Toyota Motor Europe podpisała porozumienie o współpracy z Hydrogen Refueling Solutions (HFS) i ENGIE, mające na celu stworzenie szybszej i bardziej ekonomicznej infrastruktury tankowania wodoru w Europie.
Nowy projekt rozwoju technologii wodorowej
Toyota, HFS i ENGIE będą realizowały nowy plan, mający na celu przyspieszenie rozwoju technologii wodorowej w Europie. Projekt, finansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu RHeaDHy, koncentruje się na opracowaniu technologii tankowania nowej generacji, nazwanej Twin Mid Flow.
Technologia Twin Mid Flow wykorzystuje podwójną dyszę o zwiększonym przepływie, co znacznie skraca czas tankowania. Szacuje się, że dzięki temu rozwiązaniu 40-tonowa ciężarówka będzie mogła uzupełnić wodór na 900 km zasięgu w zaledwie 12 minut. W przypadku samochodów dostawczych czas tankowania ma skrócić się do 5 minut.
Partnerstwo ma na celu również obniżenie kosztów budowy stacji tankowania wodoru. Dzięki temu łatwiejsze będzie osiągnięcie celów Unii Europejskiej w zakresie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR), które zakładają, że do 2030 roku w sieci drogowej TEN-T publicznie dostępne stacje tankowania wodoru będą rozmieszczone co maksymalnie 200 km.
W ramach współpracy Toyota dostarczy stanowisko testowe i ciężarówkę z technologią Twin Mid Flow, HFS opracuje kompatybilną stację tankowania, a ENGIE, jako koordynator projektu, wykorzysta swoje doświadczenie w testowaniu i standaryzacji tankowania wodoru. Testy nowego rozwiązania planowane są na czwarty kwartał 2025 roku.
Komentarze