Kierowcy przewożący ładunki ciekłe w cysternach mają szczególne trudne zadanie. Przewożona ciecz nie jest bowiem ładunkiem stabilnym, lecz żyje swoim życiem. Najprościej mówiąc, chlupie w zbiorniku, poddając się sile bezwładności.
Doskonale ilustruje to poniższy film:
Podczas przyspieszania ciecz przesuwa się do tyłu zbiornika. Z kolei podczas hamowania uderza gwałtownie w przód cysterny. Takie gwałtowne uderzenie cieczy może znacznie wydłużyć drogę hamowania. To jest tak, jakby ktoś pchał do przodu hamujący pojazd.
Przewożona ciecz przemieszcza się jednak nie tylko do przodu i do tyłu, ale także na boki, na przykład podczas zmiany pasa ruchu i oczywiście na zakręcie. Popatrzmy:
Moc cieczy jest ogromna! Wystarczy zbyt gwałtowny manewr kierownicą albo zbyt duża prędkość, by doszło do przewrócenia zestawu:
Okazuje się, że wcale nie potrzeba do tego dużych prędkości. Zdarzały się przypadki wywrócenia cysterny na rondzie już przy 28 km/h!!!
Przelewająca się ciecz powoduje nieustanne i niekiedy bardzo dynamiczne przesuwanie się środka ciężkości zestawu. Oczywiście cysterny są wyposażane w przegrody zmniejszające siłę przelewającego się ładunku, ale nigdy nie zniweluje to do końca oddziaływania groźne siły bezwładności.
Nie ma uniwersalnej recepty na bezpieczne kierowanie takim zestawem. Warto jednak pamiętać o kilku podstawowych zasadach:
- najbardziej niestabilna jest cysterna napełniona tylko częściowo
- unikaj wszelkich gwałtownych skrętów, szarpnięć kierownicą
- unikaj raptownych przyspieszeń i nagłych hamowań, jeśli nie jest to sytuacja awaryjna
- pamiętaj, że bardzo niebezpieczne jest drugie uderzenie cieczy, a więc uwaga na ronda, a także gwałtowne kontry kierownicą
- nie hamuj na zakrętach
- jeżeli dojeżdżasz do skrzyżowania lub przejścia dla pieszych i musisz się zatrzymać, nie zwalniaj pedału hamulca, gdyż uderzenie cieczy może spowodować przesunięcie zestawu już w końcowej fazie hamowania (do przodu albo do tyłu)
- w zakręty wjeżdżaj o co najmniej 20 km/h wolniej, niż zestawem z ładunkiem stabilnym
- staraj się przewidywać rozwój sytuacji na drodze, abyś nie był zmuszony do gwałtownych manewrów i silnego hamowania.
- zachowaj zwiększony odstęp od pojazdu poprzedzającego
Oczywiście doświadczenie zawodowi kierowcy doskonale o tym wszystkim wiedzą. Te rady i przestrogi dedykuję tym, którzy dopiero zaczynają jazdy cysternami. Jeżeli chcecie uniknąć wywrócenia zestawu, co może być bardzo niebezpieczne, weźcie je sobie do serca.
Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.
damian, 25 marca 2017, 19:24 6 0
przydatne porady, zwłaszcza dla początkujących drajwerów
Odpowiedz
Adir, 31 marca 2018, 20:14 0 0
A jak wyglądają obciążenia w zależności od napełnienia cysterny?
Odpowiedz
Paweł, 25 października 2018, 16:56 0 0
Dzięki, krótki ale rzeczowy artykuł i przydatne porady. Ja za miesiąc po raz pierwszy wsiadam na zestaw z cysterną, szerokości szofery beczek:)
Odpowiedz