12 milionów złotych strat, 7 rannych pasażerów. Wina prawna kierowcy. Ale dlaczego otworzył się szlaban?

28 listopada 2024, 14:27

Na oficjalnym kanale PKP pojawił się film, który przedstawił szczegółowo wypadek pociągu i wywrotki na przejeździe kolejowym. Skutki zdarzenia są fatalne.

Wypadek wywrotki z pociągiem

We wtorek (26.11) w Nowej Suchej kierowca wywrotki pominął sygnały świetlne ostrzegające o nadjeżdżającym pociągu i wjechał na przejazd kolejowy. To jednak nie wszystko: ciężarówka wyłamała rogatkę, a gdy zamknęła się druga, z przeciwnej strony, mężczyzna wysiadł z kabiny i odszedł od pojazdu, tym samym uciekając od odpowiedzialności nie tylko za pasażerów jadącego pociągu, ale także osoby podróżującej na prawym fotelu.

Sytuacja oczywiście skończyła się wypadkiem, którego skutki podało PKP:

  • 7 rannych pasażerów pociągu,
  • 12 milionów złotych strat w związku z koniecznością przeprowadzenia napraw uszkodzonej infrastruktury i taboru,
  • Straty czasowe podróżnych na linii kolejowej: aż 3,5 tysiąca minut opóźnienia wynikającego z zablokowanej magistrali kolejowej.

Sytuacja nie jest do końca zero-jedynkowa, ponieważ między przejazdem dwóch taborów szlabany zostały na chwilę podniesione. Kierowcy, tak czy inaczej, nie mieli prawa wjechać na przejazd, dopóki nie zgaśnie czerwone światło. Nie mniej, nie ma informacji, dlaczego właściwie rogatki się podniosły w sytuacji ewidentnego zagrożenia.

Wszyscy trzej kierowcy wówczas przejeżdżający przez tory są winni, ale to kierowca ciężarówki — sprawca wypadku — będzie musiał ponieść surowe konsekwencje. Będą to zarówno obciążenia kosztowe związane z uszkodzeniem infrastruktury, taboru, ale też akcji ratunkowej.

PKP podaje informacje, że niezależnie od szlabanów, kierowcy muszą przestrzegać migającego czerwonego światła. W świetle prawa nie ma o czym dyskutować, natomiast jeśli wziąć poprawkę na czynnik ludzki: jakie jest prawdopodobieństwo, że inny kierowca by się nie pomylił po otwierającym się szlabanie?

Komentarze

Komentarz musi być dłuższy niż 5 znaków!

Proszę zaakceptuj regulamin!

Redakcja nie ponosi odpowiedzialności za treść komentarzy, które są wyłącznie prywatną opinią ich autorów. Jeśli uważasz, że któryś z kometarzy jest obraźliwy, zgłoś to pod adres redakcja@motofocus.pl.

Ascon, 9 grudnia 2024, 13:45 13 0

Czerwone się paliło więc żaden z nich nie powinien wjechac

Odpowiedz

Anonim, 13 grudnia 2024, 14:35 2 0

Oczywiście że tak

Odpowiedz

Kierowca, 9 grudnia 2024, 16:24 5 -5

Ja wspomnę tylko o przebudowie torów kolejowy w Ełku, nowa infrastruktura a brak rogatek na drogach wojewódzkich, miliony wydane a poprawy bezpieczeństwa brak , nadmienie że skrzyżowanie jeszcze jest nie pod kątem prostym co bardzo ogranicza widoczność, jeśli coś się stanie będzie winny kierowca. Pociągów jest mniej niż samochodów to moze w ślad za pieszymi niech pociągi na przejazdach ustępują pierwszeństwa samochodom i pieszym wtedy nie będzie wypadków

Odpowiedz

Babcia, 10 grudnia 2024, 15:46 5 0

Wczesniejszy pociąg zwolnił styki i rogatki zatrzeć się podnosić, ale sygnalizator nadal świecił. Parę sekund później kolejny pociąg wjechał na styk i rozpotrzelo się ponowne zamykanie rogatek, wciąż przy włączonej sygnalizacji świetlnej. Sygnalizacja wyłącza się dopiero po kilkudziesieciu sekundach gdy rogatki są całkowicie w górze i w bezruchu. Zapamiętajcie!!!! Sygnalizacja jest święta.

Odpowiedz

Anonim, 10 grudnia 2024, 18:31 6 -3

czyli styki są w niewłaściwym miejscu, powinny być dalej od przejazdu

Odpowiedz

Sprawiedliwy, 10 grudnia 2024, 15:59 1 -20

A co z maszynista koleś ustawia kamerkę żeby się lepiej nagrało a następnie hamuje.Moze się dało uniknąć zderzenia a wina maszynisty bo za późno zaczął hamować mimo że widział sytuację.Uwazam że powinien się ktoś temu przyjrzeć. Koleś popełnił błąd tak jak osoby przed nim ale czy oby maszynista ma czyste sumienie może on był w stanie uniknąć tak dużych strat finansowych.

Odpowiedz

Nasermater, 10 grudnia 2024, 20:53 15 -6

Przede wszystkim kierowca ciężarówki powinien wyłamać szlaban i zjechać z torów! Nie szukaj winy gdzie indziej niż u tego kierowcy.

Odpowiedz

Anonim, 10 grudnia 2024, 20:22 12 0

Dla mnie nie ma dyskusji , migało czerwone to jak STOP i nie ma żadnej dyskusji . Tylko cwaniak wjeżdża na czerwonym na przejazd. I bez gadania bo rogatki czy coś innego .

Odpowiedz

Joe77, 11 grudnia 2024, 13:45 5 0

Autor nie ma pojęcia o czym pisze. To nie jest szlaban obslugiwany ręcznie tylko automatycznie. Szlaban obsługiwany ręcznie nie byłby podniesiony gdyż droznik by wiedział, że jedzie nastepny skład. Automat niestety działa inaczej...zero jedynkowo... opuszcza zapory po wjeździe składu na czujnik z odpowiednim wyprzedzeniem i podnosi po tym jak ostatni wagon minie przejazd.... w tym przypadku była dość nietypowa sytuacja gdyż po przejeździe pierwszego składu i podnoszących się zaporach drugi przeciwny skład wjechał na czujnik który po prostu uruchomił cykl zamknięcia szlabanu. Każdy kto takim przejazdem jeździ na co dzień może to zaobserwowac czesto i jak się okazuje na gęsto wypełnionych składami liniach takie przypadki są pospolite.... Dlatego bardzo ważne jest by nie ignorować czerwonego światła by nie sugerować się tylko podniesionymi rogatkami...

Odpowiedz

Anonim, 11 grudnia 2024, 18:24 3 0

Nie ma żadnego wytłumaczenia , czerwone światło zobowiązuje !
Tak samo jak znak STOP !

Odpowiedz

Piter, 12 grudnia 2024, 1:26 4 0

GDY JESTES JUZ MIEDZY SZLABANAMI I WIESZ ZE POCIAG BEDZIE JECHAL TO ZDECYDOWANIE LEPIEJ AUTEM WYŁAMAĆ ROGATKI,TYM BARDZIEJ ZE ONE SA JUZ DO TEGO ZASTOSOWANE DO TAKICH PRZYPADKÓW. LEPIEJ PONIESC KOSZTA ZA ROGATKE NIZ MILIONY ZA SZKODY JAKIE POWSTANA PO ZDERZENIU POCIĄGU Z AUTEM

Odpowiedz

Janek, 12 grudnia 2024, 10:19 4 -1

Proponuję policji zająć się również kierowcami dwóch samochodów jadącymi przed ciężarówką. Obaj powinni być ukarani.

Odpowiedz

Jacek, 12 grudnia 2024, 12:59 3 0

Gdy jadą dwa pociągi to przejazd po pierwszym zaczyna się otwierać. Gdy w tym momencie drugi wjedzie w strefę to przejazd przerywa procedurę otwierania i ponownie zamyka się.

Odpowiedz

Nowy12, 12 grudnia 2024, 23:37 3 -2

Jest jeszcze jedna kwestia wypadek nastąpił ponad 40 sekund po wylamaniu szlabanu. Dlaczego pociag wjeżdżając nie zwolnił do 20 km/h ?

Odpowiedz

waldek, 13 grudnia 2024, 17:57 0 0

Oczywiście winny kierowca ciężarówki jak już wjechał na torowisko to powinien zjechać z torów ale szlaban i czerwone światło powinno być zsynchronizowane i działać równocześnie a nie jedno otwiera drogę a drugie blokuje i popełniamy błędy, szczęście że nikt nie zginął

Odpowiedz

Marcel, 13 grudnia 2024, 22:04 0 0

Dlaczego nie mądrzycie się instrukcją, że jak znajdziesz się miedzy rogatkami, to musisz je bezwzględnie wyłamać?

Odpowiedz

Anonim, 14 grudnia 2024, 13:09 0 0

A dlaczego z megafonu nikt inwektywami nie rzucał?

Odpowiedz

PKP.PLK, 14 grudnia 2024, 14:47 0 -3

PLK dopuściła taką właśnie możliwość , że drąg może się podnieść , kto taki system zatwierdził powinien iść do więzienia i nie można się tłumaczyć , że czerwone światło się świeciło !

Odpowiedz