Termostat – niezbędny element układu chłodzenia

10 października 2023, 8:05

Współczesne ciężarówki to skomplikowane maszyny, w których każdy komponent ma kluczowe znaczenie dla prawidłowego działania pojazdu. Jednym z takich elementów jest termostat, który pełni jedną z kluczowych ról w układzie chłodzenia pojazdu. W tym artykule przyjrzymy się bliżej funkcji termostatów w samochodach ciężarowych, omawiając ich historię, ewolucję i znaczenie dla bezpiecznej i wydajnej eksploatacji tych pojazdów.

Technologia termostatów

Materiał woskowy: Wewnątrz termostatu znajduje się kapsuła wypełniona mieszaniną wosku. Gdy płyn chłodzący się nagrzewa, wosk się rozszerza, popychając zawór do otwarcia.
Bimetal: Starsze termostaty mogą używać bimetalowej sprężyny spiralnej. Dwa różne metale, połączone razem, reagują na ciepło w różny sposób, co prowadzi do zakręcania lub rozkręcania sprężyny, otwierając lub zamykając zawór.

Specyfika pracy termostatu w samochodzie ciężarowym

Ciężarówki mają znacznie większe silniki niż typowe samochody osobowe, co oznacza, że generują znacznie więcej ciepła. Dlatego termostaty w ciężarówkach muszą być bardziej wytrzymałe i oraz bardzo precyzyjne.

Podstawowe funkcje termostatu:

  • zapewnia optymalną temperaturę pracy silnika

 

  • zapobiega przegrzaniu jednostki napędowej

 

  • zapobiega niedogrzaniu jednostki napędowej

 

  • zwiększa efektywność jednostki napędowej i redukuje szkodliwość spalin

 

Schemat układu chłodzenia i przepływu chłodziwa

Znaczenie odpowiedniego doboru płynu chłodzącego

Płyn chłodzący ma wpływ na pracę termostatu. Płyny chłodzące są formułowane z dodatkami, które pomagają chronić termostat i inne komponenty układu chłodzenia przed korozją i osadami. Podczas wymiany termostatu, należy zwrócić uwagę na specyfikację płynu chłodzącego oraz na zanieczyszczenia w układzie. Aby układ chłodzenia pracował optymalnie musi być utrzymany w nalezytej czytości, ponieważ ewentualne zanieczyszczenia mogą zablokować domykanie się termostatu.

Znaczenie odpowiedniej temperatury

Zanim zagłębimy się w tematykę niedogrzania, warto przypomnieć, dlaczego temperatura silnika jest tak ważna. Producenci samochodów dokładają wszelkich starań, aby zaprojektować silniki tak, by działały w określonym zakresie temperatur. Gdy silnik osiąga swoją optymalną temperaturę roboczą, wszystkie jego komponenty działają w sposób najbardziej efektywny.
Olej silnikowy osiąga odpowiednią lepkość, zapewniającą optymalne smarowanie. Części metalowe rozszerzają się w sposób przewidywany przez inżynierów. Paliwo jest spalane w najbardziej efektywny sposób, a emisje są minimalizowane.

Niedogrzanie: niewidoczny wróg

Współczesne silniki są projektowane z myślą o osiągnięciu i utrzymaniu określonej temperatury pracy. Niestety, wielu kierowców nie zdaje sobie sprawy, że jazda na “zimnym” silniku przez dłuższy czas może być równie szkodliwa jak przegrzewanie.
Niedogrzanie powoduje nierównomierne rozłożenie temperatur wewnątrz silnika. To oznacza, że niektóre części mogą zużywać się szybciej niż inne. Osadzający się nagar, który normalnie byłby spalany i usunięty, może gromadzić się wewnątrz silnika, prowadząc do zmniejszenia wydajności i potencjalnie do kosztownych napraw.
Niedogrzanie ma także wpływ na olej silnikowy. Jeśli silnik nie osiąga odpowiedniej temperatury, olej nie osiąga właściwej lepkości, co prowadzi do niewystarczającego smarowania. Może to skrócić żywotność wielu kluczowych komponentów silnika, takich jak układ korbowo- tłokowy czy turbosprężarki.

Filtr cząstek stałych (DPF) i jego rola

Współczesne standardy emisji spalin wymagają od producentów instalowania filtrów cząstek stałych w silnikach Diesla. DPF działa poprzez zbieranie cząstek stałych ze spalin, a następnie spalanie ich, gdy warunki są odpowiednie.
Problem polega na tym, że proces regeneracji filtra DPF, podczas którego cząstki są spalane, wymaga wysokich temperatur wylotowych spalin. Jeśli silnik pracuje w zbyt niskiej temperaturze przez dłuższy czas, może to zakłócić proces regeneracji, prowadząc do zapchania filtra. W skrajnych przypadkach może to wymagać wymiany całego filtra, co jest kosztowną procedurą.

Właściwa temperatura pracy silnika a jego wydajność

Optymalna temperatura pracy silnika jest niezbędna do efektywnego spalania paliwa i osiągnięcia maksymalnej wydajności silnika. Zbyt niska temperatura może prowadzić do niepełnego spalania mieszanki paliwowo-powietrznej, co obniża moc silnika i zwiększa emisję szkodliwych substancji. Z kolei wysoka temperatura może przyspieszyć zużycie części silnika, takich jak tłoki i cylindry. Termostaty pomagają unikać przegrzewania silnika, co zwiększa jego trwałość i ogranicza ryzyko uszkodzeń.

Jak chronić swój silnik przed niedogrzaniem?

  1. Regularne kontrole: Regularne sprawdzanie wskaźników temperatury i oleju w Twoim samochodzie pomoże wychwycić potencjalne problemy z niedogrzewaniem się.
  2. Konserwacja: Jeśli zauważysz, że Twój samochód nie osiąga odpowiedniej temperatury, nie ignoruj problemu. Wymiana uszkodzonego termostatu to stosunkowo tania i prosta procedura, która może uratować Cię przed kosztownymi naprawami w przyszłości.

Podsumowanie

Termostaty są kluczowym komponentem w ciężarówkach, a ich prawidłowa praca jest kluczem do utrzymania silnika w optymalnej temperaturze. Zrozumienie tej technologii i umiejętność dokładnej diagnozy oraz serwisowania jest kluczowe dla specjalistów w dziedzinie mechaniki ciężarówek. Dzięki nowoczesnej technologii i dokładnym testom diagnostycznym, mechanicy są teraz bardziej niż kiedykolwiek wcześniej wyposażeni w narzędzia, które pomogą im prawidłowo diagnozować i naprawiać problemy związane z termostatami.
Termostaty NRF są testowane w rzeczywistych warunkach pracy silnika a temperatura podana na termostacie jest tożsama z jego właściwościami, dzięki czemu możemy być pewni, że silnik naszego samochodu będzie pracował w temperaturze zalecanej przez producenta pojazdu.
Zobacz ofertę termostatów NRF Termostaty – Elementy chłodzenia silnika – Motoryzacja (nrf.eu)

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!