Nowy Sprinter 4×4 do profesjonalnych zastosowań

, 2 stycznia 2014, 16:28

Mercedes-Benz Sprinter 4×4 ma zastosowanie nie tylko na placach budowy, rejonów górskich czy obszarów zaśnieżonych i położonych z dala od cywilizacji. Model może być wykorzystywany w budownictwie, energetyce, leśnictwie czy hotelarstwie. W wersji z napędem na obie osie dostępny jest także model Vito.

Dołączany napęd na wszystkie koła, układ DSR

Napęd na obie osie jest zintegrowany z montowanym standardowo układem kontroli stabilności ESP. Opcjonalnie Sprinter 4×4 oferowany jest z systemem kontroli zjazdu, który podczas pokonywania zjazdów automatycznie utrzymuje zadaną wcześniej prędkość. DSR kontroluje jednostkę napędową i przekładnię oraz steruje pracą układu hamulcowego.

Na życzenie, Sprinter 4×4 dostępny jest także z systemem wspomagania ruszania pod górę Hill-Start Assist i terenowym ogumieniem z głębokim bieżnikiem.

Technologia 4ETS

Napęd na wszystkie koła Sprintera 4×4 bazuje na elektronicznym systemie kontroli trakcji 4ETS. W przeciwieństwie do innych modeli napęd Sprintera jest jednak odłączany. Takie rozwiązanie pozwala sprostać zróżnicowanym warunkom eksploatacji auta dostawczego, a jednocześnie ogranicza zużycie paliwa.

Napęd na wszystkie koła Sprintera 4×4 wykorzystuje sztywne połączenie. Siła napędowa przesyłana jest płynnie, a po jego uruchomieniu wszystkie funkcje standardowego systemu Adaptive ESP pozostają aktywne, podobnie jak kontrola poślizgu (ASR).

Gdy napęd na wszystkie koła jest włączony, rozkład momentu obrotowego pomiędzy przednią i tylną osią w normalnych warunkach wynosi 35:65. Zapewnia to charakterystykę prowadzenia porównywalną z tylnonapędowymi wersjami pojazdu.

Zamiast mechanicznych blokad mechanizmów różnicowych Sprinter 4×4 korzysta z elektronicznego systemu kontroli trakcji 4ETS. Jeśli jedno lub więcej kół straci trakcję na śliskiej nawierzchni, układ automatycznie przyhamuje je za pomocą krótkich impulsów. W konsekwencji moment obrotowy o tej samej wartości trafi na koła dysponujące lepszą przyczepnością. W tym celu 4ETS wykorzystuje czujniki ABS zamontowane przy kołach.

Zależnie od wersji silnikowej, układ napędu na wszystkie koła w Sprinterze 4×4 waży od 115 do 135 kg.

Duży prześwit

Chociaż Sprinter 4×4 nie jest samochodem stricte terenowym, jego podniesione nadwozie (o 110 mm z przodu i o 80 mm z tyłu) zapewnia mu dobre właściwości w trudnych warunkach. Kąt natarcia pojazdu w wersji o DMC 3,5 tony wynosi 28 zamiast 18 stopni w przypadku odmiany tylnonapędowej. W furgonie z krótkim tylnym zwisem kąt zejścia to 27 zamiast 22 stopni. Kąt rampowy – istotny zwłaszcza podczas jazdy po dużych nierównościach – w Sprinterze 4×4 ze standardowym rozstawem osi wynosi 25 stopni (17 stopni w wersji tylnonapędowej). Zależnie od jednostki napędowej, zdolność pokonywania wzniesień jest o około 20 proc. większa niż w przypadku Sprintera z tradycyjnym napędem. Głębokość brodzenia wynosi zaś 610 zamiast 500 mm.

ASR odłączany w wybranych przypadkach

Podniesienie progu tolerancji dla poślizgu kół przydaje się na przykład podczas jazdy z łańcuchami śniegowymi lub po nawierzchni żwirowej. Funkcja ASR automatycznie uruchamia się z powrotem po przekroczeniu prędkości 40-60 km/h, a także gdy dojdzie do nadmiernego poślizgu kół lub gdy poślizg ten utrzymuje się dłużej niż 10 sekund. System ESP przez cały czas pozostaje aktywny.

Zużycie paliwa

Sprinter 316 BlueTec 4×4 potrzebuje średnio zaledwie 8,3 l/100 km (cykl NEDC), zaś Sprinter 313 BlueTec 4×4 – o 0,3 l/100 km więcej. Oznacza to, że zużycie paliwa wspomnianych modeli jest o około 0,4-0,8 l/100 km wyższe od ich odpowiedników z napędem na tylną oś. W przypadku Sprintera 4×4 319 BlueTec średnie zużycie paliwa wynosi 9,8-9,9 l/100 km (cykl NEDC).

Ulepszone nadwozie i wnętrze

Sprinter 4×4 wyróżnia się również modyfikacjami karoserii i kabiny. Nowa osłona chłodnicy ma perforowane żaluzje, a przednie lampy – ostrzejsze rysy. Lista zmian obejmuje też wyżej poprowadzoną maskę oraz ładniejszy zderzak. Nowa tapicerka i obicia foteli zwiększa komfort, grubsze koło kierownicy zapewnia lepszy chwyt, a otwory wentylacyjne zyskały chromowane akcenty.

Dodatkowo, Sprinter otrzymał nowy typ radioodtwarzacza z systemem Bluetooth, klawiaturą i książką telefoniczną oraz nawigacją Becker Map Pilot.

Mercedes-Benz Vito 4×4

Tam, gdzie zwrotność i własności trakcyjne liczą się bardziej od maksymalnej ładowności, swoje zastosowanie ma Vito 4×4.

Tak jak w przypadku Sprintera 4×4, auto wyposażone jest w 4ETS. Główna różnica polega na tym, że napęd w Vito 4×4 jest stały. Siła napędowa trafia do przedniej i tylnej osi w stosunku 35:65, a charakterystyka prowadzenia nie odbiega od tej z tylnonapędowych wersji modelu.

Tak jak w przypadku Sprintera 4×4, system 4ETS w Vito 4×4 jest w pełni zintegrowany z układem stabilności toru jazdy Adaptive ESP.

Vito 4×4 także ma lepsze parametry terenowe. Kąt jego natarcia wzrasta do 20 stopni (14 stopni w odmianach tylnonapędowych). Kąt zejścia w wersjach z krótkim rozstawem osi i krótkim tylnym zwisem wynosi 28 stopni (wobec 22), a w wersjach z długim tylnym zwisem – 19 stopni (wobec 15). Kąt rampowy, istotny szczególnie podczas jazdy po nierównym terenie, w przypadku Vito 4×4 z krótkim rozstawem osi rośnie z 14 do 19 stopni.

Zastosowany w Vito 4×4 napęd na obie osie zwiększa masę własną samochodu o 80 kg. Dopuszczalna masa całkowita Vito 4×4 wynosi 2800 lub 3050 kg, zależnie od wersji.

Dostępne wersje

Każda z trzech wersji długości – kompaktowa, długa i ekstradługa – jest dostępna w połączeniu z płaskim dachem. Vito 4×4 występuje jako Furgon (w tym odmiany Effect i Worker), w elastycznej wersji Mixto z drugim rzędem siedzeń (w tym Worker Mixto), a także jako wszechstronne Kombi (w tym Crew i Shuttle).
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!