10 września jedenastu finalistów spotkało się w siedzibie firmy Intruck, Volvo Group Trucks Center w Karpinie pod Warszawą. Na specjalnie wytyczonej trasie finaliści zmagali się między sobą w walce o podium oraz o reprezentację naszego kraju na międzynarodowym finale w Lizbonie.
Do rywalizacji przystąpiło 11 kierowców wyłonionych w eliminacjach lokalnych Konkursu wiosną bieżącego roku. Podczas zmagań, uczestnicy wylosowali jeden z trzech dostępnych pojazdów (Renault Trucks T 460) oraz kolejność przejazdu.
Rozgrywkę podzielono na dwa etapy: pierwszy wyłaniał trzech ścisłych finalistów, a drugi kolejność na polskim podium oraz dwóch reprezentantów na zawody w Lizbonie. Zasady zostały opracowane w sposób, który wykluczał możliwość powstania rozbieżności w pomiarze zużycia paliwa wynikających z jazdy różnymi samochodami. Zarówno podczas półfinału jak i jazd finałowych, uczestnicy zmagali się między sobą zawsze w obrębie jednej ciężarówki.
Trasa półfinałowa liczyła 32 km i prowadziła z Karpina w stronę Wyszkowa do węzła Lucynów. W ścisłym finale przejazd prowadził w kierunku Warszawy do węzła Wola Rasztowska, następnie z powrotem w kierunku Wyszkowa (węzeł Mostówka) i powrót do Karpina: łącznie 36 km. O wysokim poziomie uczestników finału, świadczy mała rozbieżność wyników pomiędzy Instruktorami nauki jazdy Renault Trucks a zawodnikami. I tak 23, 3 l/100 km instruktorów Renault Trucks, nie zostało „przebite”, ale 24,2 l/100 km uzyskane przez najoszczędniejszego w stawce było tuż. Pomiędzy zawodnikami wyniki spalania były już bardziej rozbieżne, a było to wynikiem przyjętej strategii. Część nich postawiła na jazdę szybszą, nawet kosztem dodatkowo spalonych litrów.
Około godziny 13: 30 na trasę ruszył pierwszy z finalistów. W tym czasie wszyscy zgromadzeni, w tym także zawodnicy, którzy nie zakwalifikowali się do finału, mieli możliwość nieco odpocząć a przy okazji skorzystać i zaznajomić się z pojazdami Renault Trucks T. Zgodnie z przewidywaniami, finaliści przywozili do mety doskonałe wyniki zużycia paliwa.
To była już 7 edycja konkursu Optifuel w Polsce. Z roku na rok zwiększa się liczba uczestników – w tym roku 11 eliminacji zgromadziło 506 kierowców. Podczas gdy w roku 2014 między Instruktorami Renault Trucks a Zawodnikami było 23% różnicy, o tyle w 2015 wynik średni ze wszystkich przejazdów Instruktorów wynoszący 26,1 l/100 km był zaledwie o około 4% lepszy od średniego spalania osiągniętego przez zawodników. Doskonałe wyniki osiągane są, pomimo że zarówno konkurs finałowy jak i wszystkie eliminacje lokalne odbywały się z wykorzystaniem w pełni obciążonych zestawów (ponad 22 tony ładunku na każdej z naczep). Nie bez znaczenia jest zapewne fakt, że w tym roku wszystkie Renault Trucks T były wyposażone w pakiet „Fuel Eco”, stanowiący podstawę wersji Optifuel. Samochody Renault Trucks T Optifuel oferują mniejsze nawet o 10,9% spalanie, co zostało potwierdzone certyfikatem TÜV.
Wyniki konkursu wraz z podsumowaniem tegorocznego Optifuel Challenge 2015 przedstawiono podczas uroczystej Gali. Poniżej kolejność na podium oraz odpowiednio wyniki półfinału i finału:
1.Tomasz Kowalski, Tomtrans Transport International; 24,7 oraz 26,4 l/100km
2.Cezary Kopiczko, PTS Cezar; 25,8 oraz 27,7 l/100km
3.Grzegorz Gapiński, MTC Gapiński: 26,5 oraz 28,4 l/100km
Tym samym, Polskę podczas finału europejskiego w Lizbonie reprezentować będą Pan Tomasz Kowalski oraz Cezary Kopiczko. Trzymamy kciuki za wygraną polskiej reprezentacji. Finał ogólnoświatowy już 7.10.2015.
Komentarze