Mercedes rozwija wodór. Projekt zakończony sukcesem.

29 lipca 2024, 11:06

Mercedes-Benz Special Trucks zakończył z powodzeniem współpracę z innymi firmami nad rozwojem projektu obejmującego badania nad zastosowaniem wodorowych silników spalinowych w pojazdach specjalnych. Do testów wykorzystano pojazd gąsienicowy oraz Unimoga. 

mercedes wodorowy silnik

Mercedes-Benz inwestuje w wodór

Prezentacja możliwości Unimoga i pojazdu gąsienicowego to zakończenie projektu “WaVe” dofinansowanego przez niemieckie Federalne Ministerstwo Gospodarki i Ochrony Klimatu. To właśnie w ramach niego Mercedes-Benz Special Trucks i Mörtlbauer podjęło współpracę z 16 innymi partnerami i skonstruowało dwa silniki spalinowe zasilane wodorem.

– Wydarzenie zorganizowane z udziałem i w zakładzie naszego partnera, firmy Mörtlbauer, po raz kolejny dowiodło, że po zaledwie trzyletnim okresie realizacji projektu aktualny stopień rozwoju obu pojazdów jest z naszego punktu widzenia bardziej niż zadowalający. Po wykonaniu szeregu operacji testowych, pomiarów spalin oraz precyzyjnych regulacji technicznych jesteśmy przekonani, że w przypadku maszyn roboczych o wysokim zapotrzebowaniu na moc do jazdy i napędzania przystawek odbioru mocy spalanie wodoru jest uzasadnione, możliwe i bardzo niskoemisyjne. – Franziska Cusumano, Head of Mercedes-Benz Special Trucks

Wodorowy silnik spalinowy

Pod maską Unimoga i pojazdu gąsienicowego znalazł się silnik “medium-duty” dostosowany przez specjalistów do wymogów paliwa wodorowego. Do tego celu użyto zmodyfikowanych tłoków, układu dolotowego umożliwiającego spalanie wodoru oraz zoptymalizowanego układu zapłonowego. W wyniku spalania wodoru w komorze silnika powstaje woda, która jest odprowadzana przez rurę wydechową w postaci pary wodnej. Moc i moment obrotowy silnika jest porównywalny do odpowiednika wysokoprężnego — Unimog generuje bowiem 290 KM i 1000 Nm, czyli zaledwie o 10 KM mniej, niż Diesel.

W Unimogu znalazły się cztery atestowane przez TÜV 700-barowe zbiorniki wysokociśnieniowe, mieszczące łącznie ok. 13 kilogramów wodoru w stanie gazowym. W pojeździe gąsienicowym mieści się z kolei 14,5 kilogramów wodoru.

mercedes wodorowy silnik

Celem projektu było zbadanie, czy pojazdy specjalne napędzane wodorowym silnikiem spalinowym będą mogły zastąpić w przyszłości swoje odpowiedniki z konwencjonalnym silnikiem wysokoprężnym. Wynik mówi sam za siebie — są potrzebne tylko nieliczne przeróbki, by mogło to działać. Producent nie podał jednak zużycia wodoru przez pojazdy, dlatego trudno oszacować możliwości umieszczonych zbiorników oraz koszty eksploatacyjne takiego pojazdu.

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!