu uzyskania jak najniższego wpływu na środowisko i najwyższej trwałości DAF stosuje bezpieczne, pozbawione kobaltu i magnezu, akumulatory litowo-żelazowo-fosforanowe (LFP) o wysokiej gęstości i wydajności energetycznej brutto od 141 do 282 kWh. Dzięki temu zasięg pojazdu XB Electric wynosi nawet 350 bardzo cichych kilometrów przy zerowej emisji spalin, co z nawiązką spełnia potrzeby firm specjalizujących się w dystrybucji miejskiej.
Napęd elektryczny lub spalinowy
Szczególną zaletą nowego modelu DAF XB Electric jest możliwość ładowania za pośrednictwem zwykłej sieci elektrycznej, co idealnie sprawdza się, gdy pod koniec dnia wraca on do bazy. Dostępne jest również szybkie ładowanie akumulatorów (650 V DC, 150 kW), co pozwala na uzupełnienie poziomu energii z 20 do 80 proc. w ciągu zaledwie 40–70 minut (w zależności od specyfikacji).
Aby optymalnie wspierać klientów przy przechodzeniu na bezemisyjny transport drogowy, kompleksowa oferta firmy DAF obejmuje również szeroką gamę rozwiązań w zakresie ładowania, porady dotyczące planowania tras i uzupełniania energii oraz specjalne szkolenia dla kierowców, które pozwalają w pełni wykorzystać możliwości i zasięg pojazdów.
Oprócz innowacyjnego, w pełni elektrycznego układu napędowego, nowy model DAF XB jest dostępny z 4-cylindrowymi silnikami PACCAR PX-5 o pojemności 4,5 litra oraz 6-cylindrowymi silnikami PACCAR PX-7 o pojemności 6,7 litra i mocy od 124 kW (170 KM) do 227 kW (310 KM). Te nowoczesne i wydajne jednostki napędowe osiągają maksymalny moment obrotowy przy niskich prędkościach obrotowych, co pozwala zmniejszyć obroty i obniżyć zużycie paliwa.W silnikach PACCAR PX-5 i PX-7 można stosować hydrorafinowany olej roślinny (HVO), co pozwala zmniejszyć emisję CO2 nawet o 90% („od źródła do koła”).
Pojazdy przyjazne dla producentów zabudów
Najlepsza w swojej klasie wydajność pojazdu jest również osiągana za sprawą szerokiej gamy rozstawów osi (do 6,9 m) i długości podwozia, co pozwala na montaż zabudów mierzących nawet powyżej 9 metrów. Dzięki temu każdy pojazd można idealnie dostosować do potrzeb danego użytkownika. Niska masa własna zapewnia najwyższą ładowność i optymalny zwrot z inwestycji na kilometr, natomiast podwozie serii XB jest wyposażone w nową siatkę otworów w ramie, ułatwiającą montaż zabudów. Nowością są wstępnie zdefiniowane warianty podwozia z przeniesionymi układami wydechowymi, akumulatorami oraz zbiornikami paliwa i powietrza, przeznaczone specjalnie do zamiatarek i wywrotek.
Produkcja pojazdów z serii XB rozpocznie się w czwartym kwartale 2023 r. Nowa seria wiodących w swojej klasie samochodów dystrybucyjnych oferuje rozwiązania dostosowane do wszystkich zastosowań miejskich i regionalnych. Gama jest wyposażona w ultranowoczesne, „bezemisyjne” elektryczne układy napędowe, które potwierdzają wiodącą pozycję firmy DAF w dziedzinie ochrony środowiska. Ponadto, wyznaczając nowe standardy w zakresie wydajności, bezpieczeństwa i komfortu kierowcy, seria DAF XB idealnie sprawdzi się w nowoczesnych miastach.
Komentarze