Prawdopodobnie trudno znaleźć zawodowego kierowcę, który podawałby w wątpliwość sens posiadania gaśnicy w ciężarowce. Jednak przepisy regulujące te kwestie są co najmniej zaskakujące. Sprawdzamy, ile gaśnic powinno być w ciężarówce i co trzeba o nich wiedzieć?
Spis treści:
- Ile gaśnic powinno być w ciężarówce?
- Ile gaśnic do ADR?
- Gdzie powinna znajdować się gaśnica w ciężarówce?
- Kto kontroluje posiadanie gaśnic?
- Jakie dodatkowe wyposażenie powinna posiadać ciężarówka?
- Gaśnice w ciężarówce — odpowiedzi na najpopularniejsze pytania
Ryzyka pożaru w pojeździe nie wolno lekceważyć. Nic więc dziwnego, że przepisy jako obowiązkowy element wyposażenia pojazdu wskazują między innymi gaśnice. W pojazdach osobowych powinna być co najmniej jedna z przynajmniej 1 kg środka gaśniczego. Jakie wymagania dotyczące gaśnic obowiązują w przypadku ciężarówek?
Ile gaśnic powinno być w ciężarówce?
Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych pojazdów oraz zakresu ich niezbędnego wyposażenia reguluje kwestie posiadania gaśnic we wszystkich pojazdach.
Paragraf 40 ust. 1 pkt 8. wspomnianego Rozporządzenia stanowi, że:
Samochód ciężarowy przewożący osoby poza kabiną kierowcy i pomieszczenie przystosowane do przewozu osób odpowiadają następującym warunkom: dwie gaśnice, z których jedna powinna być umieszczona możliwie blisko kierowcy, a druga wewnątrz przestrzeni przeznaczonej do przewozu osób.
W przypadku takich pojazdów przepisy nie określają jednak wielkości gaśnic. W praktyce przyjmuje się, że powinny one zawierać co najmniej 2 kg środka gaśniczego. Zwróćmy jednak uwagę, że cytowany fragment rozporządzenia dotyczy ciężarówek z zabudową do przewozu pasażerów.
Co w przypadku pojazdów ciężarowych kategorii N1, N2 i N3, czyli popularnych vanów, busów i solówek? Brak regulacji prawnych dotyczących tych samochodów powoduje, że ich obowiązkowym wyposażeniem jest tylko jedna gaśnica. Fakt ten rodzi pytanie o to, co można zrobić z jedną, dwukilogramową gaśnicą w przypadku pożaru solówki, skoro ugaszenie nią nawet płonącej osobówki zwykle jest niemożliwe? Cóż, przepisy określają minimalne wyposażenie pojazdu, ale nie zabraniają przewożenia ani większych gaśnic, ani większej ich liczby.
Ile gaśnic do ADR?
Na szczęście inaczej wygląda kwestia obowiązkowych gaśnic w pojazdach przeznaczonych do przewozów materiałów niebezpiecznych. Konwencja ADR wymaga posiadania co najmniej dwóch gaśnic: przeznaczonej do gaszenia pożaru silnika lub kabiny oraz dodatkowej (zawsze o masie 2 kg). Wielkość wymaganych gaśnic “podstawowych” zależy od DMC pojazdu i wynosi:
- 4 kg w autach o DMC do 3,5 t,
- 8 kg w pojazdach o DMC pomiędzy 3,5 t a 7,5 tony,
- 12 kg dla aut o DMC > 7,5 t.
Jeżeli pojazd posiada gaśnicę stałą, służącą do automatycznego gaszenia pożaru silnika, to dodatkowa gaśnica do tego celu nie jest wymagana. Co więcej, zgodnie z zapisami konwencji gaśnice przenośne powinny posiadać plombę potwierdzającą, że nie były używane i podlegają kontrolom okresowym.
Gdzie powinna znajdować się gaśnica w ciężarówce?
O miejscu montażu gaśnicy do gaszenia pożaru silnika lub kabiny w ciężarówkach przepisy mówią tylko tyle, że powinno ono być łatwo dostępne dla załogi pojazdu, ale równocześnie zabezpieczone przed działaniem czynników atmosferycznych. Nie ma zatem znaczenia, czy gaśnica znajdować się będzie w zasięgu dłoni kierowcy, czy poza nim.
Przypomnijmy jednak, że w ciężarówkach do przewozu osób, jedna gaśnica powinna znajdować się możliwie blisko kierowcy, a drugą zamontować należy w przestrzeni przeznaczonej dla pasażerów.
Kto kontroluje posiadanie gaśnic?
Niewiele osób zdaje sobie sprawę z tego, jak dużo instytucji uprawnionych jest do kontroli posiadania gaśnic i to na różne sposoby. W przypadku pojazdów przeznaczonych do międzynarodowego przewozu drogowego towarów niebezpiecznych (ADR) chodzi o:
- Policję, która kontrolę może wykonać na drodze lub parkingu,
- Inspekcję Transportu Drogowego (na drodze, parkingu lub w przedsiębiorstwie),
- Straż Pożarną (w siedzibie firmy),
- Państwową Agencję Atomistyki (na parkingu i w przedsiębiorstwie),
- Służbę Celną (na drodze lub parkingu),
- Inspekcję Ochrony Środowiska (na parkingu lub w przedsiębiorstwie),
- Transportowy Dozór Techniczny (na parkingu lub w siedzibie firmy),
- Straż Graniczną (na drodze lub parkingu),
- Państwową Inspekcję Pracy (w przedsiębiorstwie).
Jakie dodatkowe wyposażenie powinna posiadać ciężarówka?
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 31 grudnia 2002 roku do obowiązkowego wyposażenia ciężarówki (poza gaśnicami) należą jeszcze kamizelka odblaskowa, dwa trójkąty ostrzegawcze oraz apteczka.
W przypadku pojazdów do przewozów towarów ADR konieczne jest posiadanie dodatkowo:
- klina pod koła dopasowanego do ich średnicy oraz wagi pojazdu,
- płynu do płukania oczu,
- dwóch stojących znaków ostrzegawczych.
Ponadto każdy członek załogi powinien posiadać kamizelkę ostrzegawczą (zgodną z normą EN ISO 20471), przenośne urządzenie oświetleniowe, parę rękawic i okulary ochronne.
Gaśnice w ciężarówce – odpowiedzi na najpopularniejsze pytania
Poniżej zebraliśmy odpowiedzi na najpopularniejsze pytania, dotyczące gaśnic w pojazdach ciężarowych.
Jaki mandat można otrzymać za brak gaśnicy w ciężarówce?
Taryfikator mandatów za brak wymaganych przepisami gaśnic przewiduje mandat karny w wysokości od 50 do nawet 500 zł. Wysokość kary leży w gestii organu kontrolującego. Zdarzają się przypadki ukarania mandatem także tych kierowców, którzy nie widzą, gdzie zamontowane są gaśnice w ich pojazdach. I to nawet wtedy, gdy fizycznie znajdują się one w samochodach.
Czy naczepa musi mieć gaśnicę?
Polskie przepisy nie wymagają posiadania dodatkowej gaśnicy do typowej naczepy, służącej do przewozu towarów np. na paletach. Jednak na międzynarodowych trasach, szczególnie z ładunkami ADR, warto sprawdzić wymagania krajów, przez które będziemy przejeżdżać. Na przykład w Belgii zestaw ze zwyczajną naczepą musi posiadać dodatkową, 3-kilogramową gaśnicę, a taka sama musi znajdować się również w ciągniku.
Ile gaśnic w autobusie?
Autobus, o długości poniżej 6 metrów, może być wyposażony w jedną gaśnicę (przyjmuje się, że o pojemności min. 2 kg). Większe autobusy muszą posiadać już dwie gaśnice: jedną umieszczoną w pobliżu kierowcy i drugą, wewnątrz pojazdu w miejscu łatwo dostępnym.
Komentarze