Konsolidacja firm w polskiej branży transportu, spedycji i logistyki staje się coraz bardziej zauważalnym trendem, napędzanym rosnącą potrzebą wzmocnienia konkurencyjności na rynku europejskim. Jak wskazują eksperci, proces ten niesie ze sobą szereg wyzwań, które wymagają starannie zaplanowanej strategii.
Branża TSL, która odpowiada za 7 proc. polskiego PKB i 6,5 proc. miejsc pracy, generuje przychody rzędu 375 mld zł rocznie. Mimo to, raport Polskiego Instytutu Ekonomicznego „Branża TSL w obliczu autonomizacji i wojny” wskazuje na niedobór średnich i dużych firm zdolnych do konkurowania z międzynarodowymi graczami. To jeden z powodów, dla których coraz więcej firm decyduje się na fuzje i przejęcia.
– Przejęcia i łączenie polskich firm w branży TSL stają się faktem. Konsolidacja jest jednak ogromnym wyzwaniem i potrzebna jest dobrze przemyślana strategia, by cały proces zakończył się sukcesem – powiedział Dariusz Brzeziński, dyrektor zarządzający Centrum BPO w Meritoros SA.
W opinii ekspertów konsolidacja wymaga nie tylko zintegrowania operacji, ale także dostosowania procesów zarządzania, co może być kluczowe dla osiągnięcia synergii operacyjnej.
– Konsolidacja firm w celu umocnienia swojej pozycji na rynku i wzmocnienia konkurencyjności to pierwszy ruch. Żeby jednak przeprowadzić przejęcie i powiększyć firmę, potrzebna jest bardzo dobra strategia – zauważył Brzeziński
Rola automatyzacji w konsolidacji TSL
Kolejnym istotnym elementem procesu konsolidacji jest automatyzacja i digitalizacja operacji, co ma szczególne znaczenie w kontekście rosnącej konkurencji na rynku międzynarodowym. Statystyki GUS za lata 2020-2022 wskazują, że jedynie 36,1 proc. firm produkcyjnych i 34,2 proc. firm usługowych w Polsce wykazywało aktywność innowacyjną, co stawia kraj poniżej średniej unijnej.
– Nowe technologie ułatwią wiele procesów i to już od momentu pozyskania klienta, aż do realizacji zamówienia. Automatyzacja transportu powinna obejmować m.in. obieg dokumentów transportowych, celnych, procesy logistyczne czy operacje w magazynach – podkreśla Joanna Porath, właścicielka agencji celnej AC Porath.
Automatyzacja oraz dostosowanie do nowych wymagań technologicznych będą miały kluczowe znaczenie, szczególnie w sektorze e-commerce, który dynamicznie rośnie. Wprowadzenie nowych regulacji, takich jak Unijny Kodeks Celny i EU Customs Data Hub, oparty na sztucznej inteligencji, może stać się kluczowym czynnikiem przewagi konkurencyjnej na rynku.
Branża TSL w Polsce stoi przed szansą na umocnienie swojej pozycji na rynku europejskim, ale sukces w dużej mierze zależy od umiejętnego zarządzania procesami oraz inwestycji w nowoczesne technologie.
Komentarze