Mercedes-Benz Trucks wysyła ciężarówkę eActros 600 na największą jazdę testową w historii firmy. Na czym będzie polegać spore wyzwanie i jak ma przebiegać jazda testowa?
Cel wyzwania
Mercedes-Benz Trucks planuje tego lata przeprowadzić największą jazdę testową w historii firmy, z udziałem swojego nowego elektrycznego pojazdu flagowego – eActrosa 600. Zaplanowano przejazd dwóch przedseryjnych prototypów tej akumulatorowo-elektrycznej ciężarówki do transportu dalekobieżnego przez 20 europejskich krajów. Pojazdy o całkowitej masie zestawu ciężarowego 40 t mają pokonać ponad 13 tysięcy kilometrów.
Celem Mercedes-Benz Trucks jest przede wszystkim zdobycie szerokich doświadczeń w zakresie zużycia energii na różnorodnych trasach, w rozmaitych warunkach topograficznych i strefach klimatycznych. Następnie producent zamierza podzielić się tą wiedzą z zainteresowanymi klientami. Ponadto Mercedes-Benz Trucks chce również wykazać podczas tego przejazdu, że eActros 600 z napędem czysto akumulatorowym może być wykorzystywany w Europie do transgranicznego transportu dalekobieżnego. Akumulatory pojazdów mają być ładowane wyłącznie z publicznie dostępnych stacji ładowania.
– Zainteresowanie klientów eActrosem 600 jest bardzo duże. Od chwili rozpoczęcia sprzedaży pod koniec ubiegłego roku otrzymaliśmy już ponad 1000 wiążących zamówień, a liczba deklaracji intencji jest również czterocyfrowa. Osiągnięcie to jest tym bardziej imponujące, że pojazdy pokazowe dla klientów pojawią się dopiero w drugiej połowie roku. Ten pojazd już z wyprzedzeniem przekonał do siebie wielu klientów. Organizując eActros 600 European Testing Tour 2024, koncentrujemy się na poszerzeniu naszej wiedzy specjalistycznej w dziedzinie zużycia energii oraz na temat możliwych zastosowań elektrycznych samochodów ciężarowych w zróżnicowanych warunkach, aby móc jeszcze trafniej doradzać naszym klientom. Chcemy także przekazać decydentom ze świata polityki i branży energetycznej, a także szerokiej opinii publicznej, informacje na temat możliwości zastosowania napędu akumulatorowo-elektrycznego w segmencie transportu dalekobieżnego, a tym samym zwiększyć tempo rozwoju niezbędnej infrastruktury. – skomentowała Stina Fagerman, szefowa działu sprzedaży, marketingu i usług Mercedes-Benz Trucks:
Niezależnie od tego, że do dalszego rozwoju rynku elektrycznych ciężarówek niezbędne jest jeszcze zbudowanie rozległej publicznej infrastruktury ładowania dla samochodów ciężarowych, przejazd testowy „eActros 600 European Testing Tour 2024” ma na celu wysłanie pozytywnego sygnału do wszystkich zainteresowanych stron. Duża pojemność akumulatora, przekraczająca 600 kilowatogodzin [1], wraz z nową, ekonomiczną, zaprojektowaną we własnym zakresie elektryczną osią napędową zapewnia eActrosowi 600 zasięg 500 kilometrów [2] bez konieczności doładowywania.
– W ostatnich latach przeprowadziliśmy już intensywne, wnikliwe testy różnych prototypów eActrosa 600. Już dawno dowiódł on swoich możliwości – czy to na północy Finlandii, czy na południu Hiszpanii. Obecnie jesteśmy na ostatniej prostej do uzyskania gotowości pojazdu do produkcji seryjnej. Zorganizowanie „eActros 600 European Testing Tour 2024” na kilka miesięcy przed uruchomieniem produkcji seryjnej, zaplanowanym na koniec roku, stanowi wyraźny sygnał, że jesteśmy głęboko przekonani, iż dwa prototypy eActrosa 600 bardzo dobrze poradzą sobie z ogromnym wyzwaniem, jakim jest najdłuższa jak dotąd jazda testowa Mercedes-Benz Trucks. – powiedział Dr Christof Weber, Head of Global Testing w Mercedes-Benz Trucks
Rozpoczęcie jazdy testowej
Przejazd „eActros 600 European Testing Tour 2024” ma rozpocząć się 11 czerwca we Frankfurcie nad Menem i towarzyszyć mu będzie kampania medialna. Nieoficjalne rozpoczęcie nastąpi dzień wcześniej w zakładzie Mercedes-Benz Trucks w Wörth am Rhein oraz w siedzibie głównej Daimler Truck AG w Leinfelden-Echterdingen. Mercedes-Benz Trucks będzie wkrótce informować o dalszych szczegółach dotyczących tego projektu, takich jak trasa przejazdu.
Doświadczenia zdobyte podczas przejazdów elektrycznymi pojazdami eActros 300/400
Już w ubiegłym roku Mercedes-Benz Trucks zorganizował przejazd marketingowy po Europie z udziałem eActrosa 300/400 do transportu dystrybucyjnego. Każda z trzech elektrycznych ciężarówek pokonała ponad 5000 kilometrów przez Niemcy, Austrię, Włochy, Holandię i Belgię. Dział sprzedaży Mercedes-Benz Trucks zorganizował łącznie 14 imprez dla klientów z udziałem ponad tysiąca gości oraz 1250 jazd testowych.
Informacje o eActrosie 600
Około 60 procent dalekodystansowych przejazdów wykonywanych przez europejskich klientów Mercedes-Benz Trucks nie przekracza 500 kilometrów, a więc w tych przypadkach wystarczająca jest infrastruktura ładowania we własnych bazach operacyjnych oraz w miejscach załadunku i rozładunku. We wszystkich innych zastosowaniach niezbędnym warunkiem uzyskania pełnej operacyjności elektrycznych samochodów ciężarowych w paneuropejskim transporcie dalekobieżnym jest stały rozwój dostępnej publicznie infrastruktury ładowania.
W przypadku eActrosa 600, oprócz ładowania CCS z mocą do 400 kW, z czasem możliwe będzie tzw. ładowanie megawatowe (MCS). W kwietniu bieżącego roku w ośrodku rozwojowo-testowym firmy w Wörth am Rhein konstruktorzy Mercedes-Benz Trucks po raz pierwszy z powodzeniem naładowali prototyp eActrosa 600 ze stacji ładowania o mocy jednego megawata. Klienci mogą zamawiać właściwe wyposażenie wstępne do ładowania MCS. Z chwilą, gdy technologia MCS stanie się dostępna i zostanie ustandaryzowana przez producentów, możliwe będzie doposażenie w nią modeli eActros 600. Po podłączeniu do odpowiedniej stacji ładowania o mocy około jednego megawata ładowanie akumulatorów pojazdu z poziomu 20 do 80 procent [3] trwa ok. 30 minut.
Oczekuje się, że ta e-ciężarówka wyznaczy nowe standardy pod względem dochodowości dla operatorów flot, dzięki czemu w ważnym segmencie transportu dalekobieżnego w dłuższej perspektywie zastąpi większość samochodów ciężarowych z silnikami wysokoprężnymi. Głównym założeniem koncepcji Mercedes-Benz Trucks w zakresie transportu dalekobieżnego realizowanego z wykorzystaniem pojazdów akumulatorowo-elektrycznych jest zaoferowanie klientom całościowego rozwiązania transportowego, obejmującego technikę motoryzacyjną, doradztwo, infrastrukturę ładowania i usługi.
[1] eActros 600 wyposażony jest w trzy pakiety akumulatorowe, każdy o pojemności 207 kWh. Ich łączna zainstalowana pojemność wynosi więc 621 kWh. Pojemność znamionowa nowego akumulatora, określona dla wewnętrznie zdefiniowanych warunków brzegowych. Może ona przyjmować różną wartość, zależnie od rodzaju zastosowania i warunków otoczenia.
[2] Zasięg pojazdu określono wewnętrznie w specjalnych warunkach testowych, po przeprowadzeniu wstępnego kondycjonowania, z udziałem ciągnika siodłowego 4×2 o całkowitej masie zestawu ciężarowego 40 t, w temperaturze zewnętrznej 20°C, w ramach operacji właściwej dla transportu dalekobieżnego. Dlatego może on odbiegać od wartości określonych zgodnie z rozporządzeniem (UE) 2017/2400.
[3] Informacja oparta na wewnętrznych symulacjach, ponieważ jeszcze nie zakończono prac nad wiążącym i jednolitym standardem systemu MCS (Megawatt Charging System).
Komentarze