Wiemy, jak będą wyglądać pierwsze w historii testy bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych

30 kwietnia 2024, 14:00

Organizacja Euro NCAP reaguje na niepokojące statystyki dotyczące ciężarówek, które biorą udział w śmiertelnych wypadkach. Jak prezentują się pierwsze w historii testy bezpieczeństwa pojazdów ciężarowych?

Euro NCAP – to niedochodowa organizacja, która zajmuje się oceną bezpieczeństwa pojazdów. Przeprowadza m.in. testy sytuacji zderzeniowych oraz testy ds. bezpieczeństwa nowych pojazdów. Podczas wydarzenia NCAP24 zaprezentuje nowe rozwiązania, które organizacja rozważa jako przyszłość oceny bezpieczeństwa ciężarówek. Jest to reakcja na niepokojące statystyki, które wykazują, że ciężarówki biorą swój czynny udział w niemal 15% śmiertelnych wypadków.

– Dzisiaj ma miejsce ważny moment w rozwoju programu oceny bezpieczeństwa Euro NCAP dla ciężarówek. Niestety, w przypadku wypadków z udziałem ciężarówek, ich rozmiar i waga oznaczają większe ryzyko śmiertelności — zwłaszcza dla bardziej narażonych użytkowników dróg (VRU). Euro NCAP podkreśla potrzebę lepszego wyposażenia ciężarówek w technologie ratujące życie, zwłaszcza związane z unikaniem wypadków, widocznością i aspektami ratowania po wypadku. Protokoły ogłoszone dzisiaj, które zostaną oficjalnie opublikowane w przyszłym miesiącu, dowodzą, że najlepsze metody testowania opracowane w ciągu ostatniej dekady dla samochodów osobowych mogą zostać przekształcone w przydatne wytyczne dotyczące projektowania przyszłych, bezpieczniejszych ciężarówek. Poprzez publiczne przedstawienie procedur i wymagań przed oceną, mamy nadzieję, że branża zwróci uwagę i zareaguje odpowiednio. – mówi Dr. Michiel van Ratingen, Sekretarz generalny Euro NCAP.

Euro NCAP podkreśla, że zważając na rozmiar i wagę ciężarówek, należy zwrócić większą uwagę na lepsze wyposażenie w technologie ratujące życie, zaczynając od działań prewencyjnych, a kończąc na aspektach powypadkowych. Pomóc w tym mogą metody testów wykonywanych na samochodach osobowych.

– W ciągu ostatnich 12 miesięcy ściśle współpracowaliśmy z producentami pojazdów w celu opracowania testów. Przyszła ocena będzie zachęcać do dobrego wyniku w zakresie bezpieczeństwa zarówno w miastach, jak i na autostradach, umożliwiając optymalizację bezpieczeństwa operacyjnego i kosztów. Nowe wymogi regulacyjne zmusiły producentów do zwiększenia wydajności bezpieczeństwa. Jednak naszym celem jest dążenie do najlepszych praktyk we wszystkich rodzajach bezpieczeństwa pojazdów, a nie tylko spełnianie minimalnych standardów. Jest to cel, który osiągnęliśmy z sukcesem w przypadku samochodów osobowych. – dodaje Matthew Avery, Dyrektor ds. rozwoju strategii Euro NCAP

Kluczowe technologie bezpieczeństwa oceniane przez Euro NCAP:

  • Inteligentne dostosowanie prędkości (ISA) jest w stanie odczytywać ograniczenie prędkości poprzez wykorzystanie kamer i GPS, a następnie kontrolować ją i ostrzegać kierowcę o przekroczonym limicie.
  • System monitorowania kamerami może okazać się lepszy od tradycyjnych lusterek, ponieważ eliminuje martwe punkty, nie zniekształca obrazu, a także pozwala na dostosowywanie kątu widzenia do sytuacji.
  • Poprawa wydajności systemu AEB, który w ciężarówkach jest gorszy niż w samochodach osobowych. Mogłoby to zmniejszyć liczbę ofiar śmiertelnych od kilku do nawet kilkunastu procent. Firma chce, aby wszyscy producenci wyposażyli swoje pojazdy w ten system, ponieważ potrafi on wykrywać nie tylko pieszych, ale też rowerzystów i użytkowników hulajnóg elektrycznych.
  • Problematyczna okazuje się też podstawowa budowa ciężarówek, chodzi o usytuowanie kabiny, wysoko nad drogą. Znacząco utrudnia to widoczność innych pojazdów na drodze. Samo jej obniżenie nie jest wystarczającym rozwiązaniem – Euro NCAP zamierza testować systemy, które dzięki czujnikom zamontowanym z przodu i z boku pojazdu, będą skanować martwe punkty i ułatwiać manewry kierowcom.
  • Sprawdzane będą też systemy zapobiegające zjechaniu pojazdu z pasa poprzez aktywne sterowanie, wykorzystując przy tym kamery do rozpoznawania krawędzi drogi i białych linii.

Euro NCAP poprzez publiczne przedstawienie procedur i wymagań chce zwrócić uwagę na istniejące problemy oraz ich potencjalne rozwiązania, co skłoni producentów pojazdów do działania i wprowadzenia zmian na lepsze.

– Aby nasze gospodarki mogły się rozwijać, transport drogowy odgrywa integralną i ważną rolę. Kluczem do tego są bezpieczniejsze drogi, ale to skomplikowane. Nie istnieje jedno rozwiązanie. Chodzi o holistyczne podejście do poprawy bezpieczeństwa zarówno ciężarówek, jak i dróg: od zachowania kierowcy i monitorowania, poprzez infrastrukturę drogową, po przyjęcie wspomaganych technologii jazdy obecnie dostępnych w samochodach i przyjrzenie się konstrukcji ciężarówek oraz ich zachowaniu w wypadkach. Im szybciej uznamy, że technologie bezpieczeństwa w ciężarówkach pozostają w tyle za tymi w samochodach, tym szybciej będziemy mogli zmniejszyć liczbę śmiertelnych wypadków z udziałem ciężarówek. – dodaje Ulric Långberg, Szef Szwedzkiego Stowarzyszenia Firm Transportu Drogowego.

Wypadki między ciężarówkami a narażonymi użytkownikami dróg (VRU) stanowią obecnie 25% wszystkich ofiar śmiertelnych w UE. Wypadki ciężarówek różnią się znacznie w zależności od rodzaju środowiska drogowego (miasto lub autostrada), a także od uczestnika kolizji (samochód osobowy lub VRU). Nowe testy będą symulować kolizje w rzeczywistych warunkach i zachęcać producentów do montażu technologii w celu unikania kolizji oraz poprawy widoczności kierowcy.

Wizja na przyszłość

W przyszłości Euro NCAP rozszerzy program, aby obejmować ochronę przed wypadkami. Podejście przyjęte przez Euro NCAP ma na celu wyróżnienie technologii, które są zarówno opłacalne, jak i zapewniające bezpieczeństwo, umożliwiając operatorom wybór najbezpieczniejszego pojazdu do określonej roli.

W reakcji producentów na testy wymagania będą nieustannie rosnąć. W 2027 roku będą zwiększone wymagania dotyczące aktywnego bezpieczeństwa podczas manewrowania. W  2030 roku Euro NCAP rozpocznie testy zderzeniowe ciężarówek, aby zachęcić do lepszej ochrony biernego bezpieczeństwa. Testowane będą różne typy ciężarówek — do dystrybucji miejskiej, międzymiastowe, długodystansowe, wywrotki oraz śmieciarki. Pierwsze wyniki ocen zostaną ogłoszone w listopadzie 2024 roku.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!