Wszechstronność, duża ładowność i niskie koszty czynią nowego Mercedesa Vito profesjonalistą wśród średniej klasy vanów o DMC od 2,5 do 3,2 t.
Jeden dla wszystkich
Jako jedyny model w klasie, Vito Furgon oferowane jest w trzech wersjach długości i z trzema układami napędowymi, ma też najwyższą w segmencie ładowność – do 1369 kg. Vito Mixto łączy z kolei zalety nadwozia typu furgon z funkcjonalnością kombi.
W przypadku Vito Tourer do wyboru są trzy odmiany: funkcjonalna i wytrzymała Vito BASE, uniwersalna Vito Tourer PRO i Vito Tourer SELECT, zapewniająca standard klasy premium.
Design
Design nowego Vito pełni istotne funkcje – współczynnik oporu powietrza karoserii wynosi 0,32, co wpływa na ograniczenie zużycia paliwa oraz osiągi.
Kierowca i pasażer nowego Vito mają do dyspozycji wygodniejsze fotele i więcej przestrzeni niż w poprzedniku. Kompletnie przeprojektowano kokpit, który jest teraz bardziej funkcjonalny i ergonomiczny. Jego symetryczny, przejrzysty rozkład zapewnia maksymalne bezpieczeństwo obsługi, a forma prezentuje wyższą jakość. W trakcie projektowania szczególną uwagę poświęcono rozmieszczeniu, objętości i ilości schowków.
Napęd na przednią, tylną lub obie osie
Hasło "jeden dla wszystkich" odnosi się zwłaszcza do układu napędowego nowego Vito. Pojazd jest dostępny z napędem na tylną, obie i, od teraz, także przednią oś. Przednionapędowa architektura odznacza się niską masą własną. Sprawdzony napęd na tylne koła jest odpowiednim wyborem wszędzie tam, gdzie wymagane jest przewożenie ciężkich ładunków, duży uciąg oraz wysoka dynamika jazdy z obciążeniem. Napęd na obie osie okaże się niezbędny w trudniejszych warunkach drogowych lub z dala od utwardzonych nawierzchni.
Pięć wersji mocy
Nowe Vito z napędem na przednie koła ma zamontowany poprzecznie 4-cylindrowy silnik wysokoprężny o pojemności 1,6 litra, dostępny w dwóch wersjach mocy: 88 KM oraz 114 KM.
W zastosowaniach wymagających intensywnej eksploatacji, wysokiej dopuszczalnej masy całkowitej lub holowania ciężkich przyczep, sprawdzi się Vito z napędem na tył i 4-cylindrowym silnikiem o pojemności 2,15 litra. Oferowany jest on w trzech wersjach mocy: 136 KM, 163 KM oraz 190 KM.
Standardem w niemal wszystkich odmianach są 6-biegowe przekładnie manualne. 7-stopniowa przekładnia automatyczna 7G-TRONIC PLUS z konwerterem momentu obrotowego występuje za dopłatą dla Vito 114 i 116 CDI, a w Vito 119 BlueTEC oraz 4×4 należy do wyposażenia seryjnego.
Niskie koszty eksploatacji
Od niskooporowych przekładni i tylnej osi do elektromechanicznego wspomagania i osprzętu jednostki napędowej – inżynierowie zaprojektowali nowe Vito pod kątem maksymalnej wydajności paliwowej. Średnie zużycie oleju napędowego spadło względem poprzednika o około 20 proc. Średnie zapotrzebowanie na paliwo ciężarowego Vito 116 CDI BlueEfficiency wynosi zaledwie 5,7 l/100 km.
Bez względu na wariant silnikowy, nowe Vito rzadko musi stawiać się na przeglądach – interwały serwisowe sięgają 40 tys. km lub dwóch lat.
Zoptymalizowane zawieszenie
Zmiany w kinematyce obejmują tylną oś z wahaczami skośnymi i sprężynami śrubowymi oraz nowe zestrojenie sprężyn i amortyzatorów. Vito Furgon i Mixto zostały zaprojektowane z myślą o przewożeniu ciężkich ładunków. W opcji dla wersji Mixto, a dla odmiany Tourer w standardzie, montowane jest zawieszenie komfortowe, wyróżniające się mniejszym napięciem sprężyn i bardziej czułym tłumieniem amortyzatorów.
Bezpieczeństwo
Vito Furgon jest seryjnie wyposażony w poduszki powietrzne dla kierowcy i pasażera z przodu oraz system przypominający o zapięciu pasów bezpieczeństwa. Na pokładzie Vito Tourer PRO I SELECT są ponadto standardowo montowane przednie poduszki boczne oraz kurtyny powietrzne. Dla Tourera, po raz pierwszy, można zamówić kurtyny dla tylnego rzędu siedzeń.
Standardowe wyposażenie nowego Vito obejmuje też system Attention Assist. Bazując na zróżnicowanych kryteriach, monitoruje on stopień zmęczenia kierowcy. Seryjny układ Crosswind Assist praktycznie eliminuje wpływ bocznego wiatru na prowadzenie. Lista standardowych elementów obejmuje ponadto czujniki ciśnienia w ogumieniu.
Nowe Vito można doposażyć w szereg innych systemów wspomagających, dostosowanych do indywidualnych potrzeb. Nowością wśród vanów jest Active Parking Assist i funkcja monitorowania odległości od poprzedzającego pojazdu. Dostępny na życzenie system Blind Spot Assist ostrzega przed pojazdami w tzw. martwym polu podczas zmiany pasa.
Lepsza widoczność
Opcjonalny system inteligentnego oświetlenia (ILS – Intelligent Light System) stanowi alternatywę dla standardowych w Vito reflektorów halogenowych. Unikalna w segmencie vanów technologia wykorzystuje kierunkowskazy, światła do jazdy dziennej oraz światła mijania i drogowe z funkcją doświetlania zakrętów w technologii LED. Zależnie od prędkości jazdy, przednie lampy dostosowują strumień światła do specyficznych wymogów panujących na autostradach, drogach pozamiejskich lub w mieście.
Rozstawy osi, długości nadwozia
Wszystkie trzy wersje długości nadwozia nowego Vito są o 140 mm dłuższe od poprzednika, głównie ze względu na kształt przedniej części nadwozia – wydłużonej w celu ochrony pieszych. W rezultacie, zależnie od wersji, model mierzy 4895, 5140 lub 5370 mm długości. Jego wysokość, również zależna od wersji, wynosi maksymalnie 1910 mm – czyli znacznie poniżej granicy dwóch metrów.
Dopuszczalna masa całkowita sztandarowych odmian waha się od 2,8 do 3,05 tony. Uzupełnia je wariant 2,5-tonowy oraz o DMC równej 3,2 t. W wersji przednionapędowej, zasilanej kompaktowym silnikiem Diesla, Vito Furgon z długim nadwoziem waży jedynie 1761 kg. W rezultacie model o dopuszczalnej masie całkowitej 3,05 t może pochwalić się ładownością 1289 kg. Liderem jest jednak Vito z napędem na tył, które w wersji 3,2-tonowej ma ładowność 1369 kg.
Komentarze