Arocs 4145 8×4 z turbosprzęgłem z retarderem

, 9 czerwca 2014, 9:54

Mercedes-Benz Arocs z przekładnią PowerShift 3 jest teraz dostępny z opcjonalnym turbosprzęgłem z retarderem. Takie połączenie sprawdza się najlepiej podczas precyzyjnych manewrów w wymagającym terenie.

Kompaktowy zespół konstrukcyjny stanowi połączenie hydrodynamicznego sprzęgła rozruchowego z lekkim, jednotarczowym sprzęgłem suchym i dodatkowo pełni funkcję retardera pierwotnego. W przeciwieństwie do sprzęgła hydrokinetycznego (WSK), sprzęgło rozruchowe całkowicie wykorzystuje moment obrotowy silnika i pozwala na nieograniczone w czasie manewrowanie w trybie hydraulicznym. Turbosprzęgło z retarderem jest o około 80 kg lżejsze od porównywalnego sprzęgła hydrokinetycznego, co przekłada się na proporcjonalnie wyższą ładowność i mniejsze zużycie paliwa.

Turbosprzęgło z retarderem współpracuje w Arocsie z odznaczającymi się wysokim momentem obrotowym (do 3000 Nm) 6-cylindrowymi jednostkami rzędowymi do ciężkich zastosowań z serii OM 471 i OM 473 oraz z 16-biegową wersją całkowicie zautomatyzowanej przekładni PowerShift 3.

Niewielki nacisk na pedał gazu sprawia, że turbosprzęgło wypełnia się olejem, który natychmiast przekazuje moment obrotowy silnika do skrzyni biegów. Zapala się zielona lampka, a Arocs rusza do przodu. Ten w pełni hydrauliczny tryb rozruchowy nie trwa jednak zbyt długo. Nawet na 6. z 16 biegów, po pokonaniu zaledwie kilku metrów po płaskiej nawierzchni, osiągana jest prędkość przełączenia, przy której sprzęgło cierne przejmuje pozbawiony strat transfer siły napędowej.

Przy uruchomionym trybie manewrowym siła napędowa ze słyszalną siłą napiera mimo załączonego hamulca postojowego. Po jego zwolnieniu 41-tonowy Arocs natychmiast zaczyna posuwać się do przodu i tym razem wymaga użycia hamulca głównego.

Turbosprzęgło z retarderem dobrze radzi sobie podczas ruszania na wzniesieniu, nawet w najbardziej niekorzystnych warunkach. Nawet po zatrzymaniu Arocsa na wzgórzu o nachyleniu równym 27 proc. wywrotka 8×4 odjeżdża w kierunku wierzchołka wzniesienia z niespotykaną nonszalancją. Wcześniej skrzynia PowerShift 3 odebrała ostrzeżenie od programu "off-roadowego" i wrzuciła drugi bieg jako odpowiedni do ruszenia z miejsca.

Arocs z turbosprzęgłem z retarderem zawsze będzie w stanie niezawodnie ruszyć i wykonać precyzyjne manewry nawet w najbardziej wymagającym terenie. Retarder  w połączeniu ze wzmocnionym hamulcem silnikowym wkracza do akcji przed skrzynią biegów. To właściwe podejście przy wytrącaniu prędkości w zastosowaniach terenowych.
 

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Brak komentarzy!