Zagrożenie ze strony bandytów i złodziei jest dla kierowców przewożących wartościowe towary wciąż aktualnym problemem. Co więcej, problem stale narasta.
W 2016 r. w regionie EMEA łupem przestępców drogowych padło ponad 2600 pojazdów, a średnie straty wyniosły 68 000 euro. Obecnie wśród firm zajmujących się transportem ładunków standardem jest wykorzystywanie śledzenia pojazdów za pomocą GPS do ochrony przed tego typu przestępczością.
W poprzednim roku w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce (w regionie EMEA) liczba przestępstw w transporcie ładunków niepokojąco wzrosła. Według danych TAPA* (międzynarodowej organizacji prowadzącej ewidecję takich zdarzeń) w 2016 r. odnotowane szkody były o 72% większe niż w roku 2015. W Wielkiej Brytanii zaobserwowano najwyższy poziom przestępstw w transporcie, do których doszło tam 1 188 razy. Średnie straty związane z kradzieżą ładunków w 2016 r. wyniosły ponad 68 000 euro. Jednak największe odnotowane straty jednostkowe osiągnęły wartość 4 milionów euro, kiedy to w zeszłym roku skradziono biżuterię przewożoną przez włoskiego kierowcę ciężarówki, który został porwany z wykorzystaniem opancerzonego pojazdu.
W celu prewencji i wykrywania przestępstw oraz minimalizacji strat operatorzy międzynarodowych i krajowych przewoźników coraz częściej chronią przewożone ładunki za pomocą narzędzi telematycznych. Ochronę tę można jednak dopełnić innymi rozwiązaniami IT. Dzięki całodobowemu śledzeniu ładunku jego nadawca od razu zauważy sytuacje, które mogą dać złodziejom pole do działania, np. jeśli pojazd zboczy z wyznaczonej trasy lub jeśli kierowca przekroczy określony czas oczekiwania.
– Ochrona transportowanego ładunku jest równie ważna w przypadku wszystkich sektorów rynku, bo przecież każdy rodzaj towaru może paść łupem złodziei. Duże firmy przewozowe dostrzegły istotę ochrony ładunku za pomocą technologii GPS, dzięki której nadawca może w czasie rzeczywistym śledzić wysokowartościowe towary i zareagować w razie podejrzanego zdarzenia — tłumaczy Paweł Wloczek, country manager WebEye Polska.
TAPA (Transported Asset Protection Association — Stowarzyszenie Ochrony Transportowanych Zasobów) to międzynarodowa organizacja zwalczająca kradzież ładunków. Zwalcza przestępczość, której to celem są wysokowartościowe towary w trakcie transportu. Według dorocznego raportu TAPA z 2016 r. w Europie, na Bliskim Wschodzie i w Afryce odnotowano ponad 2 600 przypadków kradzieży ładunku. Najnowszy raport stowarzyszenia wskazuje, że tylko w maju straty poniesione w czasie transportu drogowego przekroczyły 6 milionów euro. Ponieważ 73% tego typu przestępstw miało miejsce na niestrzeżonych parkingach, jednym z głównych celów organizacji jest zwiększenie liczby strzeżonych stref parkingowych. Szeregi członków organizacji zasilają m.in. Waberer’s, DHL i FedEx.
Komentarze