Silniki spalinowe redukujące emisje CO2? Bosch prezentuje ekologiczne rozwiązanie na targach Bauma.

10 kwietnia 2025, 15:50

Maszyny budowlane napędzane odnawialnymi paliwami syntetycznymi mogą już teraz znacząco przyczynić się do redukcji emisji CO2. Digital Fuel Twin opracowany przez Bosch rejestruje ilość wykorzystywanych odnawialnych paliw syntetycznych, a także pozwala na wystawienie poświadczającego certyfikatu. Około 80–90% technologii wykorzystywanych w tradycyjnych silnikach spalinowych może być zastosowanych również w napędach wodorowych.

W 2025 roku na całym świecie powstanie ponad milion nowych pojazdów budowlanych. Choć różnią się one klasą wydajności i przeznaczeniem, to niemal wszystkie łączy jedno: silnik diesla. Jego moc i wytrzymałość czynią go idealnym napędem dla szerokiego spektrum zastosowań. Podczas targów bauma 2025 Bosch zaprezentował strategie pozwalające na dalsze ograniczanie emisji CO2 w pojazdach tego typu.

 – Odnawialne paliwa syntetyczne sprawiają, że zarówno nowe, jak i już istniejące pojazdy stają się znacznie bardziej przyjazne dla klimatu  – powiedział Jan-Oliver Roehrl, wiceprezes Bosch Power Solutions i szef działu pojazdów użytkowych w Bosch. – W przyszłości silniki wodorowe i elektryfikacja mogą sprawić, że wykorzystywanie maszyn budowlanych stanie się znacznie bardziej zrównoważone.

Odnawialne paliwa syntetyczne – silniki spalinowe bardziej przyjazne dla klimatu

Pojazdy budowlane już teraz podlegają surowym regulacjom dotyczącym emisji spalin, takim jak Stage V w Europie, Tier 4 w USA oraz Faza IV w Chinach. Jednak do tej pory emisje mające bezpośredni wpływ na zmiany klimatyczne (np. CO2) nie były dostatecznie uregulowane prawnie. Proste rozwiązanie, które już dziś znacząco zmniejsza wydzielanie się dwutlenku węgla, to odnawialne paliwa syntetyczne – takie jak HVO100. Bazują one na materiałach odpadowych, co sprawia, że pod względem całkowitej emisji dwutlenku węgla są dużo bardziej przyjazne dla klimatu niż paliwa kopalne. Mogą być również mieszane ze zwykłym olejem napędowym do diesla (drop-in). Bosch już na etapie projektowania swojej technologii wtryskowej dba o to, by było możliwe zastosowanie paliw syntetycznych.

Według prognoz Bosch do 2035 roku aż 80% nowych pojazdów budowlanych o mocy ponad 56 kilowatów będzie nadal wyposażonych w silniki diesla. W związku z tym firma nieustannie rozwija technologie wtrysku oraz systemy dozowania mocznika do oczyszczania spalin, aby lepiej dopasować się do zapotrzebowania różnych segmentów rynku maszyn budowlanych.

Digital Fuel Twin dokumentuje zastosowanie odnawialnych paliw syntetycznych

Wykorzystanie odnawialnych paliw syntetycznych może sprawić, że maszyny budowlane staną się bardziej przyjazne dla klimatu: im częściej po nie sięgniemy, tym mniejszy powstanie ślad węglowy. Cyfrowe narzędzie stworzone przez Bosch, Digital Fuel Twin, umożliwia właśnie monitorowanie wpływu na środowisko. Rejestruje ono ilość dystrybuowanego paliwa i to, jak sama produkcja czy transport oddziałują na klimat. Operatorzy maszyn budowlanych otrzymują certyfikaty potwierdzające rodzaj i ilość wykorzystanego paliwa. Pozwala to na dokumentację całkowitego zużycia i to, jaki ślad węglowy powstał przy ich wytworzeniu.

Silniki wodorowe bazują na solidnych, sprawdzonych fundamentach

Niemieccy producenci i dostawcy silników wodorowych mogą czerpać z dziesiątek lat doświadczenia: około 80–90% technologii wykorzystywanych w tradycyjnych silnikach spalinowych może być zastosowanych również w napędach wodorowych. Korzystanie z wodoru produkowanego z energii odnawialnej pozytywnie wpłynie na klimat. Maszyny budowlane często pracują w jednym miejscu i pod dużym obciążeniem:

 – To właśnie w takich przypadkach napędy H2 – dzięki wysokiej wydajności i wytrzymałości – mogą się naprawdę wyróżnić – powiedział Roehrl – W tym roku na rynku pojawią się pierwsze silniki wodorowe wykorzystujące technologię wtrysku od Bosch.

Koncern rozwija systemy wtrysku pośredniego i bezpośredniego. Uczestniczy już w ponad 100 projektach rozwojowych i współpracuje z klientami na całym świecie. Silnik wodorowy jest także obiecującym rozwiązaniem do wykorzystania w pojazdach ciężkich, na przykład wywrotkach górniczych. Przy takim rodzaju eksploatacji sprzętu kluczowe znaczenie mają wytrzymałość, niezawodność oraz kompaktowa konstrukcja, które pozwalają na opłacalną pracę.

Elektryfikacja w segmencie maszyn budowlanych

Innym skutecznym i przyjaznym dla klimatu rozwiązaniem w mobilnych i stacjonarnych maszynach budowlanych jest elektryfikacja. Bosch Rexroth w linii produktowej eLION stworzył dla klientów różnorodne silniki, falowniki, przekładnie, oprogramowanie i akcesoria, a także odpowiednią hydraulikę. Spółka obecnie dodała do swojej oferty komponenty do elektrycznych systemów pojazdów o napięciu 96 V, a pod koniec 2025 roku wprowadzi standardową platformę oprogramowania możliwą do zastosowania w przypadku sprzętów ze wszystkich klas napięcia. Z kolei Bosch Engineering prezentuje nowo opracowane, wysokowydajne rozwiązanie dla akumulatorów o napięciu do 800 V. Nowy system napędowy jest kompaktowy, a jednocześnie efektywny i zapewnia dużą gęstość mocy. Można go zastosować w maszynach budowlanych o wysokim zapotrzebowaniu na moc i ograniczonej przestrzeni montażowej, takich jak ładowarki kołowe.

Komentarze

Brak komentarzy!